عفونی و گرمسیری
5
از چه تست هایی برای تشخیص بیماری کرونا استفاده می شود

در این مطلب دکتر ساغر میرباقری، پزشک عمومی به این سوال پاسخ داده اند.

بر اساس شرح حال، معاینه، آزمایش خون و تست های رادیولوژیک می توان بیمارانی که به کرونا مبتلا هستند و نیاز به درمان دارند را با قطعیت خوبی تشخیص داد. جواب تست تخصصی کرونا حداقل 48 ساعت بعد به دست ما می رسد و پزشک نیاز دارد که درمان را سریع تر شروع کند و نمی تواند منتظر جواب تست بماند.حتی در بیماران مبتلا به کرونا، جواب تست تخصصی ممکن است در مراحل اولیه بیماری منفی باشد و تکیه بر آن باعث عدم درمان عده ای از بیماران می شود.

بنابراین تست تخصصی کرونا به روش پی سی آر معمولا نقشی برای تشخیص و درمان ندارد.استفاده اصلی تست تخصصی کرونا جمع آوری اطلاعات برای تعیین سیاست های سلامت و کنترل عفونت است که در هر کشور با توجه به شرایط موجود مشخص می شود از چه کسانی بایستی گرفته شود.

 

اگر شما هم سوالی درباره کرونا دارید میتوانید با پزشکان زوپ مشاوره آنلاین رایگان داشته باشید مشاوره آنلاین با پزشک

 

آیا تنگی نفس من نشانه ابتلا من به کرونا است؟

تنگی نفس کرونا "معمولا" علامتی دیررس و همراه با تعدادی از علائم دیگر بیماری کرونا (تب، خستگی، بدن درد، سرفه، گلودرد و ...) است. 

اگر چندی از علائم کرونا را داشتید و تنگی نفس پیدا کردید به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.شروع و یا تشدید تنگی نفس می تواند به علت بیماری های مهم دیگر نیز رخ دهد.

اگر تنگی نفس جدید یا تشدید آن در شما همراه با علائم دیگر کرونا نیست، باز هم به یک مرکز درمانی مراجعه کنید (ترجیحا مرکزی که مختص بیماران کرونایی نباشد).در صورت ابتلا به یک بیماری مزمن، ادامه تنگی نفس به میزانی که قبلا داشتید طبیعی است ولی تشدید آن نیاز به بررسی توسط پزشک دارد.تنگی نفس ممکن است به علت اضطراب نیز ایجاد شود. در مورد نحوه تشخیص و برخورد با تنگی نفس اضطرابی در پست های بعدی بیشتر توضیح می دهیم. 

اگر اطمینان ندارید تنگی نفس شما در زمینه اضطرابی رخ داده است و یا تنگی نفس اضطرابی شما غیر قابل کنترل است، به یک مرکز درمانی مراجعه کنید (ترجیحا مرکزی که مختص بیماران کرونایی نباشد).

چه کسانی در معرض خطر بیشتر عوارض تنفسی کرونا هستند ؟

تمام کسانی که تنگی نفس را به همراه علائم دیگر کرونا دارند صرف نظر از تب و یا بیماری زمینه ای، بایستی به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

افراد دارای بیماری های زمینه ای :دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، بیماری تنفسی زمینه ای مانند آسم، چاقی بیش از حد (BMI بالای 40)

چرا همه باید سعی در پیشگیری از ابتلا به کرونا داشته باشند؟

احتمال آنکه هر کدام از افراد داخل ایران، از بیماری کرونا فوت کند برابر احتمال ابتلا به بیماری ضرب در نرخ مرگ و میر با توجه به سن و مشکلات احتمالی زمینه ای می باشد.

 احتمال ابتلا مشخصا تابعی از میزان رعایت شما هست. بنابراین، رعایت اصل ساده ای مانند شستن دست ها برای کاهش چندین برابری ریسک مشکلات پیش آمده توسط بیماری شرط عقل به نظر می آید. هر چند که نیازی نیست این رعایت کردن همراه با اضطراب باشد. 

اما مطلب مهم این است که حتی اگر شما و اطرافیان نزدیکتان در رده سنی در معرض خطر و یا دارای بیماری زمینه ای نباشید، اگر در صورت ابتلا شما 2 نفر را آلوده کنید و آن ها هر کدام 2 نفر دیگر را، تنها در 10 دست بالای 2000 نفر کرونا خواهند گرفت. اگر نزدیک به 2 درصد فوت کنند، ابتلای شما در مدت کوتاهی موجب مرگ 20 هموطن می شود.

 به همین ترتیب با فرض 20 درصد احتمال بستری، 200 تخت بیمارستانی نیز پر می شود. بنابراین پیشگیری از ابتلا قدم اول و بسیار موثری در جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر این اپیدمی می شود. 

از طرفی توجه داشته باشید هر چند با توجه به اطلاعات کنونی، به نظر می رسد کودکان بیماری شدیدی در مواجهه با ویروس کرونا نخواهند گرفت، آن ها به راحتی بیماری را به دیگران منتقل خواهند کرد. با عنایت به این مهم، از همه شما هموطنان خواهش می کنم علاوه بر سعی در حفاظت خودتان، مراقب کودکانتان باشید.