بازگشت به لیست سوالات
ط.ط
عنوان :

درد پا وباسن و کمر

متخصص ارتوپدی
سلام بعد از تزریق امپول دیکلوفناک درد در ناحیه باسن و بعد کم کم در پاهام ایجاد شد که به دکتر مراجعه کردم بعد از معاینه وجود آبسه رد شد و نوار عصب و عضله گرفتن که خوب بود تشخیص دیسک ضعیف بود که ام ار ای نوشتن میخواستم جواب را مطالعه کنید و بکید من باید چکار کنم

سلام. لطفا جواب ام آر آی و اگر امکانش هست کلیشه ها رو برام بفرستید.

لطفا سن و شغلتون رو هم بفرمائید.

کارمند ،38سال

سلام
دردهای لگنی علل مختلفی دارند. اکثرا به صورت خفیف شروع میشن و به تدریج ما متوجه اونها میشیم. با این حال زمانی که ما متوجه این دردها میشیم، به دنبال علت اون میگردیم و احتمالا یک ضربه، یه تزریق، بد نشستن یا علل دیگه در نظرمون بزرگنمایی می کنه.
این مقدمه رو عرض کردم که بتونیم بدون پیش داوری راجع به مشکل شما صحبت کنیم.
شما یک کارمند جوان هستید. احتمالا فرصت زیادی برای ورزش ندارید که باید شرایطش رو ایجاد کنید. نحوه نشستن شما ممکنه اشکالات زیادی داشته باشه که باید اصلاح کنید. از عفونت های اداری و لگنی هم به هیچ وجه غافل نشید که ممکنه دردهایی ایجاد کنند که فقط با درمان های آنتیبیوتیکی برطرف میشن. دیسک های کمری با شدت پایین در رده های بعدی تشخیص هستن که اون چیزی که در ام آر آی شما گزارش شده عملا چیز مهمی نیست و شاید در اکثر آدم های بدون علامت هم دیده بشه. مسئله خیلی مهم مسائل عصبی و استرسی هستن. دردهایی که با استرس و فشار کاری ایجاد میشن و ما به اونها دردهای عصبی-عضلانی میگیم. یعنی نمود بیرونی استرس شما به صورت درد عضلانی خودش رو نشون میده. این دردها هنگام تشدید فشار کاری یا عصبانی شدن به صورت واضحی تشدید میشن.
نکته آخر بیماری شایعی هست که بسیار مورد غفلت قرار می گیره. به نام سندرم پریفرمیس. در این بیماری به علل غیرشخصی عصب سیاتیک در کنار عضله ای به نام پریفرمیس در ناحیه پشت باسن تحت فشار قرار میگیره. درمان این مشکل ابتدا انجام فیزیوتراپی تحت نظر یک فیزیوتراپ مجرب یا همکاران طب فیزیکی جهت انجام مانورهای آزادسازی اسپاسم عضله، بعد از اون تمرینات کششی منظم و ورزش و در نهایت تزریق موضعی در محل عضله توسط متخصص ارتوپدی، متخصص درد یا طب فیزیکی است.
در مجموع حتما یک دوره ورزش های آبی منظم و استخر رو به زندگی اضافه کنید . سبک نشستن و حرکات کمر رو با انجام تمرینات ویلیامز (در اینترنت سرچ کنید) اصلاح کنید. یه مسکن ساده به مدت یک ماه مصرف کنید (مثل سلکسیب 100 روزانه) تا دردها مانع از انجام تمرینات و ورزش نشن. استرس رو از خودتون دور کنید و در صورت نیاز از همکاران روانپزشک و روانشناس راهنمایی بگیرید. از یک همکار فیزیوتراپ خوب و دلسوز کمک بخواید و مطمئن باشید چند جلسه فیزیوتراپی به شما خیلی کمک می کنه.
موفق باشید.

سلام ممنون از پاسخ کاملتون به پزشک متخصص مراجعه کردم و ده جلسه فیزیوتراپی نوشتن و داروهای کپسول فاستران ترپیل فلکس هردو 30تا و سلکسیب 60تا و آمپول نوروبین 6تا که دو هفته یکبار و سه تا آمپول پیروکسیکام هر هفته میخواستم بدونم آمپولها رو نزدم مشکلم حل میشه.
ممکنه بیماری شقاق وهمورئید عفونت لگنی ایجاد کنه؟

درمان خوبی شروع کرده. آمپول پیروکسیکام ضددرده. اگر نزنید مشکلی نیست ولی برای کاهش درد خوبه. معمولا هم تا 24 ساعت کاهش درد میده. اگر درد شدید داشتید بزنید. نوروبیون ترکیبی از ویتامین های خانواده B رو شامل میشه که در افرادی که تغذیه مناسب ندارن خیلی کمک کننده است و من معمولا به افراد مسن که دندان مناسبی برای تغذیه ندارن میدم. اگر نزنید باز هم مشکلی نیست ولی به هر حال تقویتی هستن. داروها خوب هستن استفاده کنید حتما و فیزیوتراپی برید.
در مورد شقاق و همورویید از همکاران جراح کمک بگیرید ولی به طور معمول این اتفاق نمیفته.

ممنونم از پاسخ کاملتون
سپاس و خدا نگهدار



سوالات مشابه


توده لگنی

سلام بیمار 46ساله توده لگنی داره که باعث تخریب لگن شده به ما گفتن که شما میتونید عملش کنید آقای دکتر خواهش میکنم کمکمون کنید با وجود شیمی درمانی و پرتو درمانی توده هیچ تغییری نکرد چن تا جراح دیدن گفتن قابل جراحی نیس و مریض ممکنه زیر عمل فوت کنه

ورم دست و دست درد

سلام آقای دکتر وقت بخیر مادرم 58 سالشه پوکی استخوان داره تا حدود یکسال پیش داروی پوکی استخوان مصرف می کرد اما به خاطر دندوناش مجبور مصرفشون رو قطع کنه الان حدود یک ماهه بازوی دست چپش متورمه و درد میکنه و گاهی اوقات بی اختیار تکون میخوره پزشک عمومی گفته باید نوار عصب بگیری به خاطر کرونا میترسه درمان رو شروع کنه ایا دارویی هست که حداقل فعلا بتونه کمک کنه؟

انگشت پا کنار شیت

سلام آقای دکتر من لیز خوردم رو زمین خیس و انگشت کنار شست پام رفت تو 4 چوب پنجره دوجداره و کبود شد میتونم تکون بدم ولی درد میکنه و همچنین زمین میزارم درد میگیره بچه کوچیک دارم و میترسم برم بیمارستان راهنمایی کنین ممنون میشم

درد کتف

درود بر شما پدرم 70 سالشونه مدتیه که کتف و بازوشون درد میکنه نمیدونم ارتروزه یا نه. زانوهاشونم درد میکنه موقع نشستن و پاشدن میخواستم ببینم نظر شما چیه ؟چیکار میتونیم بکنیم؟ چه پمادی میتونن مصرف کنن ؟با توجه به اینکه مشکل فشار خون و کلیه دارن. پمادهای موضعی که اسفاده میشه ممکنه باعث بالارفتن فشارخون بشه؟ ممنون

درد ساق پا

سلام 32ساله هستم ، معمولا درد ساق پا تا مچ و گاهی زانو داشتم و زمان هایی که فعالیتم بیشتر میشد مثل پیاده روی یا ایستادن درد هم شروع میشد ولی الان حدود یک سال که زمانی که فعالیت در حد روزمره یا حتی کمتر باشه بازهم درد دارم، ورزش میکنم(البته جز ورزش هایی نیست که کوبنده باشه که باعث درد بشه ، یوگا کار میکنم) ، بیماری خاصی ندارم، بافعالیت درد شروع و بیشتر میشه، گاهی بدون فعالیت هم درد میگیره، ی مدت ویتامین D 50هزار نمیخوردم شدت درد بیشتر بود، و الان ک هفته ای یک عدد میخورم درد کمتر شده ولی هنوز درد دارم، در طول روز و شب موقع خواب درد دارم، چند سال پیش رادیولژی پا هم انجام دادم مشکلی نداشت، نوار عصب و عضله هم خوب بود، مشکل قلبی و عروقی و سیاتیک هم ندارم، یک دوره قرص آووداین و کلسیم د مصرف کردم دوهفته اول یکم درد کمتر شد وبعدش تاثیر خاصی نداشت، البته دیسک کمر هم دارم لطفا راهنمایی کنید؟