عفونی و گرمسیری
3.47

 

آیا مصرف ویتامین D در پیشگیری یا درمان کرونا موثر است؟

ویتامین D، نقش مهمی در جذب و نگهداری کلسیم در بدن دارد و به استحکام استخوان ها کمک می کند. کمبود این ویتامین منجر به اختلالاتی از جمله نرمی و یا پوکی استخوان، درد و لرزش های عضلانی، و همچنین افت کارکرد سیستم ایمنی می گردد.
 ویتامین دی، در ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ وجود دارد ولی اصلی ترین راه دریافت آن از طریق نور مستقیم خورشید است.
 آنچه که درباره ارتباط ویتامین دی با ویروس و بیماری کرونا مطرح شده حدس و گمان بوده و شواهد محکمی برای اثر گذاری این ماده در شدت بیماری، درمان و یا پیشگیری از کرونا وجود ندارد.به دلیل این که این ماده محلول در چربی است و به کندی دفع می گردد، مصرف بیش از اندازه آن، منجر به مسمومیت شده و عوارض کوتاه مدت و بلند مدت برای فرد به جای می گذارد.
در نتیجه، در صورتی که به دلیل کمبود سطح ویتامین دی، پزشک برای شما مصرف ویتامین تجویز کرده است، آن را طبق دستور ادامه دهید. در غیر اینصورت، در مصرف مکمل های حاوی ویتامین دی، احتیاط کنید.
با توجه سطح پایین ویتامین دی در جمعیت ایرانی، بزرگسالان می توانند ماهانه یک قرص 50000 مصرف کنند.

 

اگر شما هم سوالی درباره کرونا دارید میتوانید با پزشکان زوپ مشاوره آنلاین رایگان داشته باشید مشاوره آنلاین با پزشک

 

آیا مصرف ویتامین C در پیشگیری یا درمان کرونا موثر است؟

ویتامین C نقش بسزایی در ایجاد بافت های جدید ، ترمیم زخم و فعالیت سیستم ایمنی دارد. به نحوی که کمبود شدید آن منجر به تاخیر در بهبود زخم ، مشکلات لثه و دهان و افت کارکرد سیستم ایمنی می گردد.
مطالعات نشان می دهد مصرف این ویتامین برای درمان سرماخوردگی اثر چندانی نداشته و فقط ممکن است در برخی افراد طول مدت سرماخوردگی را کمی کاهش دهد.
شواهد علمی برای اثر گذاری ویتامین سی بر روی پیشگیری یا درمان ویروس کرونا وجود ندارد .با توجه به اینکه نیاز روزانه ویتامین سی از طریق رژیم غذایی معمول دریافت می گردد و ظرفیت بدن برای ذخیره ی این ویتامین محدود است، مصرف مکمل های ویتامین سی برای عمده افراد سود چندانی نخواهد داشت.

مصرف بیش از اندازه مکمل های ویتامین سی، بی ضرر نبوده و علاوه بر مشکلات گوارشی می تواند احتمال ابتلای فرد به سنگ کلیه را افزایش دهد (خصوصا در مردان). بنابراین توصیه می شود افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند ( مخصوصا سنگ های اگزالات)، مکمل های ویتامین سی مصرف نکنند.
برای عموم مردم در زمینه ویتامین سی، مصرف میوه و سبزیجات تازه محدودیت خاصی ندارد.

آیا مصرف منیزیم بر پیشگیری یا درمان کرونا موثر است؟

به گفته دکتر دکتر پوریا احمدی پزشک عمومی منیزیم یکی از ریز مغذی های مهم بدن است که در بسیاری از غذا ها ( خصوصا سبزیجات ) حضور داشته و در سراسر بدن انسان، نقش های مختلف و مهمی ایفا می کند. کمبود منیزیم مشکلات متعددی از جمله اختلالات قلبی عروقی ، عضلانی و عصبی و اختلال در تنظیم کلسیم بدن ایجاد می کند.

 مکمل های خوراکی منیزیم ، هر چند ممکن است در درمان کمبود منیزیم که مشکلی نادر است، موثر باشند اما اثر اثبات شده ای برای افزایش ایمنی بدن برای عموم مردم ندارند. تفاوتی بین انواع ترکیبات منیزیم از جمله سیترات، لاکتات و آسپارتات وجود ندارد و این ترکیبات برتری نسبت به هم ندارند. در افرادی که بیماری زمینه ای ندارند و مکمل های منیزیم به مقدار معمول مصرف کرده باشند ، احتمال مسمومیت کم است ، با این حال مواردی از مرگ در اثر مصرف زیاد این مکمل ها نیز گزارش شده است.درباره اثر منیزیم ، چه بر کرونا و چه بر دیگر ویروس ها ، مطالعات بالینی انجام نگرفته است.

بنابراین در صورتی که کمبود منیزیم ندارید و در رژیم خود تنوع دارید، مصرف منیزیم تاثیری بر احتمال ابتلای شما به کرونا و یا بهبود نخواهد داشت.

آیا مصرف ویتامین A در پیشگیری یا درمان کرونا موثر است؟

در حال حاضر نقش ویتامین A در پیش گیری از بیماریهای ویروسی و به خصوص بیماری کرونای جدید اثبات نشده است. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و با تغذیه از مواد غذایی مانند ماهی، جگر، تخم مرغ، شیر، میوه ها وسبزیجات زرد و نارنجی (مثل هویج و زردآلو و...) ، اسفناج، انواع کلم و... نیاز بدن به این ویتامین تامین می شود.

میزان نیاز روزانه بدن به این ویتامین در افراد بالای 13 سال در خانم ها 700 میکروگرم در روز و در آقایان 900 میکروگرم در روز است.

در افراد سالم که رژیم غذایی متعادل دارند نیازی به مصرف مکمل این ویتامین وجود ندارد و حتی مصرف مکمل می تواند با انباشت این ویتامین باعث بروز مسمویت برای فرد شود.

بنابراین مصرف مکمل ویتامین A برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید به هیچ وجه توصیه نشده و حتی مصرف بی رویه این مکمل ها می تواند عوارض جدی برای شما داشته باشد.

مصرف مکمل ویتامین A در دوران بارداری می تواند منجربه نقص جنینی شود و نباید در دوران بارداری به هیچ وجه از این مکمل استفاده شود.

آیا مصرف زینک در پیشگیری یا درمان کرونا موثر است؟

فلز روی (زینک) در سراسر بدن نقش های متنوعی ایفا می کند. این عنصر در بسیاری از مواد غذایی حضور دارد. با این همه کمبود روی در بسیاری از کشور های در حال توسعه دیده می شود.مصرف روی ممکن است در کاهش مدت (به میزان 1 روز!) و شدت علائم سرماخوردگی و یا اسهال موثر باشد.

علاوه بر طعم فلزی و تهوع در اثر مصرف قرص های مکیدنی روی، مصرف دراز مدت این مکمل می تواند منجر به مشکلات حرکتی، خستگی و از دست دادن مس از بدن شود.آنچه که اخیرا به عنوان اثر ضد ویروسی روی شنیده می شود، تنها آزمایش های محدود در حیوانات است. در بسیاری از مواقع نتایج مطالعات حیوانی و مطالعات بالینی انسانی یکسان نخواهند بود.

بنابراین، در حال حاضر شواهد علمی برای پیشگیری یا درمان کرونا توصیه ای برای مصرف روی ندارد.برخلاف شایعات این مکمل ها باعث زیاد شدن احتمال ابتلا به کرونا نیز نمی شوند.

آیا مصرف سیگار شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهد ؟

مصرف سیگار عملکرد ریه ها را تضعیف میکند. از آنجایی که کرونا یک بیماری تنفسی است و میتواند منجر به ذات الریه شود، گمان می رود در افراد سیگاری ریسک مشکلات تنفسی شدیدتری وجود دارد.
همچنین سیگار میتواند بر روی سیستم ایمنی بدن اثر منفی داشته باشد. پس علاوه بر افزایش ریسک عوارض ریوی سیگار ممکن است ریسک ابتلا به بیماری کرونا را نیز بالا ببرد.
اگر عادت سیگار کشیدن را ترک کنید، اگرچه در کوتاه مدت تاثیری بر بهبود عملکرد ریه ندارد ولی ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و ریسک ابتلای شما به بیماری کرونا کاهش یابد.

دانشمندان و سازمان های بهداشت بی وقفه تلاش می کنند تا این ویروس را بهتر بشناسند و راه های غلبه و محدود کردن آن را پیدا کنند. بهتر است به تلاش آنان ایمان داشته باشیم.