زنان ، زایمان و نازایی
3.78
نوشته شده توسط زوپ

اتساع مجرای پستان

اتساع مجرای پستان زمانی بروز می کند که یکی از مجراهای شیری زیر نوک پستان گشاد، دیواره های مجرا ضخیم و مجرا پر از مایع می شود. مجرای شیر ممکن است با ماده ای غلیظ و چسبنده مسدود شود. این عارضه اغلب هیچ نشانه ای ندارد اما برخی زنان ممکن است دچار ترشح از پستان شوند و یا پستان آن ها به لمس حساس شود و یا اینکه مجرای مسدود شده متورم و ملتهب شود. این بیماری اغلب در سن پیش از یائسگی زنان، 45 تا 55 سالگی، بروز می کند اما پس از یائسگی نیز ممکن است بروز کند. این شرایط گاهی بدون درمان بهبود پیدا می کند. در صورت تداوم علائم ممکن است به آنتی بیوتیک یااحتمالاً جراحی برای برداشتن مجرای ملتهب شیری نیاز پیدا کنید.اگرچه نگرانی در مورد هرگونه تغییر در پستان ها طبیعی است اما اتساع مجرای پستان و ماستیت پری داکتال عوامل خطرساز سرطان سینه نیستند.

آشنایی با علائم اتساع مجرای پستان

اتساع مجرای پستان معمولاً هیچ علائم و نشانه ای ندارد؛ اما اگر علائم و نشانه ای نیز داشته باشد عبارت اند از:

 ترشحات سفید مایل به سبز یا سیاه از نوک یک یا هردو پستان

حساسیت در نوک پستان یا بافت اطراف آن

 قرمزی نوک پستان و گاهی نواحی اطراف آن

وجود توده یا ضخیم شدن در نزدیکی مجرای مسدود شده

 فرورفتگی نوک پستان

عفونت باکتریایی به نام ماستیت نیز ممکن است در مجرای شیر دارای مشکل بروز کند و باعث ایجاد حساسیت، التهاب اطراف نوک پستان (هاله پستان) و تب شود. علائم و نشانه های اتساع مجرای پستان ممکن است به خودی خود بهبود پیدا کنند. 

علت ایجاد اتساع مجرای پستان

 پستان های شما از بافت های ارتباطی تشکیل شده اند که شامل سیستمی از مجاری شیری هستند -مسیرهای کوچکی که شیر را به نوک پستان هدایت می کنند. این بیماری زمانی رخ می دهد که یکی از مجراهای شیری زیر نوک پستان گشاد و با ماده ای چسبنده مسدود می شود.

متخصصان علت اصلی این بیماری را نمی دانند. برخی تصور می کنند که این عارضه با عوامل زیر در ارتباط است:

تغییر در بافت سینه بعلت افزایش سن:با افزایش سن، ترکیبات بافت پستان از حالت غده ای شکل به بافت چربی تبدیل می شود. این فرایند را پس روی پستان می نامند. این تغییرات طبیعی پستان گاهی اوقات منجر به انسداد مجرای شیری و التهاب ناشی از اتساع مجرای پستان می شود.

سیگار کشیدن: استعمال سیگار با گشاد شدن مجرای شیری ارتباط دارد و می تواند منجر به التهاب و احتمالاً اتساع مجرای پستان شود.

فرورفتگی نوک پستان: فرورفتگی نوک پستان می تواند موجب انسداد مجرای شیر و در نتیجه التهاب و عفونت شود. نوک پستانی که جدیداً فرورفته است می تواند نشانه بیماری های جدی تر نظیر سرطان نیز باشد. 

عوارض اتساع مجرای پستان

عوارض معمولاً خفیف و اغلب آزاردهنده هستند تا جدی. این عوارض عبارت اند از:

ترشح از نوک پستان: ترشحات نوک پستان ناشی از اتساع مجرای پستان می تواند خسته کننده باشد. این ترشحات باعث رطوبت خجالت دهنده و ایجاد لک بر روی لباس می شود.ناراحتی در پستان می تواند باعث قرمزی، تورم و حساسیت در اطراف نوک پستان شود.

عفونت: عفونت باکتریایی (ماستیت پری داکتال) ممکن است در مجرای شیرآسیب دیده بروز کند و گاهی باعث درد در نوک پستان یا اطراف آن، احساس بیماری عمومی و تب شود. عفونت درمان نشده می تواند منجر به آبسه، تجمع چرک در بافت پستان، شود که نیازمند روشی برای تخلیه آن است.

نگرانی در مورد سرطان سینه: زمانی که متوجه تغییری در پستان خود می شوید، ممکن است نگران شوید که این تغییرات نشانهٔ سرطان سینه هستند، به ویژه اگر متوجه تودهٔ سختی در اطراف مجرای شیری آسیب دیده براثر اتساع مجرای پستان شوید. اگرچه بررسی سریع این علائم و نشانه ها حائز اهمیت است اما فراموش نکنید که این بیماری خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. 

تشخیص اتساع مجرای پستان

بر اساس اطلاعاتی که به پزشک می دهید و نتایج معاینات فیزیکی ممکن است لازم باشد که آزمایش های زیر را نیز انجام دهید:

سونوگرافی تشخیصی از نوک سینه و هالهٔ آن. سونوگرافی از امواج صوتی برای ثبت تصاویر از بافت سینه استفاده می کند. این آزمایش به پزشک امکان می دهد تا مجرای شیری زیر نوک پستان را ارزیابی کند. سونوگرافی تشخیصی این امکان را به پزشک می دهد که بر روی بخش های مشکوک تمرکز کند.

ماموگرافی تشخیصی. ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس تصاویری از پستان ارائه می دهد که پزشک می تواند بافت سینه را ارزیابی کند. ماموگرافی تشخیصی نسبت به ماموگرافی غربالگری جزئیات بیشتری از بخش خاصی از سینه ارائه می دهد. 

آشنایی با درمان اتساع مجرای پستان

آشنایی با درمان اتساع مجرای پستان

این بیماری معمولاً نیازی به درمان ندارد؛ اما اگر نشانه های بیماری آزاردهنده باشند، گزینه های درمانی زیر وجود دارند:

آنتی بیوتیک: پزشک ممکن است برای درمان عفونت ناشی از اتساع مجرای پستان به مدت 10 تا 14 روز آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر پس از شروع آنتی بیوتیک علائم آن تا حد زیادی بهبود پیدا کردند و یا حتی به طور کامل از بین رفتند نیز مهم است که دوره درمان را طبق تجویز پزشک کامل کنید.

 داروهای مسکن: می توانید از مسکن های خفیف، نظیر استامینوفن (Tylenol و سایر برندها) یا ایبوپروفن (Advil، Motrin IB و سایر برندها) برای تسکین درد سینه استفاده کنید. به توصیه های پزشک در خصوص مسکن مناسب درد خود عمل کنید.

جراحی: اگر آنتی بیوتیک ها و مراقبت های خود درمانی موثر واقع نشدند، مجرای آسیب دیده با جراحی برداشته می شود. این فرایند از طریق ایجاد برشی کوچک در لبه بافت رنگی اطراف نوک سینه (هاله) انجام می شود. درمان اتساع مجرای پستان به ندرت نیاز به جراحی پیدا می کند.

درمان خانگی اتساع مجرای پستان

برای رهایی از ناراحتی های ناشی از اتساع مجرای پستان می توانید اقدامات خود مراقبتی زیر را انجام دهید:

استفاده از کمپرس گرم: گذاشتن کمپرس گرم بر روی نوک سینه و اطراف آن می تواند به تسکین درد بافت های سینه کمک کند.

استفاده از پدهای سینه برای ترشحات نوک سینه: استفاده از پدهای سینه یا پدهای پزشکی می تواند مانع نشتی ترشحات به لباس شود. این پدها را می توانید از داروخانه یا مغازه های خرده فروشی لباس کودک تهیه کنید.

 سوتین محافظ بپوشید: از سوتین هایی با محافظ خوب استفاده کنید تا ناراحتی پستان را به حداقل برسانید. استفاده از سوتین مناسب می تواند پد سینه را در جای خود نگه دارد تا ترشحات نوک پستان را جذب کند.

در جهت مخالف پستان آسیب دیده بخوابید: از خوابیدن در جهت پستان آسیب دیده اجتناب کنید تا از التهاب و بروز آسیب های بیشتر جلوگیری شود.

 سیگار کشیدن را ترک کنید: استعمال سیگار روند درمان عفونت را سخت می کند و سیگار کشیدن مداوم می تواند باعث بروز عفونت های مکرر و یا آبسه شود.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر در پستان خود تغییراتی، نظیر توده جدید، ترشحات خود به خودی از نوک پستان یا فرورفتگی نوک پستان، مشاهده کردید که مداوم بوده و باعث نگرانی شما می شوند بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

برای ارزیابی توده جدید پستان یا تغییرات سینه به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، بر اساس معاینات بالینی پستان یا نتایج ماموگرافی و سونوگرافی ممکن است به متخصص سلامت پستان ارجاع داده شوید.

بررسی های اولیه بر اساس سابقه پزشکی و علائم و نشانه های شما، از جمله نحوه ارتباط این علائم با چرخه قاعدگی، صورت می گیرد. برای آمادگی جهت این گفت وگوها با پزشک موارد زیر را رعایت کنید:

 تمام علائم را یادداشت کنید، حتی اگر ارتباطی به دلیل ملاقات شما با پزشک نداشته باشند.

تمام اطلاعات شخصی مهم خود را مرور کنید، از جمله استرس ها و تغییرات اخیر زندگی خود.

 لیستی از تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل های مصرفی خود تهیه کنید.

سوالاتی که باید از پزشک بپرسید

 چه چیز باعث علائم من شده است؟

 آیا این عارضه به خودی خود رفع می شود یا نیاز به درمان دارد؟

 چه روش درمانی را توصیه می کنید؟

آیا داروهای بدون نسخه برای تسکین این درد وجود دارد؟

 چه اقدامات خود مراقبتی می توانم انجام دهم؟

سوالاتی که پزشک ممکن است از شما بپرسد

پزشک شما احتمالاًسؤالات زیادی از شما خواهد پرسید، نظیر:

 چه مدتی است که این علائم را دارید؟

 آیا با گذشت زمان تغییری در علائم شما ایجاد شد؟

 آیا در سینه خود احساس درد دارید؟ شدت درد چقدر است؟

 آیا ترشحات نوک سینه دارید؟ رنگ، غلظت و میزان این ترشحات چگونه است؟

آیا این علائم اختصاص به یک یا هردو سینه تان دارد؟

 آیا دچار تب شده اید؟

 آخرین ماموگرافی شما کی بوده است؟

 آیا تا به حال به بیماری پستان سرطانی مبتلا شده اید؟

آیا تا به حال بیوپسی سینه داشته اید یا عارضه خوش خیم سینه برایتان تشخیص داده اند؟

 آیا مادر، خواهر یا شخص دیگری از خانواده تان سابقهٔ سرطان سینه داشته است؟

 چه چیزی، در صورت وجود، علائم شما را بهتر می کند؟

 چه چیز، در صورت وجود، علائم شما را بدتر می کند؟