عفونی و گرمسیری
3.5
آیا درمانی برای بیماری کرونا وجود دارد؟

آیا درمانی برای بیماری کرونا وجود دارد؟ سوالی که ممکن است این روزها ذهن خیلی از مردم را به خود مشغول کرده باشد.به گفته خانم دکتر پرناز بدائی، داروساز و دکتر ساغر میرباقری، پزشک عمومی همچنان دارویی برای پیشگیری از کرونا ویروس وجود نداد.

قسمتی از مصاحبه ایشان:

‼️‼️ هیچ گونه دارویی جهت "پیشگیری" از بیماری کرونا وجود ندارد.
 قسمت اعظم درمان بیماری کرونا متمرکز بر کنترل علائم تا زمان برطرف شدن بیماری است. برای مثال استامینوفن جهت کاهش تب و درد بدن می تواند کمک کننده باشد.
بنابراین، در بیشتر موارد بیماری کرونا مانند یک آنفلونزا نیاز به درمان اختصاصی ندارد و با استراحت خود به خود برطرف می گردد.

آیا مصرف آنتی بیوتیک ها تاثیری در درمان کرونا دارند؟

 آنتی بیوتیک ها تاثیری بر ویروس ندارند بلکه به منظور کنترل عفونتهای باکتریایی است که حین ضعیف شدن، فرد مبتلا به کرونا را مورد حمله قرار میدهند. بنابراین کاربرد این داروها در بیماران بستری و یا مشکوک به عفونت باکتریایی است.
در مواردی که بیماری کرونا باعث درگیری شدید اندام های حیاتی مانند ریه شده است و یا احتمال به وقوع پیوستن این درگیری با توجه به مشکلات زمینه ای بالا است، می توان از داروهای ضد ویروس کمک گرفت.

مصرف خودسرانه دارو

 اطلاعات ما در مورد میزان اثربخشی داروها، با توجه به نوظهور بودن بیماری همچنان کافی نیست. با این وجود استفاده از چندی از داروها بر اساس تجربه کادر درمان و دانش پزشکی در مورد نحوه عملکرد این داروها برای موارد شدید بیماری توصیه می شود.
 در حال حاضر به جز داروهایی که به صورت تزریقی برای بیماران بستری به کار می رود، داروهای کلروکین و اسلتامیویر در مواردی که بیمار مبتلا به کرونا در معرض خطر درگیری شدی ریوی است به صورت سرپایی به کار می روند.
 از عوارض احتمالی این داروها (کلروکین و اسلتامیویر) می توان نابینایی، تشنج و آسیب کبدی را نام برد. بنابراین توجه شود که این داروها فقط در کسانی به کار می رود که احتمال سود بردن آن ها از دارو بالاتر از احتمال ضرر به علت عوارض دارویی است.

عوارض مصرف خودسرانه دارو

 اگر شما دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف کنید احتمال استفاده از میزان غیرمجاز، تداخل دارویی و عدم مجاز بودن دارو با توجه به بیماری های زمینه ای شما هست. بنابراین احتمال بروز عوارض جانبی بالاتر می رود.
در صورتی که شما واجد شرایط دریافت دارو نباشید با مصرف داروهای موجود در بازار ایران، علاوه بر تحمیل خطر عوارض جانبی این دسته از داروها بر خودتان، مانع از رسیدن دارو به بیمارانی با وضعیت وخیم می شوید.
شرکت های داروسازی بسیاری در حال تلاش برای ساخت داروهای جدید و یا مطالعات بالینی برای مشخص کردن اثربخشی داروهای قدیمی هستند. هرچند ما انتظار داریم که داروهای جدیدی برای مقابله با این بیماری معرفی شوند این روند زمان گیر است و احتمالا تا چند ماه آینده صورت نخواهد گرفت.