عفونی و گرمسیری
3.33
باورهای غلط درباره کرونا

این روزها کرونا نه تنها ایران بلکه کل جهان را درگیر خود کرده است.ویروس کرونا که در ابتدا از شهر ووهان چین شروع شد اکنون در بیشتر کشور های دنیا مانند ایران، ایتالیا، کره جنوبی و... پخش شده و هر روز شاهد مبتلا شدن تعداد بیشتری از افراد در سراسر جهان هستیم.

از آن جایی که برای این ویروس تا کنون درمانی یافت نشده است، تنها می توان به مواردی که برای پیشگیری گفته می شود، عمل نمود.اما در این بین شایعات و باورهای نادرست زیادی بیان شده است که ما قصد داریم آن ها را در این مقاله بازگو کنیم.

بیشتر بخوانیم :ساده ترین راه برای پیشگیری از کرونا

کرونا باعث مرگ افراد جوان نمی شود

بر طبق شواهد و آمارهایی که در چین بدست آمده نشان داده شده است که این بیماری بیشتر برای افراد مسن خطرناک بوده و کمتر افراد جوان به آن مبتلا شده اند.اما به طور قطع نمی توان نتیجه گیری کرد که این ویروس برای جوانان دردسری ایجاد نمی کند.

همه افراد در هر سن و وضعیت سلامتی باید اصول محافظتی برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا را رعایت کنند زیرا هیچکدام به طور قطع از ابتلا به این بیماری مصون نیستند.

واکسن کرونا طی چند ماه ساخته می شود

با این که در حال حاضر بسیاری از محققان در سراسر جهان در حال تلاش و تحقیق برای دستیابی به واکسن کرونا هستند و در برخی موارد نتایج امیدوارکننده ای به چشم میرسد اما برای نهایی شدن این فرایند مدت زمان بیشتری نیاز است تا تمام عوارض و مشکلات ناشی از آن شناسایی و برطرف شوند. از این رو می تواند بیان کرد که در بهترین و سریعترین حالت ممکن نهایی شدن تولید این واکسن یک سال طول خواهد کشید

واکسن کرونا طی چند ماه ساخته می شود

بیشتر بخوانیم :واکسن کرونا ساخته شد

استفاده از ماسک فایده ای ندارد

درست است که استفاده از ماسک تضمینی برای عدم ابتلا به کرونا نیست، اما می تواند در پیشگیری از ورود قطرات تنفسی به دهان و بینی پیشگیری کند و خطر احتمال ابتلا به ویروس کرونا را در صورتی که نزدیک فرد آلوده به این بیماری است، کاهش دهد.

خشک کننده های دست می توانند ویروس کرونا را از بین ببرند 

شستن دست ها با آب و صابون و ضدعفونی کردن آن ها با ضدعفونی کننده های حاوی الکل و سپس خشک کردن با خشک

کننده های الکتریکی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است، اما باعث از بین رفتن ویروس نمی شوند.

استفاده از الکل و اسپری کردن آن روی کل بدن می تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند

استفاده از ضدعفونی کننده های الکلی با دستورالعمل های خاص می تواند باعث پیشگیری از ابتلا به عفونت شود ولی اسپری کردن آن بر کل بدن ممکن است باعث به وجود آمدن خطراتی مانند اسپری شدن الکل در چشم باشد.

واکسن پنوموکوک یا هموفیلوس برای پیشگیری از کرونا موثر است

این واکسن ها در پیشگیری از ویروس جدید و نوظهور کرونا تاثیری ندارند. اما انجام  واکسیناسیون برای مقابله با مشکلات تنفسی برای افراد حساس توصیه می شود.

شستن مداوم و مکرر بینی با آب نمک (سالین) برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا موثر است

شستن مداوم و مکرر بینی با آب نمک (سالین) برای کاهش آبریزش بینی، از بین بردن میکروب و به طور کلی کاهش طول دوره سرماخوردگی موثر است.

استفاده از ماسک فایده ای ندارد

استفاده از سیر و زنجبیل در پیشگیری از کرونا تاثیر دارد

تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر احتمال کاهش ابتلا به ویروس کرونا از طریق مصرف سیر و زنجبیل موجود نیست.اما به طور کلی سیر یکی از مواردی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

وزارت بهداشت نیز در همین راستا گفت:

در این که گفته می‌شود برخی مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل یا مکمل‌ها برای پیشگیری از کرونا موثر هستند، هیچ شواهد علمی و اثبات شده‌ای وجود ندارد، اما اگر مردم تنوع و تعادل را در تغذیه خود حفظ کنند، بسیار مفید است.

مصرف ویتامین ث باعث کاهش احتمال ابتلا به کرونا می شود

مصرف ویتامین ث همانند مصرف سیر و زنجبیل در پیشگیری از کرونا مبنای علمی ندارد اما همانگونه که قبلا گفته شد سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

اسکنرهای ترمال که در فرودگاه ها استفاده می شوند، می توانند بیماران مبتلا به کرونا را از سایرین تشخیص دهند

اسکنرهای ترمال افراد با دمای بالاتر از طبیعی را تشخیص می دهند و اگر بیمار مبتلا به کرونا تب نداشته باشد، هیچگونه تشخیصی داده نمی شود.

برای ابتلا به کرونا، دست کم باید 10 دقیقه کنار فرد مبتلا بود

خیر این تفکر کاملا در رابطه با ویروس کرونا اشتباه است. بنابر دستورالعمل‌های بیمارستانی اگر به مدت ده دقیقه در فاصله 1.5 متری فرد مبتلا به آنفولانزا که سرفه یا عطسه می کند، قرار بگیرید به احتمال بسیار زیاد شما نیز بیمار خواهید شد. اما در رابطه با ویروس کرونای جدید تماس در فاصله زمانی کمتر از ده دقیقه با افراد مبتلا می‌تواند موجب مبتلا شدن شما شود.

و در آخر 

در این روزها که مطالب در رابطه با کرونا به وفور یافت می شود، سعی کنید به هر آنچه می خوانید اعتماد نکنید و تنها از منابع مورد اعتماد پیروی کنید.