پوست ، مو و ناخن
4
نوشته شده توسط زوپ

زمان مطالعه 4 دقیقه
لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد : برای از بین بردن موهای زائد بدن راهکارهای متفاوتی وجود دارد. استفاده از ژیلت سریع‎ترین روش برای حذف است اما از بین بردن موهای زائد به این روش باعث رویش سریع و مجدد آن نیز می‎شود. کرم‎های موبر نیز می‎تواند کمک کننده باشد اما استفاده از آن باعث کاهش رشد مو نمی‎شود و به علاوه بوی بد آن باعث می‎شود که محبوبیت کم‎تری در بین افراد داشته باشد. روش دیگر موم‎ها و اپلاسیون است این روش اگرچه باعث کاهش سرعث رویش موهای زائد می‎شود اما درد بسیاری دارد و سبب ایجاد موهایی که در زیر پوست رویش می‎کنند می‎شود به علاوه به دلیل تحریک پوست باعث خارش آن نیز می‎گردند از دیگر معایب این روش شل شدن و افتادگی پوست پس از انجام مکرر آن است. حذف موهای زائد به کمک لیزر مدرن‎ترین و کارآمدترین این روش‎ها است که با تمرکز روی سلول‎های رنگدانه ساکن در فولیکول مو ریشه‎ی آن را می‎سوزاند.

روش انجام لیزر مو

لیزر یک پرتو نور متمرکز است که انرژی زیادی دارد. این انرژی زیاد و قابل کنترل در صنعت پزشکی مصارف زیادی دارد که یکی از پرکاربردترین این مصارف کمک به حذف موهای زائد بدن است. هنگام استفاده از لیزر مو، انرژی آن توسط رنگدانه‎های موجود در مو جذب شده و با انتقال آن به ریشه مو باعث تخریب ریشه و در پی آن از بین رفتن موهای زائد می‎شود. در این روش نکته مهم آن است که انرژی لیزر باید توسط رنگدانه‎های مو نه رنگدانه‎های پوست جذب شود. قسمت های مناسب برای لیزر بخش‎های مناسب برای لیزر در بانوان و آقایان متفاوت است. این نواحی در بانوان شامل: صورت، چانه، گردن، نوک پستان، بازو، زیر بغل، دست، پا و بیکینی و در آقایان شامل: صورت، گردن، بالای سینه، پشت کمر، روی شکم، دست، پا، بیکینی و باسن می‎شود.

لیزر موهای زیر بغل

شایعه‎های بسیاری مانند سرطان سینه و بروز بیماری‎های مختلف پس از انجام لیزر زیر بغل وجود دارد. اما باید بدانبد که لیزر فقط بر روی فولیکول مو تاثیر می‎گذارد و به دلیل قابل کنترل بودن آن نمی‎تواند به لایه‎های زیرین پوست نفوذ کند بنابراین خطری ندارد. از عوارض احتمالی لیزر زیر بغل تنها می‎توان به سوزش، قرمزی و تروم آن اشاره کرد که طی چند ساعت پس از انجام لیزر از بین می‎رود.

تعداد جلسات لیزر موهای زائد

تعداد جلسات لازم برای حذف کامل موهای زائد بدن بنا به آقا و یا خانم بودن فرد و عوامل دیگر مانند نوع دستگاه لیزر می‎تواند متفاوت باشد. این تعداد جلسات بین 6 تا 8 بار می‎تواند متغیر باشد. که بین هر جلسه 5 تا 8 جلسه فاصله لازم است. در نهایت تا 90 درصد از موهای زائد کاهش می‎یابد و مقدار باقی مانده بافت نازک و روشن‎تری خواهد داشت به صورت کرکی رشد خواهد کرد. هر فولیکول مو مستقل است و در زمان‎ها مختلف چرخه رشد را پشت سر می‎گذارد. به همین دلیل امکان از بین رفتن کامل تمام موهای زائد شما در یک جلسه امکان پذیر نیست و 6 تا 8 جلسه لیزر درمانی برای حذف کامل آن توصیه می‎شود. طول هر جلسه لیزر بنا به گستردگی قسمت مورد نظر متفاوت است به طور مثال لیزر پشت بیشتر از لیزر پشت لب زمان می‎برد.

قبل از لیزر موهای زائد

لازم است قبل از مراجعه جهت انجام لیزر موهای زائد بدنتان موارد ذیل را مد نظر داشته باشید :

  • قسمت مورد نظر برای انجام لیزر باید تراشیده شود.
  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. افرادی که دچار آفتاب سوختگی می‎شوند برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پوست باید دو هفته لیزر خود را به تعویق بی‏‎اندازند.
  • فرد باید یک هفته قبل از انجام لیزر استفاده از محصولات برنزه کننده را قطع کند.
  • از انجام لایه برداری و استفاده از مواد شیمیایی پوست دو هفته قبل و بعد از لیرز باید خودداری شود.
  • سه هفته قبل از لیزر نباید از موچین و اپلاسیون برای محل مورد نظر استفاده شود.
  • یک هفته قبل از انجام لیزر از مصرف آنتی بیوتیک‎ها خودداری کنید. آنتی‎بیوتیک‎ها ممکن است موجب افزایش حساسیت به نور شوند.
  • دو ساعت قبل و بعد انجام لیزر از فعالیت‎هایی که باث افزایش فشار خون و دمای بدن می‎شوند خودداری کنید.

مزایای لیزر موهای زائد

روش‎های مختلفی برای حذف موهای زاید بدن وجود دارد که کارآمدترن آن‎ها لیزر است. این روش به دلیل مزیت‎های بسیاری که در مقایسه با روش‎های دیگر دارد محبوبیت بسیاری در بین افراد پیدا کرده است.  مزایایی از جمله:

  1. سرعت بالای آن
  2. به دلیل نتایج بلند مدت آن هزینه‎های مکرر رفع موهای زائد به روش‎های دیگر از بین می‎رود
  3. ایجاد پوست صاف و بدون آسیب
  4. لیزر درد روش‎های دیگر را ندارد و کاملا بدون درد برای فرد انجام می‎گیرد
  5. کاهش موهای زیر پوستی
  6. لیزر روشی دائمی برای از بین بردن موهای زائد است
  7. بهترین روش برای حذف موهایی که در دسترس نیستند
  8. درمان مشکلات پوستی با انسداد مویرگ‎های قرمز و ناپدید کردن آن‎ها

عوارض حذف موهای زائد به کمک لیزر

با توجه به آن که استفاده از لیزر مناسب‎ترین روش برای حذف موهای زائد بدن است اما ممکن است در برخی موارد عوارضی را نیز در پی داشته باشد که آن‎ها اشاره می‎کنیم:

  • با توجه به گرمای زیاد لیزر برای حدف مو امکان سوختگی در پوست فرد وجود دارد. این سوختگی در افرادی که پوست تیره‎تری دارند (به دلیل جذب راحت‎تر لیزر توسط رنگدانه‎های تیره) بیشتر است.
  • در مواردی ممکن است لیزر با مهار کردن تولید ملانین باعث از دست رفتن رنگدانه‎های پوست و ایجاد لک بر روی آن شود.
  • مهم است که در حین انجام لیزر از چشمانتان محافظت کنید تا منجر به آسیب چشمی نشود.
  • خارش پوست در محل مورد نظر
  • احتمال تورم و قرمزی تا چند روز پس از لیزر در قسمت مورد نظر وجود دارد.
  • درد و گزگز و بی‎حسی در اطراف محل لیزر شده از شایع‎ترین عوارض جانبی است که تا حدودی طبیعی تلقی می‎شود.
  • پوسته پوسته شدن در اطراف قسمتی که موهای آن توسط لیزر از بین رفته است امری طبیعی است و با گذشت چند روز ازبین می‎رود.
  • ار عوارض نادر این روش ایجاد عفونت است. برای جلوگیری از بروز آن لازم است که قسمت مورد نطر پس از انجام لیزر تمیز نگه‎داشته شود.

شایان ذکر است دریافت نتایج مثبت و بدون عوارض پس از انجام لیزر وابسته به مهارت پزشکی که برای شما این روش را انجام می‎دهد و دستگاه مورد استفاده دارد.