زنان ، زایمان و نازایی
4.17
نوشته شده توسط زوپ

زمان مطالعه 10 دقیقه
تنگ کردن واژن

تنگ کردن واژن : بخش مهمی از زندگی هر فرد را رابطه‎ی جنسی سالم و رضایت بخش تعیین می‎کند. اهمیت این رابطه تا حدی است که رضایت از آن سبب افزایش اعتماد به نفس و ایجاد انرژی بیشتر در فرد می‎شود. تاثیر این مهم بر زندگی زنان و مردان به سادگی قابل لمس است. داشتن اندام جنسی سالم و جوان برای داشتن یک رابطه‎ی جنسی لذت بخش بسیار اهمیت دارد. اما نکته‎ی مهم این است که افزایش سن تاثرات خود را بر همه‎ی اندام‎های بدن نشان می‎دهد.

به نحوی که با بالا رفتن سن اندام‎های جنسی تغییر حالت داده و بعضا دچار مشکلاتی می‎شود. از جمله‎ی این مشکلات می‎توان به گشاد شدن واژن اشاره نمود. این عارضه ممکن است به دلایل دیگر مانند زایمان‎های مکرر، بیماری و ... نیز باشد. برای درمان مشکل گشادی واژن درمان‎های مختلف خانگی و پزشکی وجود دارد که میزان تاثیرگذاری و ماندگاری آن‎ها متفاوت است. در ادامه به بررسی برخی از مهم‎ترین روش‎های درمان گشادی واژن می‎پردازیم.

علل گشادی واژن چیست

دلایل متعددی وجود دارد که می‎تواند با تاثیرگذاری بر واژن و کلاژن سازی آن، این بافت را از حالت طبیعی خارج کند و میزان رضایت فرد از برقراری رابطه‎‎ی جنسی را کاهش دهد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‎شود:

  • زایمان‎های مکرر به ویژه زایمان‎های طبیعی
  • افزایش سن
  • مقاربت جنسی زیاد
  • ژنتیک
  • افزایش وزن

البته در مواردی ممکن است فرد به دلیل عفونت واژن به پزشک مراجعه کند اما در معاینات، پزشک دلیل عفونت را گشادی واژن و کشسانی بسیار زیاد آن تشخیص دهد و درمان تنگ کردن واژن را تجویز نماید.

مزایای تنگ کردن واژن چیست

گشادی واژن عارضه‎ای است که بنا به دلایل مختلف در بانوان ایجاد می‎شود. رفع این عارضه مزایایی را با خود به همراه دارد که در ادامه به بیان آن‎ها می‎پردازیم:

  • افزایش لذت جنسی
  • ارگاسم بهتر
  • رفع عفونت‎های مکرر واژن و جلوگیری از بروز مجدد آن‎ها
  • رعایت بهداشت
  • افزایش اعتماد به نفس

انواع روش ‎تنگ کردن واژن

اغلب درمان هر عارضه و بیماری روش‎های مختلفی دارد که بنا به شرایط فرد و صلاح دید پزشک پس از معاینه، روش مناسب انتخاب می‎شود. از معیارهای انتخاب روش درمانی مناسب برای درمان گشادی واژن می‎توان به میزان این گشادی اشاره نمود. روش‎های درمان گشادی واژن عبارت است از:

  • لیزر

لیزر درمانی یک روش غیرتهاجمی است. این روش به کلاژن سازی پوست کمک می‎کند و در واقع درمان سطحی محسوب می‎شود. لیزر درمانی را در مطب نیز می‎توان انجام داد. در صورت تشخیص پزشک ممکن است لیزر درمانی در چند جلسه انجام شود. این روش بافت کش آمده و شل شده را ترمیم نمی‎کند بنابراین در صورتی که برای تنگ کردن واژن نیاز به برداشت بافت اضافه باشد این روش درمان موثر نخواهد بود.

مزایا: لیزر درمانی روشی تهاجمی است که در صورت انجام آن توسط پزشک باتجربه عوارضی در پی ندارد. این روش به دلیل افزایش کلاژن سازی پوست علاوه بر کمک به تنگ شدن واژن موجب جوان سازی پوست آن نیز می‎شود. لیزر درمانی به کمک بی‎حسی موضعی انجام می‎گیرد بنابراین عوارض احتمالی ناشی از بی‎هوشی برای فرد ایجاد نمی‎شود. امکان ایجاد عفونت پس از این روش بسیار نادر است.

  • کربوکسی تراپی

در این روش پزشک گاز دی‎اکسیدکربن را به داخل بافت واژن وارد می‎کند که سبب خون‎رسانی به ناحیه مورد نظر و در نتیجه استحکام بیشتر این بافت می‎شود. در صورتی که این روش با روش لیزر درمانی ترکیب شود و همزمان انجام گیرد تاثیر بیشتری بر کاهش شلی واژن خواهد گذاشت. اما لازم به ذکر است این روش نیز مانند لیزر درمانی به درمان گشادی جزئی می‎پردازد.

مزایا: از مزایای این روش می‎توان به امکان انجام همزمان آن با لیزر درمانی اشاره نمود. همچنین این روش عملی سرپایی است بنابراین اسکاری (جای زخم) از آن باقی نمی‎ماند. امکان بروز احساس سوزش، خارش، درد و ترشحات پس از درمان تنگی واژن به روش مذکور وجود ندارد.

  • تنگ کردن واژن با نخ

رفع گشادی واژن به کمک نخ تنها بر روی ورودی واژن تاثیرگذار است و نمی‎توان از آن برای داخل لوله واژن استفاده کرد. این روش بدون عارضه است اما به دلیل نخ‎های بسیار گران آن مقرون به صرفع نیست.

مزایا: استفاده از نخ جهت تنگ کردن واژن به کلاژن سازی پوست موضع مورد نظر نیز کمک می‎کند که سبب جوان سازی واژن می‎شود. این روش ماندگاری بالایی دارد و به بی‎هوشی نیاز ندارد.

  • پرینورافی

این روش درمانی اغلب برای افرادی که دچار پارگی واژن در ناحیه‎ی پرینه اندام تناسلی (حد فاصل مقعد و ناحیه‎ی تناسلی) هستند مورد استفاده قرار می‎گیرد. این جراحی گشادی عمق دو الی سه میلی‎متری دهانه‎ی واژن را درمان می‎کند و موجب تنگی دیواره‎ی داخلی واژن نخواهد شد.

مزایا: از مزایای این روش باید به عدم خون‎ریزی و التهاب پس از عمل اشاره کرد. پرینورافی علاوه به تنگ کردن واژن به رفع عفونت‎های مکرر آن کمک می‎کند. روش مذکور دوره‎ی نقاهت خاصی ندارد.

  • واژینوپلاستی

این روش جراحی برای افرادی مورد استفاده قرار می‎گیرد که میزان گشادی واژن آن‎ها بیش از اندازه‎ای است که به کمک روش‎های غیر تهاجمی دیگر که پیش‎تر بیان شد قابل درمان باشد. در این روش پزشک جراح بافت اضافه واژن که موجب گشادی آن می‎شود را با استفاده از ایجاد برش‎هایی برمی‎دارد. مزایا: جراحی واژینوپلاستی تاثیر بیشتری در تنگ کردن واژن نسبت به روش‎های دیگر دارد. همچنین نتایج حاصل از این جراحی دائمی است.

علاوه بر روش‎های پزشکی یاد شده روش‎های گیاهی مانند انار و روش‎های شیمیایی مانند ماریانا نیز وجود دارد که اغلب عوارضی در پی دارد و چندان پیشنهاد نمی‎شود. بنابراین لازم است پیش از انجام هر خود درمانی به پزشک متخصص زنان و زیبایی مراجعه نمایید.

چگونگی انجام جراحی تنگ کردن واژن

این جراحی در بیمارستان و یا کلینیک با استفاده از بی‎هوشی کامل و یا بی‎حسی نخاعی صورت می‎گیرد بنابراین انجام آن در مطب به دلیل تجهیزات کم امکان پذیر نیست و در صورت انجام صرفا بخش ورودی ناحیه تناسلی درمان می‎شود و بیماری به طور کامل برطرف نمی‎شود. در این جراحی بافت واژن به صورت کامل باز می‎شود تا درمان بیماری به صورت کامل و ریشه‎ای انجام گیرد. پس از برش کامل بافت واژن، بافت‎های اضافه برداشته می‎شود. بافت اضافه در بعضی موارد ممکن است به چهار سانت برسد که در چنین شرایطی از هر طرف لوله‎ی واژینال دو سانت بافت اضافه برداشته می‎شود و در نهایت برش‎ها بخیه می‎گردد.

عوارض ناشی از جراحی تنگ کردن واژن

هر عمل زیبایی علاوه بر مزایایی که برای فرد به همراه دارد احتمال ایجاد عارضه در وی را نیز دارد. شما در صورتی می‎توانید تصمیم قطعی برای انجام این اقدام گیرید که با تمام عوارض و شرایط آن آشنا باشید. برخی از این عوارض موقتی و خفیف بوده و به مرور زمان از بین می‎رود اما در صورتی روند درمان به درستی انجام نشود و یا نکات لازم توسط فرد رعایت نگردد احتمال ایجاد عوارض جبران ناپذیر چندان دور از ذهن نیست. برخی از این عوارض عبارت است از:

  • ترشحات واژن در هفته‎ی اول پس از جراحی که موقتی بوده و از بین می‎رود. این ترشحات به دلیل به دلیل وجود نخ‎های بخیه و پروسه‎ی درمان است.
  • احساس سوزش، درد، تورم و التهاب پس از جراحی طبیعی است و با گذشت زمان از بین می‎رود.
  • عفونت که با مصرف آنتی‎بیوتیک درمان می‎شود.

هزینه‎ تنگ کردن واژن

همانطور که بیان شد برای این عمل روش‎های مختلفی وجود دارد بنابراین نمی‎توان مبلغ دقیقی برای این جراحی تعیین نمود. هزینه‎ی جراحی تنگ کردن واژن به عوامل بسیاری چون روش منتخب، میزان گشادی واژن، دستمزد پزشک، مکان انجام عمل و شرایط فرد بستگی دارد. بنابراین هزینه‎ی دقیق آن پس از معاینه‎ی پزشک و توسط ائ تعیین می‎شود. البته لازم به ذکر است هزینه‎ی جراحی‎های زیبایی به دلیل دقت بالایی که مورد نیاز است اغلب از هزینه‎ی جراحی‎های درمانی بیشتر است.

نکات مهم قبل از درمان

اگر پزشک جراحی تنگ کردن واژن (واژینوپلاستی) را برای بیمار تجویز نماید لازم است پیش از انجام آن اقداماتی انجام شود تا روند درمان به خوبی انجام شود و فرد دوره‎ی نقاهت کوتاه‎تری را سپری نماید. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می‎شود:

  • مصرف الکل و دخانیات پیش از جراحی سبب کاهش سرعت بهبودی فرد و افزایش کبودی‎های ناشی از جراحی می‎شود پس لازم است دو هفته قبل از جراحی مصرف آن متوقف شود.
  • برای جلوگیری از خون‎ریزی در حین جراحی و پس از آن باید دو هفته پیش از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده‎ی خون مانند آسپرین بپرهیزید.
  • لازم است قبل از جراحی انواع عفونت‎های واژینال درمان شود.
  • در صورتی که زگیل و یا تبخال فعال دارید پیش از درمان به پزشک خود اطلاع دهید.
  • آزمایشات لازم پیش از عمل مانند آزمایش پاپ اسمیر را در زمان مقرر انجام دهید.

نکات مهم پس از درمان

از عوامل بسیار تاثیرگذار بر نتیجه‎ی جراحی تنگ کردن واژن رعایت نکاتی است که فرد پس از جراحی باید رعایت نماید. این نکات توسط پزشک به فرد اعلام می‎شود و ممکن است بنا به شرایط فرد متغییر باشد. برخی از این نکات عبارت است از:

  • استراحت فرد یک هفته‎ای فرد پس از جراحی به روند بهبودی او کمک شایانی می‎نماید.
  • از انجام فعالیت‎های سنگین تا دو ماه پس از جراحی بپرهیزید.
  • از برقراری رابطه‎ی جنسی تا دو ماه پس از جراحی خودداری نمایید.
  • عدم مصرف الکل و دخانیات تا دو هفته پس از جراحی روند بهبودی را افزایش می‎دهد.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده‎ی خون تا دو هفته پس از جراحی بپرهیزید.
  • از رزیم غذایی مناسب پیروی کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید.

انتخاب پزشک مناسب برای درمان

اگرچه روش جراحی برای تنگ کردن واژن روشی بی‎خطر و کم عارضه است اما به دلیل موضع مورد درمان که یک ناحیه‎ی حساس سکشوال می‎باشد لازم است جراحی توسط پزشک حاذق و باتجربه انجام گیرد. زیرا در صورتی که پزشک جراح دقت و دانش کافی در این زمینه را نداشته باشد امکان بروز عوارض و آسیب‎های جبران ناپذیر وجود دارد. میزان ماندگاری این جراحی تا حد زیادی به انتخاب پزشک مناسب وابسته است. بنابراین در این انتخاب دقت لازم را به کار برید و پس از مشورت و تحقیقات لازم پزشک خود را انتخاب کنید. از معیارهای یک پزشک جراح مناسب می‎توان به مواردی چون تجربه، دانش کافی، مهارت لازم،سابقه‎ی فعالیت مثبت، مدارک پزشکی معتبر اشاره نمود.

میزان ماندگاری جراحی

تنگ کردن واژن به کمک جراحی روش بسیار تاثیرگذار و دائمی است. در این جراحی به دلیل برش بافت اضافه و برداشت آن امکان بازگشت مجدد عارضه وجود ندارد. مگر در مواردی که جراحی تنگ کردن واژن به روشی غیراصولی انجام شود به این نحو که پزشک تنها لایه‎های ابتدایی ناحیه تناسلی را به یکدیگر بخیه زند، در چنین شرایطی امکان بازگشت مجدد گشادی واژن وجود دارد. البته رعایت نکات پس از جراحی و پرهیز از مواردی که سبب گشادی واژن می‎شود نیز در میزان ماندگاری این درمان تاثیر بسیاری دارد.