عفونی و گرمسیری
5
چگونه بر استرس کرونا غلبه کنیم

این روزها تمرکز خبرگزاری ها بر روی پوشش بیماری کرونا می باشد. حتی اگر شما یا عزیزانتان در یکی از کشورهای درگیر این بیماری هستید، لازم نیست هر لحظه در مورد اخبار کرونا به روز باشید.بهتر است مدت زمانی را که صرف پیگیری اخبار می کنید را کاهش داده ( برای مثال تنها یک بار در روز اخبار را پیگیری کنید) و روزانه حداقل یک ساعت را به دور از تلویزیون و اینترنت بگذرانید.

زمانی که به صورت مداوم در مورد ویروس کرونا بشنوید، ناخودآگاه تصور می کنید اگر خود شما یا یکی از عزیزانتان مریض شود چه اتفاقی می افتد؟ بنابراین می ترسیم و فکر می کنیم این همه گیری غیر قابل کنترل است. در عوض سعی کنید به نقاط مثبت زندگیتان اندیشیده و بر روی مواردی که می توانید کنترل کنید تمرکز داشته باشید.

 

اگر شما هم سوالی درباره کرونا دارید میتوانید با پزشکان زوپ مشاوره آنلاین رایگان داشته باشید مشاوره آنلاین با پزشک

 

اگر مضطرب هستیم ولی میخواهیم از اخبار مطلع باشیم چه کنیم؟

تنها به بالا بردن اطلاعات و آموزش خود در مورد این بیماری با مراجعه به منابع خبری که به آن ها اعتماد داریم(به چند مورد از آنها در پست های قبل اشاره شده)بپردازیم.
این منابع، اخبار مهمی را در صورت نیاز اطلاع عموم به صورت برجسته ذکر می کنند. در واقع، داده ها و منابع علمی به شما کمک می کنند تا دیدگاه بهتری نسبت به این بحران پیدا کرده و مثبت بیندیشید.
دانشمندان و سازمان های بهداشت بی وقفه تلاش می کنند تا این ویروس را بهتر بشناسند و راه های غلبه و محدود کردن آن را پیدا کنند. بهتر است به تلاش آنان ایمان داشته باشیم.

زمانی که اخبار در مورد همه گیری را می خوانیم، عادی است که خود را بی پناه و تحت تاثیر شدید ببینیم، به خصوص اگر در گذشته سابقه تروما یا مشکلات روحی داشته باشیم.
• مهم است به احساسات خود اهمیت داده و به یک دیگر مراقبت از سلامت جسمانی و روحی را یادآوری کنیم.
• باید آگاه به ایجاد عادت های بدی مانند نوشیدن الکل و سیگار کشیدن که در درازمدت کمکی نمی کنند باشیم و از آن ها خود داری کنیم.
• سعی کنیم افرادی را که می دانیم ممکن است نگران باشند را آرام کنیم.

 

 

برای کاهش استرس خود چه کار کنیم ؟

مطالعات نشان دهنده این است که تجربه استرس برای طولانی مدت می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف و فرد را نسبت به بیماری ها آسیب پذیر سازد، از نمونه های کوچک مثل سرما خوردگی تا انفولانزا و کرونا .
یکی از کار های توصیه شده برای کنترل استرس ورزش کردن است . ورزش تقریبا به هر شکلی می تواند به عنوان تسکین دهنده استرس عمل کند .
فعال بودن می‌تواند تسکین دهنده های طبیعی (اندورفین) مارا تقویت کرده و ذهن مارا از نگرانی های روز مره منحرف کند . همچنین می تواند روحیه مارا بهبود بخشد ،علائم مرتبط با اضطراب را کاهش دهد و خواب مارا که اغلب با استرس مختل شده تنظیم کند و از این طریق باعث کاهش استرس و احساس بهتری در ما شود .
بنا براین توصیه ما به شما این است در این روزها که زمان بیشتری در منزل هستید سعی کنید ورزش روزانه را در برنامه خود بگنجانید.

برای کاهش استرس خود چه کار کنیم ؟

چه ورزش هایی به کاهش سطح استرس کمک می کنند؟

یوگا
با افزایش مقاومت و انعطاف پذیری شما تنش جسمی را تسکین می دهد همچنین با استفاده از تنفس عمیق باعث ایجاد واکنش آرامش بدن میشود.
برای یوگا در منزل می‌توانید از اپلیکشن رایگان ‌Down dog استفاده کنید.

رقص
فواید جسمی و روحی زیادی دارد ، با ایجاد احساس چابکی و شادی باعث کاهش استرس می شود.

پیلاتس
با تمرکز برابر بر تقویت و افزایش ماهیچه ،یک هماهنگی جسمی را ایجاد می‌کند و ازین طریق به تعادل و آرامش بدن کمک می‌کند.

تای چی
تای چی که برگرفته از هنر های رزمی چینی باستانی ست و غالبا مراقبه در حرکت خوانده می‌شود ، حرکت بدنی را به تنفس پیوند می زند و با تمرکز بر زمان حال، جذب ذهنی نگرانی های روزمره را از بین می برد . از دیگر مزایای آن می‌توان به تعادل بهتر ، خواب آرام‌تر و افزایش آمادگی قلبی عروقی اشاره کرد.برای انجام تای چی در منزل می‌توانید از ویدئو های آموزشی استفاده کنید.

ارتباط خود را حفظ کرده و آرام بمانید.

در زمان استرس، عملکرد ما با حمایت و همراهی بهتر می شود. سعی کنید ارتباط خود را با خانواده و دوستان حفظ کنید.همچنین یک برنامه منسجم روزانه داشته باشید. به علاوه روش های زیر را می توانید برای سلامت جسم و روان امتحان کنید:
• کنترل استرس و روش های ریلکسیشن
• فعال بودن
• داشتن رژیم غذایی متعادل
• خواب کافی
• ورزش منظم حتی در زمستان

فرضیه پردازی نکنیم 

سعی کنیم دیگران را قضاوت نکرده و دنبال متهم برای پخش بیماری نباشیم. ویروس کرونا همه را فارغ از جنسیت، گرایش جنسی و نژاد درگیر می کند.
دیدگاه همدلانه و حمایتگر شانس پیش گیری و بهبود را افزایش می دهد.
هم چنین به یاد داشته باشید هر سرما خوردگی و سرفه ای نشان دهنده ابتلا به ویروس کرونای جدید نیست.

از حدس و گمان خودداری کنیم و تنها اطلاعات خود را از منابع معتبر به دست بیاوریم.شایعه و گمانه زنی سوخت مناسب برای آتش اضطراب می باشد. دسترسی به اطلاعات با کیفیت و درست می تواند احساس اطمینان را در شما به وجود بیاورد.