پوست ، مو و ناخن
4.5
dpTJqEy7tgCRuyNJFZUh1571574362.jpeg
دکتر سمیه حجازی نیا

زمان مطالعه 10 دقیقه
جوان سازی دست

جوان سازی دست : دستها اولین مکانهایی هستند که برای ما از شروع پیری پوست حکایت میکنند حتی اگر شما اقداماتی انجام داده باشید تا صورت و گردن شما جوان تر به نظر بیاید دستهای چروکیده با رگهای برجسته و در معرض آسیب آفتاب بوده میتواند شما را پیرتر از سن واقعیتان نشان دهد. در زیر تعدادی از تکنیکهای مؤثر در جوان سازی دستها را برمیشماریم که میتواند کیفیت و جنس پوست شما را بهبود بخشید و عروق برجسته و چروکها را کمتر کند.

اهمیت جوان سازی دست

  1. اگر شما دستهایی دارید که رگ ها و تاندونهای آن به علت کاهش حجم دست، برجسته شده اند.
  2. اگر پوست دستهای تان چروکیده و نازک شده است.
  3. اگر لکه های قهوه ای وابسته به سن روی دستهای تان ظاهر شده است .
  4. اگر دستهایی دارید که میخواهید رنگ پوست و جنس پوست آن را بهبود بخشید.

مزایا جوان سازی دست

  • گزینه های درمانی متعددی برای جوانسازی دست شما وجود دارد.
  • بعد از جوان سازی دست های شما لطیف تر و پرتر به نظر میرسد و رگ های برجسته، کمتر مشخص میشود.
  • دستهای شما ظاهر جوان تری پیدا میکنند.

معایب جوان سازی دست

  • پروسیجرهای متعددی، ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب مورد نیاز باشد.
  • بعد از هر جلسه درمان ممکن است دستها ورم کرده و کبود شوند و برای مدتی محدودیت در حرکات ایجاد شود.
  • اگر شما سابقه ای از ترمیم زخم مختل دارید یا مثل دیابت , تماس با آفتاب یا سیگار کشیدن ممکن است در مقایسه با کسی که اختلال ترمیم ندارد، نتایج اولیه کمتر به چشم بیایند و نتایج برای مدت کمتری باقی بماند .

تا اینجا سه مزایا و سه معایب اصلی برای اینکه ببینید آیا تمایل به جوانسازی دست دارید ذکر شد. اگر تمایل دارید برای جوانسازی دستتان اقدام کنید حتما برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک متخصص مشاوره بگیرید.

آیا شما کاندید مناسبی برای جوان سازی دست هستید ؟

در زیر دلائلی که نشان میدهد آیا شما کاندید مناسبی برای جوان سازی هستید ذکر میشود:

  1. رگها و تاندونهای دست شما به خاطرکاهش حجم و لاغری دستها برجسته و نمایان شده اند.
  2. پوست دست شما چروکیده و نازک شده است.
  3. روی دستتان لکه های قهوه ای وابسته به سن ایجاد شده است.
  4. تمایل دارید که دستها , جنس پوست و رنگ پوست شما بهبود یابد و بهتر شود.

اگر شما از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستید رفتار درست و انتظاراتتان از درمان واقع بینانه هست، به احتمال زیاد شما کاندید مناسبی برای این درمان هستید.

چگونه یک پروسه جوان سازی دست انجام میشود؟

اگر شما نیاز به پر کننده و جایگزینی حجم , تصحیح آسیب ناشی از آفتاب یا کاهش خط و خطوط و چین و چروک روی دست دارید پزشک شما گزینه های درمانی متعددی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. اغلب این پروسیجرها تهاجمی نیستند ولی در صورتی که پوست چروک , شل و آویزانی داشته باشید ممکن است جراح شما به شما عمل جراحی برای برداشت پوست اضافه را توصیه نماید. جایگزینی حجم و استفاده از پر کننده ها برای درمان عروق , تاندون و استخوانهای برجسته در دستهای لاغر فیلرها (شامل پلی اکتیک اسید , هیالورونیک اسید , هیدروکسی آپاتیت کلسیم) فیلر در نواحی مختلف و درلایه های مختلف به داخل دست تزریق میشود تا حجم دهی شود و ظاهر گود شده و لاغر و چروکیده پر شده و جایگزین شود.

تزریق چربی یا گرافت چربی اتولوگ یا فت ترنسفر

لیپوساکشن با کانولا برای برداشت بافت چربی از نواحی بدن که دارای حجم زیاد چربی هست مثل شکم, لگن , پهلو و پا انجام میشود. تزریق چربی طی پروسه ای برای انتقال و تزریق مجدد به دستهای شما آماده سازی میشود. چربی در لایه های مختلف پوست در سطوح مختلف در لابه لای دست شما تزریق میشود تا لایه های خطی و یکنواختی از رسوب چربی برای حجم دادن و پر کردن دست شما ایجاد شود.انسزیون محل برداشت لیپوساکشن با بخیه بسته میشود. محل ورود چربی روی دست پانسمان میشود و 3 تا 4 روز پانسمان باقی میماند . اگر شما مبتلا به بیماریهای عروقی با گردش ضعیف خون هستید یا مبتلا به دیابت , کموتراپی , ایدزو سیگار کشیدن هستید ممکن است نتایج مؤثر نسبت به بقیه بیماران که مبتلا به این بیماریها نیستند برای شما کمتر قابل انتظار باشد.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یک درمان مؤثر برای رگ های خونی با سایز متوسط  با دیامتر(یا قطر بیشتر از 3 میلی متر)هست. یک محلول با کمک میکرونیدل یا سوزن ظریف داخل رگ تزریق میشود.رگ بعد از تزریق ماده سفید میشود و به تدریج از بین میرود و ناپدید میشود . این درمان دوره نقاهت ندارد و بدون احساس ناراحتی یا با احساس ناراحتی اندک ،انجام پذیر میباشد.

درمان عروق دست با کمک لیزر

لیزر درمانی برای درمان عروقی که سایز متوسط تا کوچک دارند (قطر 1تا 3 میلیمتر) توصیه میشود.هندپیس دستگاه لیزر روی پوست شما قرار میگیرد و نور لیزر به رگهای پوست تابانده میشود و باعث میشود که این رگها کوآگوله شوند و توسط بدن جذب شوند و از بین بروند. این درمان دوره نقاهت خاصی ندارد. درمان خط و خطوط ظریف , چین و چروک , تغییر رنگ , آسیب ناشی از آفتاب یا لکه های نامنظم روی دست

پیلینگ شیمیایی سطحی

محلول پیلینگ با کمک یک برس یا سوآپ یا اسفنج روی پوست شما گذاشته میشود و پزشک تصمیم میگیرد این محلول چه مدت روی پوست شما بماند و در این مدت که محلول روی پوست شما زده شده با دقت به تغییراتی که روی پوست شما اتفاق میافتد نظارت میکند.بعضی از انواع پیلینگ شیمیایی نیاز دارند که بعد از گذشت یک زمان مشخص خنثی شوند وممکن است نیاز به شستشو داشته باشند. معمولا بعد از پیلینگ نیاز به پانسمان کردن یا استفاده از پماد نیست و دوره نقاهت کوتاهی را به دنبال خواهد داشت. IPL&PDT چشمان شما برای محافظت از چشمتان با عینک بسته خواهد شد .هندپیس IPL به طور مستقیم روی ناحیه ای که قرار است درمان شود قرار میگیرد و امواج نوری روی پوست ساطع میشود. بعد از چند جلسه درمان، لکه ها و تغییر رنگهای تیره روی پوست شما شروع به کمرنگ شدن و از بین رفتن میکند . PDT قبل از آنکه نور درمانی انجام شود ،از یک محلول روی پوست استفاده میکند . دوره ریکاوری و نقاهت بعد از IPL شبیه به مراقبتی که بعد ازیک آفتاب سوختگی خفیف است خواهد بود

لیزر جوان سازی پوست

چشمهای شما برای جلوگیری از آسیب به قرنیه و شبکیه با عینک پوشیده خواهد شد. هندپیس دستگاه روی پوست شما قرار خواهد گرفت و لیزر جوان سازی،  پالسهای خیلی کوتاهی از انرژی نور با شدت بالا را به پوست خواهد تاباند که باعث آسیب به لایه های سطحی پوست شما میشود و زمانی که پوست شما شروع به بهبود میکند بافت پوست بافتی جوانتر , شاداب تر و سالم تر روی دست شما ظاهر خواهد شد.

درمان پوست خیلی شل و پر ازچروک

اکسیژن پوست یا جراحی برداشت پوست اضافه شما نیاز به بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی همراه با سدیشن خواهید داشت .جراح شما به آرامی برشی بر روی قسمت بالای دست میدهد درناحیه روی مچ و پوست اضافه را برمیدارد و مابقی پوست را به هم بخیه میزند.درد و تورم بعد از عمل قابل انتظار است وبا درمان دارویی قابل رفع است.

من چه گزینه هایی در پیش رو دارم؟

بعضی از گزینه های موجود برای درمان جوانسازی دست در زیر ذکر شده است. میتوان از این روشها به تنهایی یا در ترکیب با هم استفاده کرد تا به نتیجه کلی قابل قبولی رسید. پزشک پوست شما ممکن است به شما رویکرد درمانی خاصی را توصیه نماید:

  1. تزریق چربی اتولوگ همچنین به عنوان فت ترنسفر شناخته میشود در واقع تزریق مجدد بافت چربی طبیعی خود شما به دستهای تان برای بازگرداندن حجم از دست رفته و پوشاندن رگها و تاندونهای برجسته میباشد.همچنین سبب بهبود کیفیت پوست شما با گذشت زمان میشود. این مهم است که دقت کنید که آیا گردش خون بیماری عروقی گردش خون ضعیف مثل دیابت, کموتراپی, ایدزو سیگار دارید یا نه چون این بیماریها باعث میشود نتیجه تزریق چربی قابل قبول نباشد.
  2. فیلرها مثل پلی اکتیک اسید, هیالورونیک اسید یا کلسیم هیدوکسی آپاتایت میتوانند برای بازگرداندن حجم از دست رفته به دستهای شما و پرکردن قسمتهای گود اطراف عروق و استخوانها کمک کند.
  3. پیلینگ شیمیایی وIPL و لیزر جوان سازی پوست ممکن است برای درمان چین و چروک ظریف , تغییر رنگ پوست , آسیب ناشی از آفتاب و لکه های ناشی از سن کمک کند.
  4. PDT فتوداینامیک تراپی یک محلول همراه با IPL برای درمان تهاجمی تر لکه های قهوه ای و تغییر رنگ های تیره روی سطح پوست دست میباشد.
  5. اسکلرتراپی یا لیزر وریدها میتواند برای درمان وریدهایی که برجسته و نمایان شده اند کمک کند.
  6. جراحی برداشت پوست اضافه برای برداشت پوست اضافه و شل روی دستها کمک کننده است. بسیاری از این درمانها به جلسات متعدد برای رسیدن به بهترین نتیجه نیازمندند وشما باید فاصله بین جلسات را برای بهبود تورم و کبودی ناشی از درمان رعایت کنید.

انتخاب پزشک

انتخاب پزشک متخصص پوستی که بتوانید به او اعتماد کنید . این مهم است که پزشکتان را برحسب

  • میزان تبحر, سواد و مدارک معتبر,
  • تجربه ای که در جوان سازی دست دارد
  • و این که شما با او احساس راحتی کنید انتخاب کنید .

بعد از یافتن پزشک متخصص خود( ترجیحا بهتر است دارای برد تخصصی باشد) که در زمینه تزریق چربی با تجربه باشد با او یک قرار ملاقات جهت مشاوره و هماهنگ کنید. به دلیل اهمیت و عمیق بودن و صرف زمان طولانی برای این مشاوره این مشاوره هزینه در پی خواهد داشت و رایگان نمیباشد.]

جلسه اول مشاوره شما

در زمان مشاوره اولیه فرصت صحبت کردن درباره آنچه را که قرار است در نتیجه برای شما حاصل شود خواهید داشت،پزشک شما در مورد اینکه آیا شما گزینه مناسبی برای جوان سازی دست هستید یا خیر و اینکه جوان سازی دست برای شما چه نتایجی در بر خواهد داشت با شما صحبت خواهد کرد وقتی پزشک شما در مورد اهداف و نیازهای شما بداند می‌تواند پروسیجر های جایگزین یا بیشتری را به شما پیشنهاد دهد. شما باید در مورد تاریخچه پزشکی کامل خود که شامل اطلاعاتی درباره جراحی های قبلی ,شرایط پزشکی و سابقه بیماری قبلی و در حال حاضر, آلرژی و درمانهای دارویی در حال حاضر میباشد در جلسه مشاوره با پزشکتان صحبت کنید .مهم است که در جلسه مشاوره کاملاً صادق باشید و تصاویری از عکس های قدیم( سنین جوان تر) خود همراه بیاورید. آنها می توانند مرجع خوبی برای دستیابی به اهداف درمان باشند.خوب است که آمادگی لازم برای پاسخگویی به سوالات زیر را داشته باشید:

برنامه درمانی شما

بر پایه اهداف شما ، ویژگی های فیزیکی، تجربه و مهارت متخصص پوست تان، پزشکتان توصیه هایی برای شما خواهد داشت شامل :

  • تعیین روش درمانی شما شامل یک نوع پروسیجر یا ترکیبی از پروسیجرهای پیشنهادی برای شما
  • نتایجی که شما می توانید انتظار داشته باشید
  • هزینه برآوردی برای درمان شما
  • احتمال خطرات و عوارض بالقوه
  • انتخاب محل درمان و نوع بی حسی
  • چه اقداماتی قبل از عمل باید انجام دهید
  • چه انتظاراتی بعد از عمل باید داشته باشید
  • نشان دادن عکس های بیماران مشابه قبل و بعد از درمان به شما

سوالاتی که بهتر است از پزشک متخصصتان بپرسید

این مهم است که شما نقش فعالی درپروسه درمان خود داشته باشید. بنابراین می توانید از لیست زیر برای شروع جلسه مشاوره استفاده کنید:

  • آیا من کاندید مناسبی برای جوانسازی دست هستم؟
  • آیا نتایجی که من انتظار دارم معقول و واقع بینانه است ؟
  • آیا شما عکس هایی از قبل و بعد بیماران دارید که من بتوانند ببینم ؟
  • اگر برای من اسکاری به خاطر این پروسیجرهاایجاد شود این اسکارها آیا قابل رویت خواهد بود به چشم می آید و کجا قرار میگیرد ؟
  • برای من چه نوع بی حسی مد نظر دارید؟
  • هزینه پروسیجر من چقدر خواهد بود ؟
  • شما انتظار دارید بهترین نتیجه که برای من رخ دهد، چه باشد؟
  • من باید منتظر چه دوره ریکاوری باشم  و چه زمانی می‌توانم به فعالیت‌های عادی خود برگردم؟
  • خطرات و عوارض ناشی از این پروسیجر چه چیزهایی خواهد بود؟
  • چگونه باید با عوارض جانبی برخورد کنم؟
  • اگر نتایج زیبای مطابق آنچه که در نظر گرفتیم نشد، من چه گزینه هایی در پیش دارم؟

آماده شدن جوان سازی دست

پزشک شما دستورالعمل های  قبل از پروسیجررا به شما خواهد داد و به سوالات شما پاسخ خواهد داد و از شما یک شرح حال کامل پزشکی خواهد گرفت و همین طور شما را معاینه می کند تا تعیین کند که آیا شما برای عمل جراحی مناسب هستید یا خیر اگر شما قصد  انجام لیزر جوانسازی یا پیلینگ شیمیایی داشته باشید، لازم است از یک برنامه قبل از درمان استفاده کنید که در طی آن برای چند هفته یا بیشتر، از کرم یا لوسیون یا ژل‌های خاصی روی پوستتان بایستی استفاده کنید .همینطور ممکن است قبل از این که درمان شما شروع شود، به شما داروهای خوراکی داده شود.

در روز عمل جوان سازی دست انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشم ؟

جراحی جوانسازی دست شما ممکن است در یک بیمارستان معتبر, کلینیک، در یک مرکز جراحی محدود یا در بخش جراحی یک مطب انجام بپذیرد. اغلب پروسیجرهای جوانسازی دست بین 30 دقیقه تا 2 ساعت زمان می برند ولی ممکن است طولانی تر شود .برای راحتی شما حین انجام پروسیجر جراحی ، داروهایی تجویز خواهد شد . بی‌حسی موضعی یا  تزریق آرامبخش داخل وریدی بر حسب نوع موقعیت شماممکن است مورد استفاده قرار گیرد .برای ایمنی بیشتر شما، مونیتورینگ های متعددی شامل چک کردن ضربان قلب، فشارخون، نبض و مقدار اکسیژن گردش خون شما انجام خواهد شد.

دوره نقاهت و مراقبت بعد ازعمل

پزشک شما با شما در مورد مدت زمانی که طول می کشد تا شما به سطح عادی فعالیت و کار برگردین صحبت خواهد کرد. بعد از جراحی شما و همراهتان دستورالعمل کاملی را دریافت خواهید کرد درباره دوره مراقبت های  بعد از عمل که شامل اطلاعاتی در مورد :

  • علائم نرمال (طبیعی) که ممکن است تجربه کنید
  • علائم بالقوه خطر و عوارض احتمالی

بلافاصله بعد از جوانسازی دست ها من چه تغییر شکلی خواهم داشت؟

بلافاصله بعد از جوانسازی دست ها درست های شما کبود متورم  شده و مقداری دردناک خواهدب ود .اگر شما تزریق چربی انجام داده باشید محل برداشت چربی ممکن است مقداری دردناک، زخم و کبود باشد . پزشک شما به شما توصیه می کند که یخ بر روی دستان تان قرار دهید ،از آفتاب پرهیز کنید و بهداشت دست‌ها را رعایت کنید و دست ها را تمیز نگه دارید. زمانی که بی حسی رفع شود شما ممکن است مقداری درد تجربه کنید در صورتی که درد و کبودی و تورم زیاد بود با پزشکتان صحبت کنید تا ببینید که این طبیعی است یا نشانه خطر و مشکلی است .

دوره ریکاوری بعد از جوان سازی دست

خیلی مهم است که شما تمام دستورالعمل مراقبت بعد از عمل را که برای شما تهیه شده با کمال دقت رعایت کنید که شامل اطلاعاتی درباره:

  • پانسمانی که روی آن محل است پانسمان فشاری یا لباسهای فشاری
  • مصرف آنتی بیوتیک اگر برایتان نسخه شده
  • و میزان فعالیتی که مجاز هستید استفاده کنید می باشد

پزشک شما برای شما دستورالعمل دقیقی را فراهم خواهد کرد که شامل علائم نرمالی که ممکن است تجربه کنید و هر گونه نشانه خطری از عوارض می باشد این مهم است که در نظر داشته باشید مقدار تایم لازم برای ریکاوری و برگشت به حالت عادی بین افراد مختلف مقداری با هم فرق می‌کند. بر حسب نوع پروسیجرشما ممکن است بین چند ساعت تا چند روز زمان لازم داشته باشید تا به فعالیت‌های روزمره و عادی خود برگردید.

نتایج جوانسازی دست تا زمانی باقی می ماند ؟

فیلرهای موقت معمولاً بین سه ماه تا یک سال ماندگاری دارند . تزریق چربی معمولاً نتایج ماندگار تری را دارد و در صورت لزوم می تواند تکرار شود. نتایج سفت کردن پوست بسته به نوع روش درمانی متفاوت است.  بیمارانی که سابقه ای از اختلال ترمیم زخم مثل دیابت ,تماس زیاد  با آفتاب یا سیگار کشیدن (یا مواجهه با فرد سیگاری) دارند ممکن است نتایج اولیه خیلی دیرتر ظاهر شود و نتایج برای مدت کوتاهتری باقی بماند برای کمک به ماندگار تر کردن نتایج جوانسازی دست مهم است تا از مواجهه با آفتاب پرهیز کنید و از دستکش استفاده کنید و به طور منظم پوست خود را مرطوب نگه دارید.

رابطه خود را با پزشک بعد از درمان حفظ کنید

برای ایمنی بیشتر و همینطور رسیدن به نتایج سالم تر و زیباتر مهم است تا بعد از عمل برای ارزیابی مجدد در فواصل مشخص شده یا هر زمانی که متوجه تغییری در دستتان شدید به پزشکتان مراجعه کنید .تردید نکنید سوالات خود را به طور کامل بپرسید و در مورد نگرانی های پزشکتان صحبت کنید . محدودیت و عوارض یا خطرات خوشبختانه عوارض قابل توجه در جوانسازی دست شایع نیست .در طی جلسه مشاوره با شما در مورد عوارض خاص صحبت خواهد شد تمام پروسیجر های جراحی درجاتی از ریسک را با خود در پی خواهند داشت بعضی از این عوارض احتمالی در تمام جراحی ها شامل موارد زیر است:

  • عوارض جانبی نسبت به ماده بی حسی و بیهوشی
  • هماتوم یا سرما (تجمع خون یا مایع زیر پوست که ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد )
  • عفونت و خونریزی
  • تغییر در میزان حس
  • اسکار
  • واکنش‌های حساسیتی ( آلرژیک )
  • آسیب به ساختارهای زیرین پوست
  • نتایج ناخوشایند که ممکن است نیاز به پروسیجر های اضافه تری داشته باشد

سایر عوارض و ریسک های خاص جوان سازی دست

  • ترمیم آهسته به علت فشار و کشش زیاد
  • ترمیم مختل و یا تغییر رنگ غیرقابل انتظار یا تغییر رنگ پوست به دنبال پیلینگ های شیمیایی
  • جذب شدن سریع چربی

شما میتوانید با گوش دادن و عمل کردن به توصیه ها و دستورالعمل های پزشک متخصص خود قبل و بعد از جوانسازی به کاهش میزان عوارض و کاهش احتمال وقوع آنها کمک کنید