آلرژی و ایمنی شناسی بالینی
3.61
نوشته شده توسط زوپ

آلرژی به سویا

آلرژی به سویا ، از سری حساسیت های متداول غذایی است. این حساسیت اغلب در نوزادان با واکنش به شیر خشک سویا آغاز می شود. گرچه حساسیت اکثر کودکان با افزایش سن بهبود پیدا می کند، ولی در برخی از آن ها تا بزرگسالی باقی می ماند.علائم و نشانه های خفیف حساسیت به سویا عبارتند از: کهیر یا خارش در داخل و اطراف دهان. در موارد نادر، ممکن است باعث واکنش بسیار خطرناک ( آنافیلاکسی ) شود. اگر شما یا فرزندتان واکنشی به آننشان می دهید، به پزشک اطلاع دهید. آزمایش به تشخیص آن کمک می کند.داشتن حساسیت سویا به معنای اجتناب از محصولات حاوی سویا است که کار دشواری است. بسیاری از غذاها مانند محصولات گوشتی، محصولات نانوایی، شکلات و غلات صبحانه ممکن است حاوی سویا باشند.

آشنایی با علائم آلرژی به سویا

برای اکثر مردم ناخوشایند است اما مشکل جدی نیست. با این حال، به ندرت، واکنش حساسیت به سویا می تواند ترسناک و یا خطرناک باشد. نشانه ها و علائم معمولا در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن غذای حاوی آلرژن ایجاد می شود.

علائم عبارتند از :

احساس گزگز در دهان
کهیر؛ خارش یا پوسته پوسته شدن و خارش پوست (اگزما)
تورم لب ها، صورت، زبان و گلو، یا بخش های دیگر بدن
خس خس سینه و آبریزش بینی، یا مشکل تنفسی
درد شکمی، اسهال، تهوع یا استفراغ
قرمزی پوست (سوزش)

واکنش شدید (آنافیلاکسی)، به ندرت روی می دهد. آنافیلاکسی بیشتر در افراد مبتلا به آسم و یا آلرژیک به سایر مواد غذایی علاوه بر سویا، مانند بادام زمینی، رخ می دهد.

آنافیلاکسی شامل نشانه ها و علائم شدید تری است که عبارتند از:

تنفس دشوار ناشی از تورم گلو
شوک، به همراه افت شدید فشار خون
ضربان نبض بالا
سرگیجه یا کاهش تمرکز

علت ایجاد حساسیت سویا در کودکان

واکنش سیستم ایمنی باعث حساسیت غذایی می شود. سیستم ایمنی بدن پروتئین سویا را به عنوان یک عامل مضر شناسایی می کند و منجر به تولید و حمله پادتن ایمونوگلوبولین (IgE) به پروتئین (آلرژن) می شود. دفعه بعد که سویا وارد بدن می شود، پادتن های IgE آن را شناسایی کرده و به سیستم ایمنی علامت می دهند تا هیستامین و بعضی مواد شیمیایی دیگر را در خون خود آزاد کند.هیستامین و دیگر مواد شیمیایی بدن باعث ایجاد علائم و نشانه های آلرژیک می شوند. هیستامین تا حدی مسئول بیشتر واکنش های آلرژیک است، از جمله آبریزش بینی، خارش چشم، خشکی گلو، جوش و کهیر، تهوع، اسهال، مشکل تنفس و شوک آنافیلاکتیک.

سندرم آماس روده ناشی از پروتئین غذایی (FPIES)

آلرژن غذایی همچنین می تواند باعث نوعی حساسیت غذایی شود که پنهان نامیده می شود. گرچه هر نوع غذایی می تواند محرک باشد، سویا یکی از رایج ترین خوراکی ها در کودکان است.اسهال و استفراغ، معمولا در عرض چند ساعت پس از خوردن محرک اتفاق می افتد.برخلاف برخی آلرژی های غذایی، FPIES معمولا با گذشت زمان رفع می شود. همانند حساسیت های دیگر، پیشگیری از واکنش شامل اجتناب از مواد غذایی دارای سویا می شود.

شاید برای شما جالب باشد : آلرژی چیست ؟

آشنایی با عوامل خطرساز آلرژی به سویا

سابقه خانوادگی : اگر آلرژی هایی مانند تب یونجه، آسم، کهیر یا اگزما در خانواده شما رایج است شما در معرض خطر ابتلا به آلرژی به آن یا غذا های دیگر هستید.

سن : شایع ترین حساسیت در کودکان ، به خصوص نوزادان است.

در برخی موارد، افرادی که به گندم، لوبیا (حبوبات)، شیر یا سایر غذاهای آلرژیک حساسیت دارند، ممکن است به سویا نیز حساسیت داشته باشند. نتایج آزمایش افرادی که به سویا حساسیت دارند، ممکن است آلرژی به سایر حبوبات را نیز نشان دهد، اما ممکن است این افراد بتوانند آن حبوبات را بدون هیچ مشکلی بخورند.

پیشگیری از حساسیت به سویا

هیچ راهی برای جلوگیری از آلرژی غذایی وجود ندارد. اگر شما نوزاد دارید، دادن شیر مادر به جای استفاده از شیر خشک مبتنی بر سویا، می تواند کمک کننده باشد. اگر به سویا حساسیت دارید، تنها راه جلوگیری از واکنش آلرژیک این است که از محصولات دارای سویا اجتناب کنید. دانستن این که کدام غذاها حاوی سویا است، همیشه آسان نیست.

برچسب غذا را با دقت بخوانید. سویا اغلب در غذا هایی که فکرش را هم نمی کنیم وجود دارد، از جمله کنسرو گوجه فرنگی و گوشت، محصولات پخته شده، کراکر، قوطی های انرژی زا، کره بادام زمینی کم چرب و سوپ های کنسرو شده. هر زمانی که محصولی را می خرید، برچسب آن را بخوانید زیرا مواد تشکیل دهنده آن ممکن است تغییر کرده باشد. همچنین، توجه کنید عبارت "حاوی سویا" یا "ممکن است حاوی سویا باشد" بر روی برچسب محصول نباشد.

روغن سویای تصفیه شده ممکن است واکنشی ایجاد نکند، زیرا حاوی پروتئین سویا نیست. همچنین ممکن است به مواد غذایی حاوی لسیتین سویا واکنشی نشان ندهید. اما به طور کلی، اگر یک برچسب شامل کلمه "سویا" باشد، از آن اجتناب کنید. این محصولات شامل موارد زیر است، اما به آن ها محدود نمی شود :

شیر سویا، پنیر سویا، بستنی سویا و ماست سویا
آرد سویا
توفو
میسو
ناتو 
شایو 
سس سویا و تاماری
سویای سبز و تازه
روغن نباتی، آدامس سبزیجات، آب سبزیجات و نشاسته سبزیجات

علاوه بر "سویا" و "لوبیای سویا"، کلمات دیگری در برچسب غذا نیز ممکن است نشان دهنده وجود سویا در محصول باشد، از جمله :

حداکثر گلیسین (Glycine max)
پروتئین نباتی هیدرولیز شده (HVP)
پروتئین گیاهی هیدرولیز شده
پروتئین گیاهی بافت شده (TVP)
مونوودیلیسرید
گلوتامات مونوسدیم (MSG)
طعم دهنده مصنوعی
طعم دهنده طبیعی

علت ایجاد آلرژی سویا در کودکان

تشخیص حساسیت به سویا

پزشک در مورد علائم شما سوال خواهد کرد و ممکن است معاینه فیزیکی نیز انجام دهد.همچنین یک یا هر دو آزمایش زیر را توصیه کند:

آزمایش پوست: پزشک سوزنی به پوست شما می زند و مقدار بسیار کمی پروتئین سویا را در معرض آن قرار می دهند. اگر این مشکل داشته باشید، در محل آزمایش روی پوست یک برآمدگی (کهیر) به وجود خواهد آمد. متخصصان معمولا تجهیزات بیشتری برای انجام و تفسیر آزمایش های آلرژی پوست دارند.

آزمایش خون: آزمایش خون می تواند پاسخ سیستم ایمنی به سویا را با اندازه گیری مقدار پادتن های خاصی در جریان خون، که به عنوان پادتن های ایمونوگلوبولین (IgE) شناخته می شوند، اندازه گیری کند.

آشنایی با نحوه درمان آلرژی به سویا

تنها راه جلوگیری از واکنش های آلرژیک، اجتناب از سویا و پروتئین های سویا است.داروهایی، مانند آنتی هیستامین ها، می توانند علائم و نشانه های جزئی به سویا را کاهش دهند. مصرف یک آنتی هیستامین پس از استفاده از سویا می تواند واکنش شما را کنترل کند. داروهای ضد هیستامین بدون نسخه عبارتند از: دیفن هیدرامین (Benadryl، Banophen Complete Allergy Medication)، کلرفنیرامین (Chlor-Trimeton, Aller-Chlor)، ستریریازین (Zyrtec، Equate Allergy Relief) و لوراتادین (Alavert، Claritin).

با وجود تمام تلاش های شما، باز هم ممکن است سویا را ندانسته بخورید. اگر یک واکنش آلرژیک جدی داشته باشید، ممکن است به تزریق اورژانسی اپی نفرین نیاز پیدا کنید و به اورژانس مراجعه کنید. تعدادی از درما ن ها در آزمایشات بالینی هستند. درمان های محتمل شامل ایمونوتراپی دهان (بلع) (OIT) و ایمونوتراپی زیر زبانی (زیر زبان) (SLIT) برای افزایش تحمل به مواد غذایی است که باعث واکنش های آلرژیک می شوند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

اگر شما در معرض خطر ابتلا به یک واکنش شدید هستید یا قبلا آن را داشته اید:

اپی نفرین تزریقی (EpiPen، Auvi-Q و ... ) را همیشه همراه داشته باشید. از دانستن این که چه وقت و چگونه از اپی نفرین همراه استفاده کنید اطمینان حاصل کنید. دستبند هشدار پزشکی داشته باشید تا دیگران در مورد حساسیت شما مطلع شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد.

اگر دچار علائم غذایی در مدت کوتاهی پس از خوردن غذا شدید، به متخصص مراجعه کنید. در صورت امکان، در طول یک واکنش آلرژیک به پزشک مراجعه کنید.

اگر علائم یا نشانه های آنافیلاکسی را دیدید ، علائمی مانند :

به سختی نفس کشیدن
نبض ضعیف و تند
سرگیجه
جاری شدن آب دهان و ناتوانی در بلع
قرمزی و گرم شدن تمام بدن (سوزش)

آمادگی برای مراجعه به پزشک

علائم خود یا فرزندتان را بنویسید و بگویید شدت آن تا چه حد بوده است.همچنین اگر در گذشته واکنش مشابه ای با سایر مواد غذایی داشته اید یادداشت کنید. اگر در طول واکنش قبلی عکسی گرفته اید به پزشک خود نشان دهید.
فهرستی از اطلاعات مهم پزشکی، از جمله دیگر مشکلات پزشکی اخیر و داروهای تجویزی و دارو های بدون نسخه ای که مصرف می کنید، تهیه کنید. این کار به پزشک شما کمک خواهد کرد تا بداند سابقه خانوادگی آلرژی یا آسم داشته اید یا نه.
فهرستی از تغییرات تغذیه ای اخیر خود تهیه کنید: تا می توانید درباره جزئیات غذاهای جدید خود بنویسید. آیا به تازگی شیر خشک جدیدی به نوزاد خود داده اید؟ برچسب غذا ها یا فهرست مواد غذایی که باعث شده به دکتر بروید را به همراه ببرید.

سوالاتی را که می خواهید از دکتر خود بپرسید

این کار به شما کمک خواهد کرد تا بیشترین استفاده را از وقت خود ببرید.
برخی از سوالاتی که در مورد حساسیت به سویا مطرح می شود عبارتند از:
آیا این علائم نشانه ی حساسیت غذایی هستند؟
آیا فکر می کنید سویا محتمل ترین علت است؟
علت های احتمالی دیگری نیز وجود دارد؟
معاینه و تشخیص را چگونه انجام خواهید داد؟
چگونه حساسیت به سویا را مدیریت کنم؟
من یا فرزندم از چه غذاهایی باید اجتناب کنیم؟
آیا لازم است دستبند هشدار پزشکی بپوشیم؟
آیا حساسیت به سویا باعث افزایش خطر ابتلا به حساسیت غذایی دیگر من یا فرزندم می شود؟
اگر فرزندتان علائم حساسیت را دارد، این سوالات را نیز بپرسید:
برای حفظ سلامت فرزندم، باید چه چیزی در مورد این حساسیت بدانم ؟
آیا فکر می کنید حساسیت  فرزندم با افزایش سن بهبود می یابد؟
آیا فرزندان دیگر من در معرض خطر بیشتری برای حساسیت به سویا هستند؟ اگر بله، آیا مراحل پیشگیرانه ای وجود دارد؟

مشاوره با دکتر آلرژی

سوالاتی که ممکن است پزشک از شما بپرسد

علائم شما یا فرزندتان چیست و از چه زمانی آغاز شده اند؟
علائم چقدر بعد از خوردن یک غذای خاص ظاهر می شوند؟
آیا این علائم به مرور بدتر می شوند؟
آیا اخیرا غذای جدیدی به رژیم غذایی خود اضافه کرده اید؟
آیا به غذا های دیگری حساسیت دارید؟
آیا سابقه خانوادگی آلرژی یا آسم دارید؟
آیا تحت درمان پزشکی دیگری نیز هستید؟
آیا اخیرا از یک شیر خشک جدید استفاده کرده اید؟
آیا به فرزند خود شیر مادر می دهید یا قبلا داده اید؟ برای چه مدت؟
آیا کودک شما به تازگی خوردن غذا های جامد را شروع کرده است؟
چه غذاهایی معمولا در رژیم غذایی شما وجود دارد؟

و در آخر

علائم حساسیت به سویا در کودکان ممکن است هنگامی شروع شود که یک کودک شروع به استفاده از شیر خشک مبتنی بر سویا کند. اگر احتمال می دهید کودک شما به سویا حساسیت  داشته باشد، با دادن شیر مادر، او را کمتر در معرض آلرژن ها قرار دهید. اگر کودک شما غذای جامد می خورد، از دادن محصولات حاوی سویا به او اجتناب کنید.