جراحی زیبایی
4
نوشته شده توسط زوپ

زمان مطالعه 4 دقیقه
عمل پروتز سینه

عمل پروتز سینه : از کم خطرترین و کم عارضه‎ترین جراحی‎های زیبایی عمل پروتز و یا ایمپلنت سینه است. گاهی بعضی عوامل باعث می‎شود تا سینه حالت طبیعی و زیبایی خود را از دست بدهد و دچار افتادگی و یا عدم تقارن و یا مشکلات دیگری از این دست شود و یا گاهی سینه‎ها به طور طبیعی کوچک هستند این عوامل ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس شود و یا فرد در مقایسه خود با دیگران دچار سرخودگی و احساس شرم شود. در این زمان عمل سینه سریع‎ترین راه حل است. هرچند که در گذشته عمل پروتز عوارض و خطرات مختلفی مانند پاره شدن کیسه پروتز و خارج شدن مایع درون آن  و یا ایجاد درد بسیار و بدفرمی می‎شد. اما امروزه با ایمپلنت‎های جدید و تکنیک‎های مناسب جراحی عوارض ناشی از این نوع عمل زیبایی به حداقل رسیده‎است.

چگونگی عمل پروتز سینه

جراحی پروتز سینه جهت افزایش حجم سینه و یا ایجاد تغییر در شکل، سایز و یا بافت سینه انجام می‎گیرد. برای این عمل زیبایی در  ابتدا باید یک برش در پوست ایجاد گردد. بنا بر تکنیک جراحی و اندازه پروتز این برش می‎تواند در محل‎های مختلفی مانند زیر هاله نوک سینه، زیر سینه، زیر بغل و یا بالای شکم ایجاد شود. سایز سینه فرد بنا به مشورتی که شخص با پزشک معالج خود انجام می‎دهد تغییر می‎کند. جراح بنا به استاندارد‎های زیبایی، فرم و اندازه‎ نهایی، سایز و نوع عمل را تعیین می‎کند. برای مثال بهتر است اندازه‎ی دور سینه با دور باسن هماهنگ باشد تا ظاهر و فرم بدن فرد نزدیک‎تر به استاندارد‎های زیبایی شناسی باشد. نکته‎ی دیگر که باید به آن اشاره کرد تاثیر عمل پروتز بر شیردهی است. پروتز سینه به بافت خونی و مجاری سینه آسیبی نمی‎رساند. اما بهتر آن است که پروتز سینه پس از آخرین بارداری باشد اما یک سال پس از انجام این عمل بارداری و شیر دادن بلامانع است و باعث ایجاد مشکلی نمی‎شود.

انواع جنس پروتز سینه

برای انجام عمل پروتز سینه لازم است که جنس آن را انتخاب کنید. این انتخاب باید بر اساس مزایا و معایب آن باید صورت گیرد تا نتیجه‎ی دلخواه را از جراحی سینه به دست آورید.

  • پروتزهای سالینی

پروتزهای سالینی یا آب نمکی با آب نمک استریل شده پر شده‎اند. این نوع پروتز که برای افراد بالای 18 سال استفاده می‎شود ظاهر مصنوعی دارد و انعطاف پذیر نیست. پروتز سالینی که برای ایجاد آن نیاز به برش بزرگ‎تری است در صورت بروز حوادث و فشار زیاد ممکن است پاره شود و آب نمک آن جذب بدن گردد.

  • پروتزهای سیلیکونی

این نوع پروتز به دلیل تشابه زیادی که به سینه خانم‎ها دارد از پرطرفدارترین پروتزهای سینه محسوب می‎شود. انجام عمل زیبایی سینه با پروتزهای سیلیکونی به دلیل مقاومت بالا و انعطاف‎پذیری و همینطور ایجاد برش کوچک برای قرار دادن آن نیاز است نتیجه زیباتری به همراه دارد. اما در صورت پارگی آسیب دیدن حالتی دفرم برای سینه به وجود می‎آورد. که در چنین شرایطی از بهترین راه‎های ممکن تعویض پروتز است.

  • پروتزهای ثابت

هزینه‎ی گران این نوع پروتز به دلیل ویژگی آن قابل توجیه است. ثابت در صورتی که تحت فشار قرار بگیرد و پاره شود حالت دفرم به سینه نمی‎دهد.این نوع پروتز برخلاف پروتزهای دیگر فرم گرد و اشکی ندارد. در پروتز‎های ثابت تراکم سیلیکون بیشتر است بنابراین نیاز به برش بیشتری برای قرار گرفتن در سینه دارد. نکاتی که قبل از عمل پروتز سینه باید رعایت شود این عمل زیبایی نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا دارویی مصرف می‎کنید حتما قبل از انجام عمل با پزشک خود در میان بگذارید. مصرف دخانیات و الکل از یک ماه قبل از جراحی ممنوع است. همینطور یک تا دو هفته قبل از عمل باید مصرف قرص‎های ضد انعقاد خون قطع شود.

مراقبت‎ های پس از عمل

عمل پروتز سینه دوره‎ی نقاهت کوتاهی دارد اما مانند هر عمل دیگری مراقبت‎هایی لازم دارد که در ادامه به بیان آنها می‎پردازیم : به دلیل آنکه درد جراحی سینه چندان زیاد نیست به مسکن قوی نیازی ندارد. می‎توان با استفاده از کمپرس گرم و سرد از ورم و کبودی دور سینه که پس از عمل، طبیعی است استفاده کرد. توجه داشته باشید که از آب خیلی داغ و یا یخ استفاده نکنید. به دلیل بی حسی موقت پوست سینه پس از عمل، امکان آسیب دیدن و سوختگی آن وجود دارد. کمپرس را روزی چند نوبت و در هر نوبت 10 دقیقه روی پوست قرار دهید. تا دو ماه پس از عمل از فعالیت‎های سنگین حتی رانندگی که در آن دست‎ها به سینه فشار وارد می‎کنند خودداری کنید. البته دو الی سه روز پس از عمل می‎توانید به فعالیت‎های روزانه‎ی خود ادامه دهید. بخیه‎ها جذبی بوده و نیازی به کشیدن ندارند و بهبود کامل آن بین6 ماه الی یک سال طول می‎کشد. تا دو هفته مصرف نمک خود را تا حد امکان کاهش دهید و مایعات، آناناس، میگو و سبزیجات میل کنید. از عواملی که به رفع زودتر ورم کمک می‎کند نرمش و حرکات دست به سمت بالا است. فراموش نکنید که سوتین طبی خود را همیشه باید بپوشید. 2 الی 3 روز بعد از عمل باید حرکت کنید و راه بروید و استراحت مطلق ممنوع است. با ماساژ دادن سینه چند هفته بعد از عمل می‎توانید به پخش شدن بافت‎های سینه در اطراف پروتز کمک کنید.

رابطه سرطان سینه و پروتز سینه

به گفته متخصصان رابطه‎ای بین سرطان سینه و پروتز آن وجود ندارد و این طرز دید که باعث شده خیلی افراد از عمل سینه بهراسند و از انجام آن منصرف شوند دیدی اشتباه است. البته که شما می‎توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید و از او مشاوره بگیرید. سفر با هواپیما برای افرادی که عمل پروتز سینه انجام داده‎اند بلامانع است. طبق شایعه‎ای قدیمی که توسط شرکت هواپیمایی خارجی جهت جلوگیری از مرخصی گرفتن مهمانداران برای عمل پروتز سینه صورت گرفت بیان شد که کسانی که جراحی پروتز سینه انجام می‎دهند نباید سفرهای هوایی به دلیل فشار هوایی ناشی از ارتفاع گرفتن هواپیما داشته باشند. اما این تفکری اشتباه است و فرد می‎تواند پس از طی نمودن دوران نقاهت سفر هوایی داشته باشند.

دوام پروتز سینه

پروتزهای سینه تاریخ انقضا دارند و باید پس از مدتی تعویض شوند. تعویض پروتز‎ها به تناسب نوع، جنس، واکنش بدن و سبک زندگیه فرد بین 8 تا 15 سال متفاوت است.