زنان ، زایمان و نازایی
2.6
نوشته شده توسط زوپ

زمان مطالعه 10 دقیقه
زود انزالی در زنان

زود انزالی در زنان : لازمه‎ی یک زندگی سالم داشتن رابطه‎ی جنسی سالم است. برای داشتن یک رابطه‎ی جنسی صحیح و لذت بخش لازم است از سلامت کامل جسمی و روح برخوردار باشید. در صورت عدم سلامتی  اندام‎های جنسی ممکن است رابطه‎ی جنسی دچار اختلال گردد و لذت کامل کسب نگردد این امر در نهایت به کاهش کیفیت زندگی زناشویی ختم می‎شود. بنابراین لازم است به موقع تشخیص و درمان شود. یکی از انواع اختلالات مربوطه، انزال نامناسب است. اختلالات انزال به چند دسته‎ی کلی تقسیم می‎شود که یکی از آن‎ها انزال زود رس است. به این معنا که پیش از رسیدن به اوج لذت جنسی و در زمان نامناسب انزال صورت گیرد. این امر سبب نارضایتی فرد و شریک جنسی او می‎شود. انزال زود رس سبب کاهش کیفیت و لذت رابطه‎ی جنسی می‎شود بنابراین لازم است مورد درمان قرار گیرد. در ادامه به بررسی شرایط زود انزالی در زنان و نحوه‎ی درمان آن می‎پردازیم.

دلایل بروز اختلال زود انزالی در زنان

اختلال زود انزالی اغلب در مردان رخ می‌دهد و زنان کمتر با آن مواجه هستند. طود انزالی می‎تواند دلایل فیزیکی داشته باشد اما عمده‎ترین دلایل ایجاد این اختلالات روحی و روانی است. انزال زود رس بانوان ممکن است موقتی و یا دائم باشد. در صورتی که به طور موقت مبتلا به این اختلال هستید نیازی به نگرانی نیست زیرا با رعایت مواردی می‌توانید به راحتی آن را رفع نمایید اما اگر انزال شما در رابطه‌های مکرر زودتر از زمان مناسب آن است نیاز به درمان و رفع آن دارید. از دلایلی که می‌تواند منجر به بروز زود انزالی شود باید به موارد زیر اشاره نمود.

  • مشکلات روحی مانند استرس و تنش
  • فشار کار روزانه
  • رژیم غذایی نادرست
  • احساس عدم رضایت از اندام جنسی خود که سبب بروز شرم و خجالت و استرس می‌شود.
  • تماشای فیلم عکس‌های پورن
  • مصرف دخانیات و مواد مخدر
  • کم خوابی و خواب نامناسب
  • فاصله‌ی طولانی مدت بین روابط جنسی
  • بیماری‎های زمینه‎ای مانند دیابت و بیماری‎های قلب و عروق

انواع روش‌ درمان زود انزالی بانوان

همانطور که پیش‌تر مطرح شد زود انزالی در صورتی که موقت باشد می‌تواند با رعایت نکاتی درمان شود و نیازی به مراجعه‌ی پزشکی ندارد. اما در صورتی که این اختلال طولانی مدت باشد فرد باید به پزشک متخصص مراجعه نماید و در صدد درمان آن برآید. انزال زود رس بنابر علت به وجود آمدن درمان می‌شود. در ادامه به بررسی انواع خود درمانی و درمان‌های پزشکی این اختلال می‌پردازیم.

  • ورزش

ورزش کردن سبب محکم شدن عضلات و افزایش حس آرامش در افراد می‌شود. فرو می‌تواند با ورزش کردن احساس اضطراب و استرس که از علل موثر در زود انزالی است را کنترل نماید. این درمان نه تنها هیچ عارضه‌ای ندارد بلکه علاوه بر درمان زود انزالی مزایای دیگری نیز برای فرد به ارمغان می‌آورد.

  • معاشقه‌ی طولانی‌تر

زنان نیاز دارند پیش از برقراری رابطه جنسی آمادگی لازم داشته باشند. پیش از عمل دخول باید معاشقه‌ی بیشتری انجام گیرد تا فرد آمادگی کامل برای انجام آن را به دست آورد. معاشقه‌ی بیشتر در ابتدا می‌تواند زود انزالی را تا حد قابل توجهی کنترل کند.

  • سبک زندگی سالم

نحوه‌ی تغذیه سالم تاثیر بسیاری در زمان انزال فرد دارد به نحوی که در صورت عدم پیروی از رژیم غذایی مناسب ممکن است روند رابطه‌ی جنسی به درستی طی نشود. خوردن غذاهایی با طبع گرم مانند فلفل و دارچین می‌تواند کمک بسیاری به فرد نماید. همچنین ترک دخانیات و مصرف الکل در درمان زود انزالی نقش موثری دارد. از مدیگر معیارهای سبک زندگی سالم داشتن خواب مناسب و به موقع است. این امر به کاهش استرس و اضطراب فرد کمک شایانی نموده و در نهایت منجر به یک رابطه‎ی جنسی سالم و مطلوب می‎شود.

  • تکنیک استارت استاپ

بانوان می‌توانند با استفاده از تکنیک استارت استاپ اختلال انزال زود رس را تا جایی که می‌خواهند کنترل نمایند. در این تکنیک فرد زمانی که احساس انزال می‌یابد روند رابطه‌ی جنسی را کنترل می‌کند تا جایی که از اوج لذت جنسی او کاسته شود. سپس به ادامه‌ی رابطه می‌پردازد. این تکنیک تا جایی که انزال باید انجام شود ادامه پیدا می‌کند.

  • اسپری و ژل

استفاده از ژل‎‎ها و سپری‎های بی‎حس کننده نیز می‎تواند کمک شایانی به انزال زود رس در بانوان نماید. با کاهش حساسیت آلت تناسلی انزال شما دیرتر اتفاق می‎افتد و رابطه‎ی جنسی بهتری را می‎توانید تجربه نمایید. البته لازم به ذکر است این درمان کاملا موقتی بوده و پس از اتمام رابطه‎ی جنسی اثر دزمان از بین می‎رود. همچنین مصرف مکرر مواد کاهش حساسیت آلت تناسلی می‎تواند بدن را در برابر آن مقاوم نماید تا حدی که پس از مدتی تاثیری بر فرد نداشته باشد.

  • رفتار درمانی

از آنجا که بسیاری از مشکلات زود انزالی مربوط به اختلالات و مشکلات روحی و درمانی می‎شود بهترین روش درمان آن مراجعه به پزشک و درمان‎های روحی است. شما در صورتی که روح و روان سالمی داشته باشید می‎توانید یک رابطه‎ی جنسی سالم و لذت بخش را تجربه نمایید.

عوارض زود انزالی در بانوان

رابطه‎ی جنسی نامطلوب می‎تواند تاثیرات منفی بسیاری برای فرد ایجاد نماید. این تاثیرات اغلب روحی بوده و فرد را با مشکلاتی روبه‎رو می‎کند. این اختلال علاوه بر تاثیرات فردی منفی می‎تواند زندگی زناشویی را نیز تا حد زیادی تحت شعاع قرار دهد و سبب نارضایتی شریک جنسی فرد شود. بنابراین نه تنها اختلال انزال زود رس بلکه هر اختلال و مشکلی که منجر به نتیجه‎ی نامطلوب از رابطه‎ی جنسی می‎شود باید سریعاً شناسایی و درمان شود. از دیگر عوارض ناشی از زود انزالی بانوان باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • کاهش کیفیت زندگی
  • کاهش کیفیت رابطه‎ی جنسی
  • در مواردی کاهش امکان بارداری

هزینه‎ درمان زود انزالی بانوان

زود انزالی بانوان درمان‎های متفاوتی دارد. بنابراین نمی‎توان مبلغ مشخصی را برای آن تعیین نمود. این هزینه براساس عوامل بسیاری چون روش درمان، میزان اختلال، دستمزد پزشک و... تعیین می‎شود. هرچند که برخی از درمان‎های زود انزالی زنان بی‎هزینه بوده و به صورت فردی انجام می‎شود.

انتخاب پزشک مناسب

همانطور که بیان شد برای درمان اختلالات و مشکلات اندام‎های جنسی باید فوراً اقدام شود تا سبب بهبود روابط جنسی گردد. نحوه‎ی درمان این اختلالات تا حد زیادی وابسته به دلیل بروز آن است. بنابراین برای درمان بهتر و نتیجه بخش، باید از یک پزشک باتجربه و متخصص کمک گرفت. توجه داشته باشید در صورتی که پزشک تجربه و دانش کافی در زمینه‎ی مورد نظر نداشته باشد می‎تواند عوارضی بعضاً جبران ناپذیر برای فرد ایجاد نماید. برای این انتخاب لازم است دقت بسیاری به کار برید تا پزشک مناسب خود را انتخاب کنید. از معیارهای مهمی که در انتخاب پزشک مناسب باید به آن توجه شود می‎توان به تجربه، مهارت، دقت بالا، مدارک پزشکی معتبر و مرتبط، سابقه‎ی فعالیت مثبت اشاره نمود.

چه سوالاتی باید از پزشک خود بپرسیم

پس از انتخاب پزشک مناسب جلسات درمانی و مشاوره شما آغاز می‎گردد. در این جلسات پزشک معالج سوالاتی در رابطه با سابقه‎ی بیماری و داروهای مصرفی فرد و همچنین تجربیات روابط جنسی او می‎پرسد. پاسخ این سوالات کمک شایانی در تشخیص بیماری و نحوه‎ی درمان آن دارد بنابراین سعی کنید با دقت بسیار به این سوالات پاسخ دهید. همچنین شما نیز در این جلسات باید سوالات مورد نظر خود را بپرسید تا اطلاعات مورد نیاز در رابطه با اختلال خود را کسب نمایید. برخی از سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید عبارت است از:

  • آیا زود انزالی من موقت است و یا یک اختلال جدی است؟
  • روش پیشنهادی شما برای از بین بردن این اختلال چیست؟
  • آیا این روش عوارضی دارد؟
  • آیا انزال زود رس من به دلیل بیماری‎های زمینه‎ای می‎باشد؟
  • و...

ماندگاری نتایج درمان

بیشتر درمان‎های زود انزالی فردی است. به این معنا که فرد با رعایت برخی نکات و یا تمرین باید سعی در کنترل آن نماید. بنابراین نتایج حاصل از این درمان و میزان ماندگاری آن وابسته به خود شخص است. تا زمانی که فرد کنترل کامل شرایط رابطه‎ی جنسی خود و زمان انزال مطلوب را بتواند در دست داشته باشد دیگر دچار انزال زود رس نخواهد شد. برخی دیگر از درمان‎های زود انزالی کاملا موقتی و لحظه‎ای است مانند روش‎های کاهش حساسیت اندام جنسی. اما در رفتار درمانی‎ها و روان درمانی‎ها ماندگاری نتایج درمان علاوه بر شخص به پزشک نیز مربوط است. در صورتی که پزشک معالج تجربه و مهارت کافی در درمان زود انزالی داشته باشد فرد می‎تواند انتظار نتایج ماندگارتری داشته باشد.