پوست ، مو و ناخن
3.77
dpTJqEy7tgCRuyNJFZUh1571574362.jpeg
دکتر سمیه حجازی نیا

زمان مطالعه 5 دقیقه
قارچ پوستی کشاله ران

قارچ پوستی کشاله ران : خارش کشاله ران یا خارش جوک یک بیماری قارچی است که به صورت یک راش پوستی خارش دار قرمز در نواحی گرم و مرطوب بدن دیده میشود. این راش اغلب در کشاله ران قسمت داخل ران ها به شکل یک حلقه دیده میشود .خارش جوک اسمش به خاطر این میاید که خیلی شایع است در ورزشکاران وهمینطور در افرادی که زیاد عرق می کنند یا اضافه وزن دارند. اگرچه این خارش اغلب احساس ناراحتی و آزاردهنده دارد ، ولی معمولاً چیز اهمیت دار و جدی نیست. درمان آن تمیز نگه داشتن ناحیه کشاله ران و خشک نگه داشتن آن و استفاده از داروهای ضد قارچ موضعی در ناحیه آسیب دیده است .

علائم قارچ پوستی کشاله ران

خارش جوک معمولاً به صورت یک ناحیه قرمز در پوست در چین های کشاله ران شروع میشود که به سمت بالای ران گسترش پیدا میکند با یک فرم شبیه به هلال ماه . معمولا این راش ممکن است به شکل یک نمای حلقه ای و در لبه های آن یک مسیر خطی از تاول های کوچک دیده شود و در واقع بصورت خطی از تاول های کوچیک در حاشیه دیده شود. ممکن است احساس سوزش یا خارش داشته باشید پوست آن ناحیه دچار پوسته ریزی یا پوسته دار شود.

علت ایجاد قارچ پوستی کشاله ران

ارگانیسمی که باعث ایجاد خارش جوک می شود در محیط های بسته پوشیده رشد میکند. خارش جوک به وسیله قارچ هایی که انتشار پیدا می‌کنند از شخصی به شخص دیگر یا از لباس و حوله های آلوده منتقل میشود. اغلب به خاطر همان قارچ هایی است که در پای ورزشکاران ایجاد ضایعات قارچی میکند. عفونت اغلب ازپا به  ناحیه کشاله ران منتشر میشود به خاطر این که از طریق دست یا حوله شما آنها را انتقال میدهید.  فاکتور خطر قارچ کشاله ران شما در معرض خطر بیشتری از ابتلا به خارش جوک هستید اگر شما :

  • مرد باشید
  • یک بالغ جوان و نوجوان باشید
  • لباس زیر تنگ بپوشید
  • اضافه وزن داشته باشید
  • تعریق زیاد داشته باشید
  • ضعف در سیستم ایمنی و
  • همینطور دیابت داشته باشید.

پیشگیری از ایجاد قارچ پوستی کشاله ران

خشک نگهداشتن ناحیه کشاله ران را خشک نگه دارید. خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی و قسمت داخل ران ها با یک حوله تمیز بعد از حمام یا ورزش توصیه می‌شود پاهایتان را خشک نگهدارید تا از انتشار قارچ پا به ناحیه کشاله ران ممانعت کنید. لباس‌های تمیز بپوشید عوض کردن لباس زیر حداقل یکبار در روز یا بیشت.راگر شما فردی هستید که تعریق زیاد می‌کنید توصیه می‌شود که از لباس زیرهایی از جنس نخی استفاده کنید که اجازه تنفس پوستی  و اجازه عبور هوا را میدهد و پوست را خشک نگه میدارد. بعد از هر بار استفاده لباس هایتان را بشویید. ازسایز مناسب لباس استفاده کنید مطمئن باشید لباسهایی میپوشید که سایزشان برای شما مناسب هستند. مخصوصاً لباس زیر،ساپورتهای  ورزشی و یونیفورم های ورزشی. اجتناب کنید از پوشیدن لباسهایی که تنگ هستند که می‌توانند باعث مالش و ساییدگی پوست شما قراربگیرند و شما را در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به عفونت قارچ کشاله ران قرار می‌دهند. سعی کنید از شلوارک های بوکسر را به جای شورت بوشید . وسایل شخصی تان را  مشترک استفاده نکنید اجازه ندهید که دیگران از لباس حوله یا سایر وسایل شخصی شما استفاده کنند و شما هم از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید. اگر مبتلا به عفونت قارچ پا انگشت هستید آن را درمان کنید یا از ابتلا به عفونت قارچی پا پیشگیری کنید. کنترل کردن هرگونه عفونت قارچ پا به شما در پیشگیری از انتشار آن به کشاله ران کمک می‌کند. اگر شما زمانی را در محیط های مرطوب عمومی مثل استخر ها یا حمامهای سالن‌های ورزش میگذرانید از صندل استفاده کنید تا دچار عفونت قارچ کشاله ران نشوید.

تشخیص قارچ پوستی کشاله ران

پزشک شما با نگاه کردن به ضایعه اغلب میتواند بیماری شما را تشخیص دهد. اگر تشخیص خیلی واضح نباشد ممکن است از شما نمونه ها یا تراشه‌هایی از پوستتان را بگیرد برای اینکه زیر میکروسکوپ بیماری پوستی و قارچی شما را تشخیص بدهد.

 درمان قارچ کشاله ران

برای مواردی که بیماری قارچ کشاله ران خفیف است ممکن است پزشکتان  از پمادها لوسیون اسپری و پودرهای ضد قارچ بدون نیاز به نسخه پیشنهاد دهد .دارویی را که پزشکتان به شما پیشنهاد داده برای یک تا دو هفته استفاده کنید .حتی اگر ضایعات به سرعت بعد از چند روز خوب شدند شما مصرف را 1 تا 2 هفته ادامه دهید. اگر همچنین شما دچار بیماری قارچ انگشت پا هم هستید معمولا درمانش در یک زمان و همزمان با قارچ پوسی کشاله ران استفاده میشود تا ریسک انتقال بیماری را کم کند. اگر مبتلا به بیماری شدید هستید که با داروهای بدون نسخه خوب نشد ممکن است از قرص و پماد و کرم های با قدرت بالاتر استفاده شود. چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم اگر ضایعات تان دردناک گردیده و همراه با تب است پزشکتان را ببینید ، همچنین اگر ضایعاتتان بعد از یک هفته درمان هنوز بهبود پیدا نکرده یا بعد از 3 هفته درمان به طور کامل برطرف نشده به پزشک مراجعه کنید.

 آماده شدن برای جلسه مشاوره

پزشک عمومی شما یا پزشک متخصص پوستتان میتواند این بیماری را تشخیص دهد در زیر نکاتی وجود دارد که شما را برای جلسه مشاوره آماده می‌کنند زمان معاینه شما با  پزشک ممکن است کوتاه باشد پس  آماده کردن لیستی از سوالات به شما کمک میکند که بتوانید به هدفتان برسید . برخی سوالات بیسیک و پایه برای بیماری قارچ پوسی کشاله ران که باید از پزشکتان بپرسید شامل:

  • شایع ترین علل علائم من چه می‌باشد؟
  • چه تست هایی برای تایید و تشخیص لازم است ؟
  • چه درمان‌های موجود هستند؟
  • آیا این علائم موقت هستند یابرای طولانی مدت باقی میمانند؟
  • آیا جایگزین ژنریک برای دارویی که شما برای من پیشنهاد کردید وجود دارد؟
  • من برای جلوگیری از انتشار بیماری چه کاری میتوانم انجام دهم ؟
  • روتین مراقبت پوستی من زمانی که ضایعات بهبود پیدا می‌کند چه میباشد؟

پزشک از شما چه سوالتی ممکن است بپرسد ؟

  • اولین بار کی متوجه این علائم شدید ؟
  • ضایعات اولیه شما شبیه به چه بود ؟
  • آیا قبلا دچاراین مشکل شده بودید و شبیه این ضایعات را در گذشته داشتید؟
  • آیا ضایعات دردناک یا  خارش دار هستند؟
  • آیا از دارویی قبلا استفاده کردید و اگر بله چه دارویی بوده است؟

محمد رحیمی از گیلان
شنبه,۲۵ فروردین ۰۳

چه غذاهایی باید مصرف کرد؟وآیا خوردن سیر یا ترشی یاپباز مضره یا ....؟؟؟