عفونی و گرمسیری
4
کرونا کدام اندام ها را درگیر می کند ؟

این روزها کرونا به یکی از اساسی ترین مسئله در زندگی افراد در سراسر جهان مبدل شده و زندگی را تا حدودی برای ساکنین برخی کشورها مختل کرده است.در حالی که هنوز بسیاری از ابعاد این بیماری ناشناخته است و ابهامات زیادی نیز وجود دارد، پزشکان نظر قطعی درباره درگیر شدن نقاط خاصی از بدن با این بیماری داده اند.

در سایر ویروس هایی نظیر سارس و مرس نیز اینگونه بوده است.این کرونا ویروس ها می توانند باعث بوجود آمدن طوفانی در اندام های فرد درگیر شوند.

بیشتر بخوانیم :پیشگیری از کرونا

کرونا به کدام قسمت های بدن آسیب می رساند

تاثیر کرونا در ریه ها چیست ؟ اصلی ترین قسمتی که ویروس کرونا آن را درگیر خود می کند ریه هاست.این بیماری مانند دیگر دسته این خانواده با علائمی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی شروع و به مرور باعث التهاب ریه ها می شود.در واقع می توان گفت کرونا ویروس نیز در دسته بیماری های تنفسی قرار دارد.این ویروس در روزهای ابتدایی به سلول ریه ها حمله می کند.این سلول از دو دسته تشکیل میشود.

دسته ای که موکوس تولید می کنند و دسته ای دیگر به نام مژک.کار موکوس محافظت از بافت ریه و جلوگیری از خشک شدن قسمت های تنفسی است.مژک ها نیز به پاک کردن ریه ها از کرده یا ویروس می پردازند.

کرونا با ریه ها چه می کند؟

یکی از محققانی که بر روی ویروس کرونا مطالعاتی را انجام داده می گوید این احتمال وجود دارد که این ویروس همانند ویروس سارس سلول های مژک دار را آلوده و باعث نابودی آن می شوند.این فرضیه از آنجا روی کار می آید که مطالعات نشان داده افراد آلوده به ویروس کرونا در هر دو ریه خود دچار التهاب شده اند.

پس از این اتفاق سیستم ایمنی وارد عمل شده و سلول های ایمنی را به سوی ریه ها روانه می کند. این یک حالت کلی در بدن و واکنش سیستم ایمنی آن است اما مشکلی که در این حین وجود دارد آن است که در برخی مواقع سیستم ایمنی از کنترل خارج شده و شروع به از بین بردن تمام بافت ها از جمله بافت های سالم می کند.این آسیب تا جایی ادامه پیدا می کند که منجر به نارسایی تنفسی می شود.

 

اگر شما هم سوالی درباره کرونا دارید میتوانید با پزشکان زوپ مشاوره آنلاین رایگان داشته باشید مشاوره آنلاین با پزشک

 

تاثیر ویروس جدید کرونا در دستگاه گوارش

ویروس کرونا می تواند در سایر اعضای بدن نیز بوجود آورنده مشکلاتی باشد.

طبق نتایج پیشین در ویروس هایی مانند سارس و مرس، افراد آلوده مبتلا به اسهال بوده اند که به طور معمول این ویژگی بیماری هایی است که از حیوانات به انسان ها منتقل می شود.اما مبتلایان به این ویروس جدید تا کنون شکایتی در این باره نداشته اند، به همین علت هنوز به طور شفاف مشخص نیست که آیا این ویروس دستگاه گوارش را تحت تاثیر خود قرار می دهد یا خیر.

سارس و مرس با رشد در روده بزرگ و کوچک باعث نشت مایعات و در نهایت ایجاد اسهال می شدند.اما در رابطه با ویروس کرونا هنوز به نتیجه ای نرسیده اند.

بیشتر بخوانیم :واکسن کرونا کشف شد

تاثیر کرونا در گردش خون

در تحقیقاتی که قبلا بر روی ویروس مرس به عمل آمده نشان داده شده 92% از مبتلایان به این بیماری دست کم یک علامت خارج از ریه داشته اند.کاهش تعداد گلبول های سفید، فشار خون پایین، کاهش تعداد پلاکت ها و افزایش انزیم های کبدی عواملیست که در اثر خانواده کرونا ویروس ها ایجاد می شود.در بعضی موارد مبتلایان دچار ایست قلبی و یا مشکلات شدید کلیوی می شوند.

پروتئین های از بین برنده بافت های آلوده به نام سایتوکاین ها در مواجه با ویروس کرونا در ریه ها انباشته می شوند و در نهایت نه تنها سلول های آلوده بلکه بافت های سالم نیز مورد آسیب قرار می گیرند.

کرونا باعث آسیب به کدام ارگان ها می شود؟

تاثیر ویروس کرونا در کبد

کبد یکی از ارگان های حیاتی بدن است و زمانی که سیستم تنفسی دچار مشکل می شود روی آن  تاثیر می گذارد.آسیب کبدی از مواردی است که در همه خانواده کرونا ویروس دیده شده است که در اغلب موارد خفیف و در برخی موارد حاد گزارش شده است.

تاثیر کرونا جدید در کلیه

کرونا ویروس کلیه ها را هم درگیر خود می کند.بر اساس آمارهای موجود 6% از بیماران مبتلا به سارس و یک چهارم مبتلایان به بیماری مرس دچار آسیب شدید کلیوی شده بودند.محققان معتقدند ویروس کرونای جدید یا همان کووید-19 نیز این قابلیت را دارد که کلیه ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

کلیه ها نیز مانند کبد وظیفه فیلتر خون را دارند.هر کلیه بیش از یک میلیون لوله ادراری دارد و این لوله ها دارای دو جزء اصلی هستند: یک فیلتر برای تمیز کردن خون و دیگری لوله‌هایی که مواد مفید را به بدن بازگردانده و ضایعات را به شکل ادرار به مثانه ارسال می کنند.

اینطور که به نظر می‌رسد، خانواده کرونا ویروس‌ها بیش ترین تاثیر را بر روی این لوله‌های کلیوی می‌گذارند. وقتی ویروس وارد خون شود، رسیدن آن به لوله‌های کلیوی غیرمعمول به نظر نمی رسد.در صورتی که این ویروس شروع به نفوذ به سلول‌ها و تکثیر کند، می تواند آسیب مرگباری را به بار بیاورد.