عفونی و گرمسیری
4
برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در محیط کار چه کار کنیم

کرونا دفتری که پیش تر تصور میشد در پایان سال 2019 بسته شود، اما در سال 2020 همچنان در حال شیوع غیره منتظره ای در سطح جهان است. کرونا ویروس یا همان کووید-19 اواخر سال 2019 از شهر ووهان چین شروع و به سرعت در تمام کشورهای جهان در حال شیوع است.

با توجه به سرعت شیوع این ویروس یکی از راه های پیشگیری مهم در مقابله با این بیماری ماندن در خانه است.لذا در این روزها بیشتر کارمندان از طریق دورکاری کارهای خود را انجام و برای کارفرما گزارش ارسال می کنند. اما در این بین هستند افرادی که به دلیل شرایط و نوع کار مجبور به حضور در محل کار خود می شوند.

محیط کار به دلیل مراجعه افراد زیاد به آن یکی از آلوده ترین محل های ممکن به شمار می رود.رعایت نکات بهداشتی در محل کار امری ضروری است.بنابراین اگر دارای شغلی هستید که در آن روزانه با افراد زیادی در ارتباط هستید باید آن محل را به دقت ضدعفونی کنید.

 

اگر شما هم سوالی درباره کرونا دارید میتوانید با پزشکان زوپ مشاوره آنلاین رایگان داشته باشید مشاوره آنلاین با پزشک

 

محل کار چگونه آلوده می شود؟

حضور در محل کار پس از تماس با عابر بانک ها، آسانسور، اتوبوس، مترو و... سبب انتقال انواع آلودگی‌ها به محل کار می‌شود و در نتیجه با توجه به شیوع سریع ویروس کرونا، بهتر است تا علاوه بر رعایت نکات و مسائل بهداشتی در خانه، اقدامات لازم جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس در محیط کار نیز توجه ویژه داشته باشند.

وسایل نقلیه، دکمه‌های آسانسور و دستگیره‌های در‌ها، شاید به ظاهر تمیز به نظر برسند، اما باید گفت که از آلوده ترین محل ها هستند و جای بسیار خوبی برای تکثیر انواع ویروس‌ها، زیرا افراد مختلف که ممکن است ناقل این بیماری باشند، با آن‌ها تماس دارند.

محل کار چگونه آلوده می شود

پس از ورود به محل کار

قدم اول هنگام ورود به محل کار شستن دست ها و ضدعفونی کردن آن هاست. این کار می تواند از آلوده شدن سایر سطوح در محل کار جلوگیری کند.

توصیه می شود دست ها را به مدت 20 ثانیه به خوبی و با آب ولرم بشویید و پس از آن با محلول ضدعفونی کننده الکل دار ضدعفونی کنید.در روز چندین بار این کار را انجام دهید.از دست دادن و یا روبوسی با همکاران خود جدا خودداری کنید.

بیشتر بخوانیم :توصیه های بهداشتی در هنگام استفاده از وسایل نقلیه

وسایل را ضدعفونی کنید

موس، کیبورد، تلفن، میز، تمام قلم ها و هرگونه وسیله ای که با آن در ارتباط مستقیم دارید مستعد آلودگی فراوان هستند و باید ضدعفونی شوند.

نیروهای خدماتی را ملزم به استفاده از ضدعفونی کننده ها و تمیز کردن اقلام کنید.

وسایل را ضدعفونی کنید

ضدعفونی کردن آشپزخانه محل کار

یکی از آلوده ترین مکان ها در محیط کار آشپزخانه ها هستند.این مکان ها به دلیل حضور همزمان چند نفر، طبخ و سرو غذا مستعد دریافت آلودگی بالایی است.

مواردی مانند چاقو، چنگال، بشقاب و... باید حتما ضدعفونی شوند هرچند توصیه می شود در چنین شرایطی حتما از ظروف و وسایل شخصی خود استفاده کنید و از وسایل مشترکی مانند قندان استفاده نکنید

در و پنجره ها را باز بگذارید

در این روزها توصیه می شود تا جایی که ممکن است در فضای بسته نمانید.توصیه می شود در محل کار نیز در یا پنجره ها را باز کنید تا هوا جریان داشته باشد زیرا در این فصل به دلیل روشن بودن وسایلی مانند شوفاژ و بخاری هوای محیط خشک می شود.

جلوگیری از حضور افراد مشکوک در شرکت

ویروس کرونا در بیشتر موارد با تب بالا و سرفه خشک شروع می شود.لذا توصیه می شود در ورودی شرکت تب کارمندان اندازه گیری و در صورت بالا بودن اجازه ورود به شرکت داده نشود.

همچنین در صورت داشتن علائم اولیه مشابه علائم آنفولانزا و کرونا از حضور در شرکت خودداری کنند.

جلوگیری از حضور افراد مشکوک در شرکت

هنگام رد و بدل کردن مدارک چه نکاتی باید رعایت شود؟

در هنگام انجام این کار حتما باید از ماسک و دستکش استفاده شود در صورت نداشتن دستکش حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.

اقدامات لازم هنگام شرکت در جلسات حضوری

در صورت برگزاری جلسه به صورت حضوری باید حتما موارد زیر را رعایت کنید.

حتما همه افراد حاضر در جلسه از ماسک استفاده کنند.

فاصله یک متری از یکدیگر باید رعایت شود.

در هنگام جلسه پنجره ها باید باز باشد تا هوا جریان پیدا کند.

زمان جلسات باید کنترل شود.

لغو جلسات غیر ضروری و دورکاری

در این زمان حساس که میزان شیوع کرونا در بالاترین حد ممکن خود قرار گرفته است توصیه می شود تا حد امکان جلسات حضوری را برگزار نکنید و یا در صورت نیاز به صورت اینترنتی با استفاده از ابزاری مانند اسکایپ انجام دهید. 

کارفرمایان نیز باید در مشاغلی که می توان آن ها را از راه دور انجام داد به کارمندان خود اجازه دورکاری بدهند.