عفونی و گرمسیری
4.67
آیا از بین رفتن حس بویایی نشانه ابتلا به کرونا است

سوالات پر تکرار علائم کرونا ، ویروسی که همچنان میهمان جهان است و روز به روز بر شمار مبتلایان و قربانیان آن افزوده می شود. در حالی که در بسیاری از کشورها حالت اضطراری اعلام شده و قرنطینه اجباری اعمال می شود، باز هم این میهمان ناخوانده قربانی می گیرد. اما در این بین روز به روز بر نگرانی افراد با توجه به مشاهده برخی از علام ویروس کرونا در خود افزوده می شود.

باید گفت هر کسی که علائم بیماری کرونا (تب، سرفه، کاهش بویایی، خستگی شدید، درد بدن، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، گلودرد، لرز، اسهال و استفراغ) را دارد مشکوک به بیماری کرونا است. داشتن تنها یک یا دو علامت از بیماری کرونا گاهی می تواند علائم بیماری های شایع دیگری مانند حساسیت فصلی نیز باشد. اما ممکن است بعضی علائم بیماری کرونا زودتر بروز کند و سپس علائم دیگر یک به یک اضافه شوند.

در این مقاله قصد داریم تا برخی سوالات پر تکرار شما در رابطه با علائم این بیماری را پاسخ دهیم.

 

اگر شما هم سوالی درباره کرونا دارید میتوانید با پزشکان زوپ مشاوره آنلاین رایگان داشته باشید مشاوره آنلاین با پزشک

 

آیا از بین رفتن حس بویایی نشانه ابتلا به کرونا است؟

اطلاعات جمع شده در کشورهای مختلف نشان می دهد که احتمالا کاهش بویایی از نشانه های بیماری کرونا است.

اگر بویایی شما کم شود چشایی نیز کم می شود.

کاهش بویایی می تواند از نشانه های حساسیت فصلی نیز باشد که همراه با آبریزش یا گرفتگی بینی خودش را نشان می دهد. به نظر می رسد کاهش بویایی ممکن است در بعضی افراد تنها علامت بیماری کرونا باشد.

‼️ اگر کاهش بویایی در شما همراه با آبریزش یا گرفتگی بینی ناشی از حساسیت فصلی نیست، تا اطلاع ثانوی احتمال ابتلا به کرونا بایستی در نظر گرفته شود.بنابراین اگر تنها علامت در شما کاهش بویایی است، بهتر است در اطاقی مجزا از دیگران در خانه قرنطینه شوید.

اگر مشکوک به کرونا هستید، فقط اگر علائم خطر را دارید به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت در خانه استراحت کرده و قرنطینه شوید.

علائم خطر شامل تنگی نفس، تب بالا بعلاوه بیماری زمینه ای، نقص ایمنی، تب بیش از 5 روز، تشدید قابل توجه سرفه یا خلط دار شدن آن و کاهش سطح هوشیاری است.

من سرفه می کنم آیا مبتلا به کرونا شده ام؟

سرفه می تواند از نشانه های حساسیت راه های هوایی باشد. سرفه در اثر حساسیت معمولا پس از مواجهه با یک محرک مانند بو رخ می دهد.سرفه حساسیتی معمولا در افرادی رخ می دهد که سابقه این مشکل را داشته اند یا حساسیت های دیگری مانند مشکلات پوستی دارند.

استفاده از مواد شوینده و وایتکس غیر رقیق نیز می تواند با ایجاد التهاب در راه های هوایی موجب سرفه شود.

سرفه می تواند در زمینه سینوزیت نیز رخ دهد که همراه با خلط پشت حلق و سابقه حساسیت است.

سرفه همزمان با علائمی مانند تب، تنگی نفس، بدن درد، گلودرد و ...  به طور قطع فرد مبتلا به بیماری کرونا است.

اگر سرفه شما بدون همراهی سایر علائم کرونا، بلافاصله پس از برخورد با بو یا استفاده از مواد شوینده و یا همزمان با خلط پشت حلق و گرفتگی بینی است احتمال دارد مبتلا به کرونا نشده باشید.

سرفه خشک مکرری که علت آن مشخص نیست حتی اگر همراه علائم کرونا نباشد احتمال دارد در اثر بیماری کرونا باشد.

من سرفه می کنم آیا مبتلا به کرونا شده ام

من عطسه می کنم و بینی ام گرفته است، آیا مبتلا به کرونا هستم؟

با توجه به شروع فصل بهار، شاهد شیوع آلرژی فصلی تحت عناوین تب یونجه و رینیت یا سینوزیت آلرژیک هستیم.

علائم رینیت آلرژیک یا تب یونجه شامل موارد زیر است:

آبریزش یا گرفتگی بینی
کاهش بویایی
سرفه کردن
عطسه
خارش چشم ، بینی یا گلو
پلک های متورم یا پف کرده
اشک ریزش و قرمزی چشم ها
سردرد به خصوص بر روی محل سینوس ها
خلط پشت حلق
گلودرد خفیف

یکی از علائم بارز رینیت آلرژیک یا تب یونجه خارش بینی، گلو و یا چشم است که در بیماری کرونا مشاهده نمی شود. علائم حساسیت به تدریج ایجاد شده و بدتر می شود، سپس بدون درمان به شکل مداوم چندین ماه می تواند باقی بماند.اگر شما هر سال سابقه آلرژی فصلی را دارید و اکنون علائم شما مشابه همیشه هست احتمالا بیماری کرونا گریبانگیر شما نشده است. این بیماری در افرادی با آلرژی های پوستی و یا آسم نیز بیشتر دیده می شود. استفاده از وایتکس غیر رقیق شده و مواد شوینده هم با ایجاد التهاب در بافت های بینی و سینوس ها علائم مشابه به همراه می آورد.

علاوه بر این، رینیت آلرژیک یا تب یونجه با علائمی مانند تب یا تنگی نفس همراه نیست. لرز، سرفه های خشک شدید، خستگی شدید، بدن درد، تهوع، استفراغ و اسهال نیز از علائم این بیماری نیست و در کرونا دیده می شود.
بنابراین، اگر سابقه حساسیت فصلی دارید و یا از مواد شوینده استفاده کرده اید، علائم دیگر بیماری کرونا را ندارید، علائم شما چندین روز است که پایدار و بدون تغییر است احتمالا مشکل شما رینیت یا سینوزیت آلرژیک است.

آیا سردرد نشانه ابتلا به کرونا است

آیا سردرد نشانه ابتلا به کرونا است ؟

بسیاری از عفونت های ویروسی مانند کرونا می توانند باعث سردرد شوند.

اما سردرد تنشی، شایع ترین نوع سردرد است.
عوامل سردرد تنشی یعنی️ استرس و نگرانی، کم آبی، خستگی و اختلال خواب این روزها بسیار شایع هستند.
در سردرد تنشی، غالبا احساس درد مداوم و دوطرفه است. همچنین گاهی عضلات گردن سفت شده و احساس فشار در پشت چشم ایجاد می شود.استرس در این روزها می تواند موجب عود سردردهای میگرنی در افرادی شود که با این مشکل رو به رو هستند.سردرد میگرنی غالبا یک طرفه، ضربان دار و همراه با تهوع هست.سردرد همچنین ممکن است در اثر انسداد معابر تخلیه سینوس ایجاد شود. اگر سینوزیت حساسیتی شما مانند هر سال عود کرده است درمان های سینوزیت حساسیتی خود شامل آنتی هیستامین ها را طبق دستور پزشک ادامه دهید.

سردرد از علائم شایع ابتلا به ویروس کرونا نمی باشد ولی در صورت همزمانی آن با سایر علائم شایع مانند تب، سرفه و بدن درد باید بررسی دقیق تری انجام شود.