آلرژی و ایمنی شناسی بالینی
3.72
نوشته شده توسط زوپ

آلرژی به شیر

آلرژِی به شیر یکی از شایع ترین نوع حساسیت های غذایی در کودکان است. علت معمول این مشکل ، شیر گاو است، اما شیر گوسفند، بز، بوفالو و سایر پستانداران نیز می تواند باعث واکنش شود.واکنش معمولاً به فاصله ی کمی پس از این که شیر مصرف کردید رخ می دهد. نشانه ها و علائم از خفیف تا شدید متغیر هستند و می توانند شامل خس خس کردن ،استفراغ، کهیر و مشکلات گوارشی باشند. همچنین این مشکل می تواند باعث آنافیلاکسی، یک واکنش شدید و تهدیدکننده ی حیات شود.درمان اولیه ، پرهیز از آن و فراورده های لبنی است. خوشبختانه ، بیشتر کودکان همزمان با رشد بر این مشکل غلبه می کنند. در کودکانی که در آنها حساسیت با رشد از بین نمی رود، ممکن است لازم باشد پرهیز از فراورده های لبنی ادامه یابد.

آشنایی با علائم آلرژی به شیر

علائم در هر فرد متفاوت است و چند دقیقه تا چند ساعت بعد از این که شما یا کودک شما شیر نوشیدید یا فراورده های لبنی خوردید رخ می دهند.
نشانه ها و علائم آنی ممکن است شامل این موارد باشند :

کهیر
خس خس کردن
خارش یا احساس سوزن سوزن شدن اطراف لب ها یا دهان
ورم لب ها، زبان یا حلق
سرفه یا تنگی نفس
استفراغ
نشانه ها و علائمی که ممکن است با گذشت زمان بیشتری ظاهر شوند:
مدفوع شل یا اسهال، که ممکن است دارای خون باشد
دل پیچه
آبریزش بینی
اشک ریزش از چشم
کولیک در نوزادان

آلرژی به شیر یا عدم تحمل شیر ؟

آلرژی به شیر حقیقی با عدم تحمل پروتئین و عدم تحمل لاکتوز متفاوت است. عدم تحمل برخلاف حساسیت به آن ، دستگاه ایمنی را درگیر نمی کند. عدم تحمل نسبت به حساسیت حقیقی نیاز به درمان متفاوتی دارد.
نشانه ها و علائم شایع عدم تحمل پروتئین شیر یا عدم تحمل لاکتوز شامل مشکلات گوارشی، مانند نفخ، دفع گاز یا اسهال، پس از مصرف یا فراورده های حاوی شیر هستند.

آنافیلاکسی

این مشکل می تواند باعث آنافیلاکسی شود، واکنش تهدیدکننده ی حیاتی که راه های هوایی را تنگ می کند و می تواند مانع تنفس شود. شیر سومین غذای شایع، پس از بادام زمینی و آجیل ها است که باعث آنافیلاکسی می شود.اگر شما یا کودک شما به شیر واکنش نشان می دهید، مهم نیست که واکنش چقدر خفیف باشد، به پزشک خود اطلاع دهید. آزمایشات می توانند به تأیید این مشکل و بیماری کمک کنند، در نتیجه شما می توانید مانع از واکنش های بالقوه آتی شوید.آنافیلاکسی نیاز به درمان با تزریق اپی نفرین (آدرنالین) (EpiPen،Adrenaclick ، و سایر) و مراجعه به بخش اورژانس دارد. علائم و نشانه ها به فاصله کمی پس از مصرف شروع می شوند و می توانند شامل این موارد باشند:

انقباض راه های هوایی، شامل ورم حلق که تنفس را دشوار می کند
برافروختگی صورت
خارش
شوک، همراه با کاهش قابل توجه فشار خون

علت ایجاد آلرژی شیر

همه حساسیت های غذایی حقیقی به دلیل سوء عملکرد دستگاه ایمنی ایجاد می شوند. اگر شما این مشکل را دارید، دستگاه ایمنی شما برخی پروتئین های خاص شیر را به عنوان مواد مضر شناسایی می کند و باعث تحریک تولید پادتن های ایمونوگلوبولین (IgE) برای خنثی کردن پروتئین می شود. دفعات بعد که با این پروتئین ها مواجه می شوید، پادتن های IgE آنها را شناسایی می کنند و به دستگاه ایمنی شما پیام می دهند که هیستامین و سایر مواد شیمیایی را آزاد کند، که این باعث ایجاد گستره ای از نشانه ها و علائم حساسیتی می شود.
دو نوع پروتئین اصلی در شیر گاو وجود دارد که می توانند باعث واکنش حساسیتی شوند:

کازئین: که در بخش جامد یافت می شود که دلمه می بندد.

وی: که در بخش مایع که پس از دلمه شدن شیر باقی می ماند یافت می شود.

ممکن است فقط به یکی از پروتئین های شیر یا هر دو حساسیت داشته باشید. پرهیز از این پروتئین ها ممکن است دشوار باشد چون در برخی غذاهای فراوری شده نیز یافت می شوند. و بیشتر افرادی که به شیر گاو واکنش نشان می دهند به شیر گوسفند، بز و بوفالو هم واکنش نشان خواهند داد.

سندرم التهاب روده ی القا شده با پروتئین غذا (FPIES)

همچنین حساسیت غذایی می تواند باعث حالتی شود که حساسیت غذایی تاخیری نام دارد. اگر چه هر نوع غذایی می تواند تحریک کننده باشد،اما شیر یکی از شایع ترین ها است. این واکنش که معمولاً استفراغ و اسهال است، اغلب در طول چند ساعت تا چند دقیقه پس از خوردن ماده ی تحریک کننده رخ می دهد. برعکس برخی حساسیت های غذایی، FPIES معمولاً با گذشت زمان برطرف می شود. همانند حساسیت به شیر، پیشگیری از واکنش FPIES مستلزم پرهیز از شیر و فراورده های لبنی است.

عوامل خطرساز آلرژی به شیر

عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری و مشکل را افزایش دهند :
بسیاری از کودکانی که دارای این بیماری هستند به سایر حساسیت ها نیز مبتلا می شوند.

درماتیت آتوپیک : احتمال بیشتری وجود دارد که کودکانی که درماتیت آتوپیک، یک التهاب شایع و مزمن پوست، دارند به این مشکل و بیماری غذایی مبتلا شوند.

سابقه خانوادگی: اگر یک یا هر دو والد فرد حساسیت غذایی یا نوع دیگری از آن بیماری مانند تب یونجه، آسم، کهیر یا اگزما داشته باشند، احتمال ابتلا به حساسیت غذایی در فرد افزایش می یابد.

سن: این مشکل در کودکان شایع تر است. دستگاه گوارش آنها با افزایش سن بالغ می شود، و احتمال کمتری وجود دارد که بدن آن ها به شیر واکنش نشان دهد.

آشنایی با عوارض حساسیت به شیر

احتمال بیشتری وجود دارد که کودکانی که حساسیت به شیر دارند مبتلا به برخی مشکلات خاص دیگر شوند، شامل :
حساسیت به سایر غذاها، مانند تخم مرغ، سویا، بادام زمینی یا حتی گوشت گاو
تب یونجه، یک واکنش شایع به موی حیوانات خانگی، مایت های گرد و خاک، گرده ی چمن و سایر مواد

پیشگیری از آلرژی شیر

راه قابل اطمینانی برای پیشگیری از حساسیت غذایی نیست، اما شما می‎ توانید با پرهیز از غذاهایی که باعث واکنش ها می شوند از آن ها جلوگیری کنید. اگر می دانید به شیر حساسیت دارید، از شیر و فراورده های لبنی پرهیز کنید. برچسب های مواد غذایی را به دقت بخوانید. مراقب کازئین باشید، کازئین یکی از مشتقات شیر است که می تواند به طور غیرمنتظره ای در برخی غذاها، مانند ماهی تن کنسرو شده، سوسیس یا فراورده های غیر لبنی یافت شود. وقتی در رستوران غذا سفارش می دهید مواد اولیه را بپرسید.

منابع مشخص پروتئین های حساسیت زای شیر، فراورده های لبنی هستند، شامل :

شیر پر چرب، شیر کم چربی، شیر بی چربی، دوغاب
کره
ماست
بستنی، جلاتو
پنیر و هر چیزی که حاوی پنیر است

وقتی شیر به عنوان مواد اولیه در غذاهای فرآوری شده، شامل محصولات پخته شده و گوشت های فراوری شده به کار رود، پیدا کردن آن دشوارتر است. منابع مخفی شیر شامل این موارد هستند :

وی
کازئین
مواد اولیه ی غذایی با پیشوند «لاکت»، مانند لاکتوز یا لاکتات
آبنبات، شکلات، نوقا و کارامل
پودرهای پروتئینی
طعم دهنده ی ساختگی کره
طعم دهنده ی ساختگی پنیر
هیدرولیزات ها

حتی اگر روی یک غذا برچسب «بدون شیر» یا «غیر لبنی» خورده است، ممکن است حاوی پروتئین های حساسیت زای شیر باشد، پس شما باید برچسب را به دقت بخوانید. اگر شک دارید، با تولیدکننده تماس بگیرید تا مطمئن شوید یک فراورده حاوی مواد اولیه ی شیر نیست. وقتی بیرون از خانه غذا می خورید، در مورد چگونگی آماده سازی غذاها بپرسید. آیا روی استیک شما کره ی آب شده ریخته است؟ آیا غذای دریایی شما قبل از پخت در شیر خیسانده شده است؟

اگر در خطر واکنش حساسیتی جدی هستید، با پزشک در مورد حمل و استفاده از اپی نفرین (آدرنالین) اورژانسی صحبت کنید. اگر تا کنون واکنش شدید داشته اید، از یک دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی استفاده کنید تا دیگران بدانند شما حساسیت غذایی دارید.

درمان حساسیت به شیر

جایگزین های شیر برای نوزادان

در کودکانی که این مشکل را دارند، شیر مادر و استفاده از شیر خشک می تواند از واکنش های آن جلوگیری کند.

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزاد شما است. شیر دادن تا هر زمان که ممکن باشد توصیه می شود، به خصوص اگر نوزاد شما در خطر بالای ابتلا به آلرژ باشد.

شیر خشک های کم-آلرژی با استفاده از آنزیم هایی تولید می شوند که پروتئین های شیر، مانند کازئین و وی را می شکنند (هیدرولیز می کنند). فراوری بیشتر می تواند شامل گرم کردن و پالایش باشد. فراورده ها بسته به مرحله ی فراوری، به صورت هیدرولیز شده ی نسبی و هیدرولیز شده ی وسیع دسته بندی می شوند. یا ممکن است شیرخشک های پایه ای نامیده شوند.
برخی این این شیر خشک ها بر پایه ی شیر نیستند، اما به جای آن آمینو اسید دارند.

شیر خشک های بر پایه ی سویا به جای شیر بر پایه ی پروتئین سویا هستند. شیرخشک های سویا غنی سازی می شوند تا از نظر مواد مغذی کامل باشند، ولی متاسفانه، برخی کودکان مبتلا به آلرژی به شیر، دچار حساسیت به سویا نیز می شوند. اگر شما به کودک شیر مادر می دهید و کودک به این شیر حساسیت نشان می دهد، ممکن است پروتئین های شیر گاو که وارد شیر شما می شوند باعث واکنش حساسیتی شوند. ممکن است لازم باشد شما تمامی فراورده هایی که حاوی شیر هستند را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اگر می دانید یا شک دارید که کودک شما حساسیت دارد و نشانه ها و علائم را پس از خوردن شیر مادر بروز می دهد، با پزشک صحبت کنید.

اگر رژیم غذایی بدون شیر دارید، پزشک یا متخصص تغذیه ی شما می تواند کمک کند تا برای وعده های غذایی متعادل از نظر تغذیه ای برنامه ریزی کنید. ممکن است نیاز به مصرف مکمل هایی، مانند ویتامین D و ریبوفلاوین، برای جایگزین کردن کلسیم و مواد مغذی موجود در شیر داشته باشید.

تشخیص آلرژی شیر

وقتی غذا باعث واکنشی می شود، مشخص کردن این که مشکل کدام غذا است، همیشه ساده نیست. برای ارزیابی این که آیا به شیر حساسیت دارید یا خیر، پزشک شما ممکن است :

سؤالات مفصلی در مورد نشانه ها و علائم بپرسد
معاینه ی فیزیکی انجام دهد.
از شما بخواهد یادداشت کاملی از غذاهایی که می خورید نگه دارید
از شما بخواهد شیر را از رژیم غذایی خود حذف کرده (رژیم حذفی) و سپس دوباره به رژیم غذایی بیفزایید تا متوجه شود باعث واکنش می شود یا خیر

همچنین ممکن است او توصیه به انجام یکی یا هر دو آزمایش زیر بکند :

تست پوستی: در این آزمایش، پوست شما سوراخ شده و در معرض مقادیر کمی از پروتئین های یافت شده در شیر قرار می گیرد. اگر این مشکل را داشته باشید، احتمالاً در محل آزمایش دچار یک تورم (کهیر) روی پوست می شوید. متخصصان آلرژی اغلب برای اجرا و تفسیر تست های پوستی کاملاً مجهز هستند. به یاد داشته باشید که این نوع تست برای تشخیص ، کاملاً دقیق نیست.

تست خونی می تواند با اندازه گیری مقدار پادتن های ایمونوگلوبولین (IgE) در خون شما واکنش دستگاه ایمنی بدن را به شیر بسنجد. اما این تست در شناسایی آلرژی به شیر کاملاً دقیق نیست.

اگر نتایج معاینه و آزمایش های شما نتواند حساسیت را تایید کند، ممکن است پزشک آزمایش خوراکی انجام دهد، که در آن غذاهای مختلفی، که ممکن است شیر داشته یا نداشته باشند، در مقادیر افزایش یابنده به شما داده می شود، تا متوجه شوند که آیا به آنهایی که حاوی شیر هستند واکنش نشان می دهید یا خیر. ایده ی خوبی است اگر آزمایش ها توسط متخصص که برای مدیریت واکنش های جدی تربیت شده است، انجام شود.اگر پزشک شک دارد که علائم شما به دلیل چیزی غیر از حساسیت غذایی به وجود می آید، ممکن است برای شناسایی یا رد سایر مشکلات پزشکی به آزمایش های دیگری نیاز داشته باشید.

آشنایی با نحوه درمان آلرژی شیر

تنها راه جلوگیری از واکنش حساسیتی پرهیز از شیر و پروتئین های آن است. این می تواند دشوار باشد چون ماده اولیه ی شایعی در بسیاری از غذاها است. همچنین ، برخی افراد با حساسیت به شیر می توانند شیر را در برخی اشکال، مانند شیر گرمادیده در محصولات پخته شده، یا در برخی غذاهای فراوری شده مانند ماست، تحمل کنند. با پزشک در مورد این که باید از چه غذاهایی پرهیز کنید، صحبت کنید.

اگر علی رغم تلاش هایتان، به طور تصادفی شیر مصرف کردید، ممکن است داروهایی مانند آنتی هیستامین ها واکنش حساسیتی خفیف را کاهش دهند.
اگر واکنش جدی (آنافیلاکسی) دارید، ممکن است به تزریق اورژانسی اپی نفرین (آدرنالین) و مراجعه به بخش اورژانس نیاز پیدا کنید. اگر در خطر واکنش شدید هستید، ممکن است در تمام مدت نیاز به حمل اپی نفرین تزریقی (EpiPen،Adrenaclick ، و سایر) داشته باشید.از پزشک بخواهید به شما نشان دهد چگونه از این وسیله استفاده کنید تا برای شرایط اورژانس آماده باشید.

مواجهه و حمایت
مبتلا بودن به نوع جدی ، یا پدر و مادر کودک مبتلا به حساسیت تهدید کننده حیات بودن، می تواند تنش زا باشد. صحبت با دیگرانی که در وضعیت مشابهی هستند، می تواند مفید باشد. آنها ممکن است علاوه بر دادن حمایت و دلگرمی، راهنمایی های مفیدی برای مواجهه با این موضوع ارائه دهند، مانند چگونگی ارتباط مؤثر با مسئولین مدرسه برای اطمینان حاصل کردن از این که به نیازهای پزشکی کودک شما پاسخ داده خواهد شد. از پزشکتان بپرسید که آیا گروه حمایتی در ناحیه وجود دارد یا خیر، یا با مؤسسه ی آسم و آلرژی آمریکا تماس بگیرید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد

اگر به فاصله کوتاهی پس از مصرف ، علائم را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. در صورت امکان ، حین واکنش به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص قطعی دهد. اگر دچار نشانه ها و علایم آنافیلاکسی شدید درخواست درمان اورژانسی کنید.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

از هر گونه محدودیت پیش از قرار ملاقات با پزشک آگاه باشید: وقتی قرار ملاقات را تعیین می کنید، بپرسید که آیا کاری هست که باید از قبل انجام دهید.برای مثال، اگر قرار است آزمایش روی شما انجام شود، آیا باید داروهای آنتی هیستامینی را برای مدت مشخصی قبل از آزمایش قطع کنید یا خیر.
هر گونه علائمی را که تجربه کرده اید بنویسید،حتی آنهایی که ممکن است به نظر نامربوط به آلرژی به شیر باشند.
فهرستی از داروهای مصرفی، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید،آماده کنید.

مشاوره با پزشک آلرژی در زوپ

سؤالاتی که از پزشک میتوانید بپرسید

آماده کردن یک فهرست از سؤالات می تواند به شما کمک کند تا بیشترین استفاده را از وقت ملاقات ببرید:
فکر می کنید این موارد علائم آلرژی باشد یا عدم تحمل لاکتوز؟
آیا آزمایش هایی برای تشخیص وجود دارد ؟ آیا این آزمایش ها نیاز به آمادگی دارد؟
آیا ممکن است با افزایش سن این مشکل برطرف شود؟
آیا پرهیز از آن یا محصولات لبنی ضروری است؟
چه غذاهایی ممکن است حاوی فراورده های لبنی باشند؟
آیا لازم است از افراد دیگری که شیر می نوشند دوری کنیم؟
با وجود سایر شرایط، چگونه می توان این بیماری و مشکل را به بهترین شکل مدیریت کرد؟
آیا نیاز است تمام مدت اپی نفرین تزریقی را همراه خود داشته باشم؟

سوالاتی که پزشک ممکن است از شما بپرسد

اولین بار چه زمانی به این مواد غذایی واکنش نشان دادید ؟
می توانید واکنش را توصیف کنید؟
آیا این واکنش هر زمان که شیر می نوشید یا چیزی که با شیر درست شده می خورید رخ می دهد؟
چه مدت پس از مصرف یا فراورده های لبنی علائم شروع می شوند؟
علائم تا چه حد شدید هستند؟
آیا چیز خاصی هست که به نظر برسد علائم را بهتر می کند، مانند داروهای حساسیت یا پرهیز از شیر؟
آیا شخص دیگری در خانواده ی شما این مشکل و بیماری را دارد ؟

و در آخر

اگر به دلیل خوردن چیزی که حاوی شیر است علائم حساسیت خفیف دارید ، داروی آنتی هیستامینی مصرف کنید، ممکن است احساس ناخوشایند شما را بهبود ببخشد.مراقب علائم شدیدتری باشید که ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشند. اگر علائم آنافیلاکسی دارید، درخواست مراقبت پزشکی اورژانسی کنید.