آلرژی و ایمنی شناسی بالینی
3.86
نوشته شده توسط زوپ

آلرژی به تخم مرغ

آلرژی به تخم مرغ یکی از رایج ترین علل ایجاد آلرژی غذایی در کودکان است.علائم این بیماری معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن تخم مرغ یا غذاهای حاوی آن رخ می دهد.شدت علائم از خفیف تا شدید متغیر است و شامل راش پوستی، کهیر، گرفتگی بینی، استفراغ و دیگر مشکلات گوارشی است. همچنین این حساسیت به ندرت منجر به آنافیلاکسی می شود.

آشنایی با علائم آلرژی به تخم مرغ

واکنش به تخم مرغ در اشخاص مختلف متفاوت است و معمولاً بلافاصله پس از مصرف آن ایجاد می شود. علائم آن عبارت اند از:

التهاب پوست یا کهیر که رایج ترین واکنش است

گرفتگی و آبریزش بینی و عطسه (رینیتیت آلرژیک)

علائم گوارشی، از جمله کرامپ، حالت تهوع و استفراغ

علائمی از جمله سرفه، خس خس، گرفتگی سینه یا تنگی نفس

آنافیلاکسی

واکنش آلرژیک شدید ممکن است منجر به آنافیلاکسی شود که وضعیتی اورژانسی و کشنده است و نیازمند تزریق فوری اپی نفرین (آدرنالین) و انتقال به اورژانس است. علائم و نشانه های آنافیلاکسی عبارت اند از:

گرفتگی راه های هوایی، تورم گلو یا احساس توده ای در گلو که تنفس را مشکل می سازد

درد شکمی و کرامپ

ضربان سریع

شوک و کاهش شدید فشارخون که به شکل گیجی احساس می شود.

هرگونه واکنش آلرژیک را با پزشک در میان بگذارید، حتی درصورتی که خفیف باشند. شدت واکنش به تخم مرغ ممکن است در هر زمان متفاوت باشد؛ بنابراین اگر واکنش قبلی خفیف بوده است ممکن است واکنش بعدی بسیار شدید باشد.اگر از نظر پزشک در خطر واکنش شدید باشید، ممکن است اپی نفرین اورژانسی تجویز کند تا در صورت وقوع آنافیلاکسی آن را تزریق کنید. اپی نفرین در دستگاهی بنام تزریق خودکار قرار دارد که امکان تزریق را آسان تر کرده است.

علت ایجاد حساسیت به تخم مرغ

واکنش بیش ازحد سیستم ایمنی منجر به حساسیت غذایی می شود. در این حساسیت سیستم ایمنی، پروتئین های تخم مرغ را به اشتباه مضر شناسایی می کند. وقتی پروتئین ها را مصرف می کنید سلول های سیستم ایمنی (آنتی بادی ها) آن ها را شناسایی کرده و با ارسال پیام به سیستم ایمنی، هیستامین و دیگر مواد شیمیایی آزاد و باعث بروز علائم و نشانه های حساسیت می شوند.هم زرده و هم سفیده حاوی پروتئین هایی است که ممکن است باعث ایجاد آلرژی شوند. ممکن است در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند زمانی که مادر تخم مرغ مصرف می کند، واکنش آلرژیک در برابر پروتئین های تخم مرغ موجود در شیر ایجاد شود.

عوامل خطرساز آلرژی به تخم مرغ

درماتیت اتوپیک: احتمال حساسیت غذایی در کودکانی که این واکنش پوستی را دارند نسبت به کودکانی که مشکل پوستی ندارند بیشتر است.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از والدین یا هردوی آن ها مبتلا به آسم، حساسیت غذایی یا نوع دیگری مانند تب یونجه، کهیر یا اگزما باشند خطر ابتلا به آلرژی غذایی بیشتر است.

سن: حساسیت به تخم مرغ در کودکان رایج تر است.با افزایش سن دستگاه گوارش تکامل یافته و احتمال واکنش های غذایی کاهش می یابد.

عوارض ناشی از آلرژی به تخم مرغ

مهم ترین عارضه حساسیت به تخم مرغ واکنش آلرژیک شدیدی است که نیازمند تزریق اپی نفرین و درمان اورژانسی است. همان واکنش سیستم ایمنی که باعث واکنش شده است ممکن است سبب بیماری های دیگر شود.

اگر حساسیت دارید احتمالاً در خطر موارد زیر خواهید بود:

حساسیت به مواد غذایی دیگر مانند شیر، سویا یا بادام زمینی

آلرژی به شوره پوست حیوانات، میت خاکی یا گرده چمن

واکنش آلرژیک پوستی مانند درماتیت اتوپیک

آسم که ممکن است باعث افزایش خطر واکنش شدید به تخم مرغ و مواد غذایی دیگر شود

پیشگیری از آلرژی تخم مرغ

برچسب مواد غذایی را با دقت مطالعه کنید: برخی افراد حتی در برابر غذاهایی که مقادیر کمی تخم مرغ دارند هم واکنش نشان می دهند.

وقتی بیرون غذا می خورید احتیاط کنید: ممکن است خدمتکار یا حتی آشپز از اینکه غذا حاوی آن باشد یا نه اطمینان کامل نداشته باشند.

دیگران را از وجود این بیماری آگاه کنید : با پرستار، معلم، خویشاوندان یا دیگر مراقبان در مورد این حساسیت در فرزندتان صحبت کنید تا به اشتباه محصولات غذایی حاوی تخم مرغ را به او ندهند. اطمینان حاصل کنید که در موارد اورژانسی از اقداماتی که باید انجام دهند آگاهی دارند.

اگر به فرزند خود شیر می دهید تخم مرغ نخورید: اگر فرزند شما حساسیت دارد، ممکن است به پروتئین های تخم مرغ که وارد شیر مادر می شوند واکنش نشان دهد.

واکسن های سرخک، سرخجه و اوریون (MMR): با اینکه در تولید آن ها از تخم مرغ استفاده شده است، اما معمولاً برای کودکانی که آلرژی دارند بی خطر است.

واکسن آنفلوانزا: گاهی اوقات حاوی مقادیر کمی پروتئین تخم مرغ است. با این حال واکسن آنفولانزایی که فاقد این پروتئین ها باشد برای بزرگسالان استفاده می شود؛ و حتی واکسن هایی که دارای آن هستند برای بیشتر افراد دارای آلرژی تخم مرغ ایمن هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. اگر در گذشته به آن حساسیت داشته اید، پیش از واکسیناسیون با پزشک مشورت کنید.

واکسن تب زرد: ممکن است در برخی افراد دارای آلرژی به تخم مرغ باعث واکنش آلرژیک شود. این واکسن به مسافرانی که وارد کشورهای دیگر می شوند و خطر ابتلا به تب زرد در آن ها وجود دارد تزریق می شود. معمولاً در افراد دارای آلرژی به تخم مرغ توصیه نمی شود، اما گاهی اوقات با انجام تست و تحت نظارت پزشکی به فرد تزریق می شود.

تشخیص آلرژی به تخم مرغ

پزشک از چندین روش برای تشخیص این بیماری استفاده خواهد کرد؛ از جمله رد کردن بیماری های دیگری که علائمی مشابه دارند. در بسیاری از موارد آنچه حساسیت به تخم مرغ به نظر می رسد، در واقع به دلیل عدم تحمل غذایی است که اهمیت آن در مقایسه با آلرژی غذایی کمتر است و ربطی به سیستم ایمنی ندارد.پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین ممکن است یک یا چند تست زیر را توصیه کند:

تست خراش پوست: در این تست پوست خراش داده شده و در معرض مقادیر کمی از پروتئین های تخم مرغ قرار می گیرد. اگر به تخم مرغ حساسیت داشته باشید، احتمالاً در محل تست برآمدگی (کهیر) ایجاد می شود.

تست خون: این تست پاسخ سیستم ایمنی به تخم مرغ را با اندازه گیری مقدار آنتی بادی های خاصی که در جریان خون وجود دارد و نشان دهنده واکنش آلرژیک است نشان می دهد.

چالش غذا: در این تست به شما مقدار کمی تخم مرغ داده می شود تا مشخص شود آیا باعث حساسیت می شود یا خیر. اگر اتفاقی رخ نداد تخم مرغ بیشتری به شخص داده می شود و پزشک او را ازنظر علائم آلرژی غذایی بررسی می کند. ازآنجایی که ممکن است باعث واکنش شدیدی شود، این تست توسط متخصص آلرژی انجام می شود.

بررسی غذایی یا رژیم حذفی: ممکن است پزشک بخواهد غذاهایی را که می خورید یادداشت کنید و تخم مرغ یا دیگر غذاهای رژیم غذایی خود را یکی یکی حذف کنید تا مشخص شود آیا علائم بهبود می یابند یا خیر.

علت ایجاد حساسیت به تخم مرغ

آشنایی با درمان آلرژی به تخم مرغ

تنها راه جلوگیری از علائم ، خودداری از مصرف تخم ­مرغ و فرآورده های حاوی آن است. برخی افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند می توانند غذاهایی که دارای تخم مرغ هستند و خوب پخته شده اند را مثل غذاهایی که در فر پخته شده اند تحمل کنند.

آنتی هیستامین و تسکین علائم

داروهایی مانند آنتی هیستامین در کاهش علائم و نشانه های آلرژی خفیف تخم مرغ مؤثرند. این داروها را می توان پس از مصرف تخم مرغ استفاده کرد؛ اما برای پیشگیری از واکنش آلرژی تخم مرغ یا درمان واکنش های شدید موثر نیستند.

تزریق اورژانسی اپی نفرین

همیشه باید دستگاه تزریق خودکار اپی نفرین (EpiPenT Auvi-Q) را همراه داشته باشید. آنافیلاکسی به تزریق اپی نفرین، انتقال به اورژانس و مراقبت برای اطمینان از عدم بازگشت علائم نیاز دارد.

روش کار با آن را یاد بگیرید. اگر فرزند شما این دستگاه را دارد اطمینان حاصل کنید کسانی که به آن دسترسی دارند،روش کار با آن را می دانند. پیش از اتمام تاریخ انقضا، اپی نفرین دستگاه را تعویض کنید.

بیشتر کودکان به تدریج آلرژی به تخم مرغ را از دست می دهند. با پزشک در مورد تعداد تست های مورد نیاز برای بررسی اینکه آیا تخم مرغ هنوز هم باعث بروز علائم می شود یا خیر صحبت کنید.انجام تست واکنش کودک به تخم مرغ در منزل ایمن نیست، مخصوصاً اگر کودک در گذشته واکنش شدیدی به آن داشته است.

منشاء محصولات حاوی تخم مرغ

متاسفانه حتی اگر غذایی برچسب بدون تخم مرغ دارد باز هم ممکن است حاوی مقادیری پروتئین آن باشد. اگر در این مورد شک دارید با تولید کننده تماس حاصل کنید.

غذاهایی که حاوی تخم مرغ هستند عبارت اند از:

مارشمالو

مایونز

مرینگ

غذاهای سوخاری شده

مارزیپان

رویه خامه ای کیک یا شیرینی

گوشت فرآوری شده، میت لوف و کوفته گوشتی

پودینگ و کاستارد

سس سالاد

بیشتر پاستا­ها

کف روی قهوه های مخصوص و الکلی

چوب شور

چندین کلمه برای نشان دادن اینکه فرآورده های تخم مرغ در تولید غذاهای فراوری شده مصرف شده است وجود دارد:

آلبومین

گلوبولین

لیسیتین

لیویتین

لیزوزیم

ویتلین

یکی دیگر از منابع غذاهایی هستند که در منزل تهیه می شوند مخصوصا غذاهایی که در منزل دیگران صرف می­کنید و ممکن است میزبان از خطر آن­ها بی اطلاع باشد.

مشاوره آنلاین با متخصص آلرژی در زوپ

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر پس از مصرف تخم مرغ یا محصولات حاوی آن علائم و نشانه های آلرژی غذایی بروز پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت امکان زمانی که واکنش آلرژیک در حال رخ دادن است به پزشک مراجعه کنید. این کار به تشخیص مشکل کمک می کند.

آمادگی برای ملاقات با پزشک

کارهایی که می توانید انجام دهید

آگاهی از اقدامات پیش از ملاقات با پزشک: هنگام گرفتن وقت ملاقات با پزشک از او سؤال کنید آیا کاری هست که باید پیش از آن انجام دهید. مثلاً اگر قرار است تست آلرژی بدهید آیا نیاز است قبل از آن مصرف آنتی هیستامین را قطع کنید.

یادداشت کردن علائم: یادداشت علائمی که ممکن است به علت مراجعه به پزشک ارتباطی نداشته باشند.

تهیه فهرست داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید.

برخی از سوالاتی که باید از پزشک بپرسید عبارت اند از:

انجام چه آزمایش هایی نیاز است؟ آیا به آمادگی خاصی نیاز دارند؟

آیا احتمال زیادی وجود دارد که این واکنش بر اثر آلرژی به تخم مرغ ایجاد شده باشد؟

چه بیماری های دیگری ممکن است این علائم را ایجاد کنند؟

آیا باید مصرف آن  را قطع کنم؟

آیا مصرف برخی از فرآورده های آن اشکالی دارد؟

چگونه می توانم اطلاعاتی در مورد غذاهایی که احتمال دارد حاوی تخم مرغ باشند پیدا کنم؟

من بیماری دیگری هم دارم. چگونه می توانم به بهترین شکل آن ها را باهم کنترل کنم؟

آیا نیاز است دستگاه تزریق خودکار همراه خود داشته باشم؟

سوالاتی که ممکن است پزشک از شما بپرسد

اولین واکنش شما چه زمانی بوده است؟

آیا می توانید آن را توصیف کنید؟

آیا هر زمانی که تخم مرغ یا غذاهای حاوی آن می خورید دچار این مشکل می شوید؟

چه مدت طول می کشد تا علائم پس از مصرف محصولات حاوی آن ایجاد شود؟

شدت علائم به چه صورت است؟

آیا عاملی وجود دارد که باعث تشدید علائم شود؟ مثلاً مصرف داروهای آلرژی یا پرهیز از بعضی غذاها؟

اگر چیزی باعث تشدید علائم شد باید چه اقدامی انجام داد؟

آیا افراد دیگری از خانواده هستند که به تخم مرغ یا مواد غذایی دیگر حساسیت داشته باشند؟

آیا آلرژی های دیگری دارید؟ مثلاً اگزما، تب یونجه یا آسم؟