عفونی و گرمسیری
3.5
آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود؟

انتقال ویروس کرونا از طریق هوا، موضوعی که این روزها بسیار داغ شده و اخبار ضد و نقیضی به گوش میرسد بر طبق گفته دکتر فرهاد حسین زاده، استاد ویروس شناسی موضوع انتقال ویروس کرونا از طریق هوا (به جز بخش‌های بستری مبتلایان و به طورخاص ICU) درست نیست. افراد سالم در حین فعالیت روزانه خارج از خانه نیازی به ماسک ندارند.

یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد️ در محیط بیمارستان که به علت اقدامات پزشکی بر روی بیمار امکان در هوا پخش شدن ویروس کرونا بسیار بالا است ویروس ساعت ها می تواند در هوا معلق بماند.

در محیط غیر بیمارستانی تا به حال داده ای گواه بر انتقال بیماری از طریق هوا گزارش نشده است.راه اصلی انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات درشت تنفسی متعاقب سرفه و عطسه است.

مبتلا شدن توسط قطرات درشت تنفسی از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده (فاصله کمتر از 2 متر) و تماس با سطوح آلوده به ویروس و دست زدن به دهان و بینی و چشم رخ می‌دهد.

 

اگر شما هم سوالی درباره کرونا دارید میتوانید با پزشکان زوپ مشاوره آنلاین رایگان داشته باشید مشاوره آنلاین با پزشک

فاکتورهای دخیل در گسترش اپیدمی‌ کرونا

سرعت گسترش اپیدمی به شدت وابسته به تعاملات اجتماعی، بهداشت دست، مدت بیماری و بیماریابی است.

بیماریابی و ایزولاسیون بسیار در توقف اپیدمی موثر است ولی ناقلین بی علامت اثر عظیمی بر دینامیک اپیدمی دارند.

فاصله‌گذاری اجتماعی می تواند به سرعت گسترش اپیدمی را متوقف کند ولی در صورت ناکامل بودن فرایند گسترش طولانی میگردد. در هر حال موثرترین روش برای کنترل اپیدمی است.

کاهش نرخ مسافرت بین جوامع در ابتدای اپیدمی اثر مهمی در توقف اپیدمی دارد. در صورت از دست دادن زمان طلایی، اثر چندانی نخواهد داشت.

باز بودن مناطق تجمع مثل بازار یا مدرسه اثر مخربی بر گسترش اپیدمی دارند (حتی فاصله‌گذاری اجتماعی را ممکن است خنثی کنند).

با وجود کاهش سرعت گسترش اپیدمی، تا هنگامی که بیماری در جامعه حاضر است باید دستورات بهداشتی را جدی گرفت تا موج دوم ایجاد نگردد.

آیا کروناویروس ( Sars-CoV-2) برای انتقال به انسان حیوان واسط داشته است ؟

با این که تحقیقات نشان می دهند ویروس Sars-cov2 احتمالا از خفاشان منشا گرفته است، اما این ویروس تغیراتی را نسبت به نوع خفاشی نشان می دهد. بنابراین پژوهشگران به دنبال حیوان واسطی می گردند که ویروس را از خفاش گرفته و پس از تغییرات به انسان منتقل کرده است.

در ابتدا گمان می رفت که سرنخ در بازار گوشت و حیوان ووهان که موارد اولیه بیماران با آن ارتباط داشتند یافت می شود. در این بین حیواناتی مانند مار و مورچه خوار پولک دار در مظان اتهام قرار گرفتند، اما این فرضیات یک به یک رد شد. سپس مشخص شد که موردهای اولیه بیماری اصلا با این بازار حیوانات در ارتباط نبوده اند و معما پیچیده تر شد.

آیا خفاش دلیل اصلی ایجاد ویروس کرونا است؟

در مقاله اخیری که در nature medicine چاپ شده است بر اساس توالی ژنتیکی ویروس sars-cov-2 این فرضیه مطرح شده است که ویروس به صورت مستقیم از طریق خفاش به انسان ها منتقل شده است و پس از جهش و تکامل در بدن انسان به اوج قابلیت انتقال و بیماری زایی خود رسیده است.

اگر این مطلب درست باشد، شاید یک سری از سوال ها را بتواند پاسخ دهد. خفاشان نعل اسبی ماهاگونی که مخزن کروناویروس های مشابه sars-cov-2 هستند در استان یونان کیلومتر ها دورتر از ووهان زندگی می کنند و جز انسان، حیوانات معدودی این مسافت را طی می‌کنند. هم چنین در مطالعاتی در سال های 2018 و 2019 نشان داده شده است که افرادی که نزدیک غارهای یونان زندگی می کنند آنتی بادی هایی ضد ویروس کرونای خفاشی دارند. شاید اگر اطلاعات ژنتیکی از نمونه های جمع آوری شده در استان یونان را داشتیم جواب معما را پیدا می کردیم (176 مورد مبتلا به کرونا در این استان گزارش شده است اما توالی ژنتیکی تنها یک مورد آن ها در پایگاه داده nextstrain ثبت شده است).

به هر صورت این که آیا حیوان واسطی در کار بوده است یا مخزن انسانی برای پیش ساز های sars-cov-2 وجود دارد سوال بسیار مهمی است تا بتوان از اپیدمی های مجدد پیشگیری کرد.