بازگشت به لیست سوالات
م.س
عنوان :

"سوال در مورد داروهای گوارشی"

فوق تخصص گوارش و کبد
با سلام. بنده بر روی عملکرد داروهایی که در حال حاضر توسط متخصصان گوارشی استفاده می شود تحقیق میکنم. مشخصا، داروهایی که برای بیماریهای IBD, IBS, C. Difficile و غیره استفاده می شود. در این مورد دو سوال مختصر دارم:
1. ایا در استفاده از داروهایی که در درمان استفاده میکنید، تفاوتی در تاثیر دارو بین مریض ها مشاهده می شود؟ به عبارت دیگر آیا یک داروی مشخص میتواند واکنش های مختلفی (موثر، غیر موثر، یا toxic) از سمت بیماران داشته باشد؟
2.اگر پاسخ سوال بالا مثبت است، آیا در صورت وجود روشی تایید شده توسط مطالعات کلینیکی که بتواند پاسخ بیمار به دارویی که شما استفاده میکنید را پیش بینی کند، شما از این روش در درمان استفاده خواهید کرد؟ اگر بله، مهمترین فایده چنین روشی را در چه میبینید؟
با تشکر

سلام
لطفا اول بیماری که مایل به تحقیق هستید را مشخص کنید
روی سه دسته بیماری با تظاهرات و درمانهای متفاوت نمیشه همزمان تحقیق کرد
در مورد ibd , دسته های دارویی زیادی وجود دارند و کارهای تحقیقاتی در مرکز ما در حال انجامه
برای شروع هر کار پژوهشی اول باید مطالعه مقالات قبلی ، سوال پژوهشی را مطرح کرد

خیلی ممنون از توضیحاتتون. منوجه فرمایش شما هستم. سوالی که از خدمتتون پرسیدم بیشتر جنبه کلی داشت به این منظور که متوجه بشم از دیدگاه متخصصینی مثل شما آیا تایید میفرمایید که واکنش های متفاوت دارویی بین بیماران وجود دارد و یکی از مشکلات درمان هست یا خیر. و اگر هست، اگر روشی برای پیش بینی واکنش دارویی و ارتقا بخشیدن به درمان وجود داشته باشد را برای استفاده در درمان مفید می بینید؟
بنده مشخصا روی واکنش میکروبیوم روده به داروها کار میکنم. البته اگر سوالاتم از حد معمول یک مشاوره متنی بیشتر شده، پیامم را پاسخ ندهید. با تشکر فراوان بابت صبر و حوصله در پاسخ گویی

آره این موضوع صحت داره و در حال حاصر صحبت از precision medicine میشه بخصوص در IBD. چون پاسخ درمانی افراد منفاوته با تستهای ژنتیک و HLA بتونیم از اول داروی مناسب هر فرد را مشخص کنیم

بسیار سپاسگزارم از لطفتون. اطلاعات بسیار مفیدی بود. سوال اخری که داشتم از خدمتتون اینه که در راستای precision medicine که اشاره کردید، آیا یکی از اهداف مشخص کردن دوز مناسب دارو برای افراد مختلف هم هست یا خیر فقط شناسایی داروی مناسب هدف هست؟

در مرحله اول پیدا کردن دارو و مکانیسم بیماری در هرفرده

شاید بعد به دوز مناسب هم برسند

🙏
مجددا بسیار ممنون از لطف شما و از صبر و حوصله در پاسخ دهی. روز خوبی داشته باشید.



سوالات مشابه


تعداد دفعات زیاد دفع مدفوع

سلام آقای دکتر علوی نژاد. شبتون بخیر. من چند وقتی هست که متوجه شدم تقریبا روزی 4الی 5بار دفع مدفوع دارم. به خاطر کاهش شدید فعالیت در این روز های قرنتینه، گاهی اوقات به یبوست هم مبتلا میشم. میزان دفع در هر دفعه هم خیلی زیاد نیست.به نظر شما نیاز به برسی بیشتر هست؟ ؟

سوزش معده و ترش کردن

دکتر مدت 2 هفته است که دچار سوزش معده مخصوصا بعد از غذا و نفخ های شدید شدم و مدام تپش قلب دارم چند روز پیش یکی از همکارانتون بهم دارویی ازونیوم 40 و mebacto تجویز کرد اما خوب نشدم و خیلی بعد از خوردن غذا اذیت میشم احساس میکنم معدم از شدت ورم منفحر میشه و دهانم خیلی بوی بدی میده

الرژی

سلام خانوم دکتر خسته نباشید خانوم دکتر من به شدت سرما خوردم میتونم لیمو شیرین بخورم و به برانوش هم بدم؟ممنون

معده درد

سلام خانم دکتر حدود 1 الی 2 ماه معده درد دارم هرچیزی که میخورم معده ام درد میگیرم حتی با قرص کلیلیم سی هم اروم نمیشه مشکل کم کاری تیرویید دارم حدود 1 سال هم هست که دارو مصرف میکنم دو سه ماه پیش هم به خاطر ریزش موی و جوش صورت قرص مصرف کردم قرص ( اسپرولاکتون -سیپروترون کامپاند) که سیپروترون رو چون عوارض زیادی داشت قطع کردم الان حدود 10 روزه ولی اسپرولاکتون رو بنا به تجویز پزشک مصرف میکنم ممنون میشم راهنمایی کنین که مشکل درده معده من رو ,

بالا بودن فررتین

سلام دکتر جان بالا بودن فرتین علتش چیه ؟ نشانه ی چه بیماریی هست ؟ ایا بر اثر مصرف ویتامین سی ایجاد میشود ؟