بازگشت به لیست سوالات
ح.ح
عنوان :

کرونا

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری
با سلام. خانم بنده تست کروناش 6 روز پیش در بیمارستان مسیح مثبت اعلام شد، با علائم تنگی نفس و درد قفسه سینه ولی بدون سرفه و تب! تا دیروز هیچ دارویی مصرف نکردیم چون علائم شدید نبود و فقط با مایعات و استراحت ادامه دادیم اما با توجه به اینکه شیر میده با پزشک اطفالمون (دکتر بهروز مقدادی) مشورت کردیم و ایشون هیدروکسی کلروکین 200 هر 12 ساعت برای هر دومون تجویز کردن.از دیشب 12 شب اولین دوز دارو رو مصرف کرده و با عوارض بی خوابی شدید، درد پشت کمر و سوزش و درد قفسه سینه ، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، گرفتگی بینی، تپش قلب مواجه شده و تا الان که 10 صبح هست، اصلا نخوابیده! آیا دارو رو ادامه بده یا دستور جدیدی می فرمائید؟ با توجه به اینکه بچه 11 ماهه هست توصیه ی خاصی برای بچه هم می فرمائید؟

با سلام علائم ذکر شده بیشتر مربوط به خود کرونا هست تا عوارض دارویی با این حال درد قفسه سینه و تپش قلب جزء علائم هشدار دهنده این بیماری و همینطور جز عوارض مهم این دارو هست چنانچه این علائم با قطع دارو برطرف شدن باید دارو را کاملاً قطع کنید و از داروی جایگزین مثل آزیترومایسین استفاده کنید اما اگر با قطع دارو علائم تنفسی و درد قفسه سینه و سرگیجه و تپش قلب ادامه پیدا کردند لازم است که حتما به بیمارستان مراجعه و نوار قلب گرفته و سطح اکسیژن خون ارزیابی شود.
در مورد کودک شما با توجه به اینکه در سن 11 ماهگی شیر مادر غذای فرعی محسوب می شود بهتر است کاملاً از مادر جدا شده و غذاهای مربوط به این سن و شیر خشک کمکی به او بدهید.

پس یک دوز دارو رو قطع کنیم تا علامتها رو چک کنیم؟
با توجه به اینکه قبلا هم سابقه ی تپش قلب داشته و حال عمومیش در حالت عادی کاملا قابل تحمل و خوب است، نیازی به مراجعه به بیمارستان هست؟ با توجه به اینکه اصلا خلط نداره باز هم آزیترو رو شروع کنه؟

آزیترومایسین در بیماری کورونا، بدلیل خلط تجویز نمی گردد. بلکه بدلیل خاصیت ضد التهابی در ریه تجویز می شود. دقیقا مثل کلروکین. نکته بعدی اینکه علائم بیماری کورونا در روز هفتم-هشتم به حداکثر خود می رسد. توصیه درمانی بنده این است که با توجه به اینکه حدود نصف روز از مصرف آخرین دوز قرص هیدروکسی کلروکین گذشته است، علائم بالینی همسرتان احتمالاً به دلیل خود بیماری کورونا است. لذا لازم است مجدداً تحت ویزیت پزشک جهت انجام نوار قلب و کنترل سطح اکسیژن خون و در صورت افت اکسیژن خون، انجام مجدد سی تی اسکن قرار بگیرند.

آزیترو در دوران شیردهی منع مصرف ندارد؟
🙏



سوالات مشابه


تورم غدد لنفاوی نزدیک به یکسال

سلام جناب دکتر عزیز بنده جوان 28 ساله، که از دی ماه سال گذشته پس از یک گلو درد شدید که یکماه طول کشید غدد لنفاوی ناحیه تحت فک در دو طرف متورم شد که بلافاصله آزمایش خون و سونو گردن انجام گردید که الحمدالله مشکل خاصی نداشت و در این مدت نیز چندین آزمایش خون نیز با فاصله هر سه ماه انجام دادم که الحمدالله مشکل نداشتند ولی دکتر جان الان باتوجه به گذشت نزدیک به یکسال از تورم این غدد لنفاوی هنوز وجود دارند که بصورت نرم و متحرک هستند

واکسن آنفولانزا

سلام اقای دکتر وقتتون بخیر کل خانواده ی ما چهار شنبه عصر واکسن آنفولانزای فرانسوی ( واکسی گریپ تترا ) تزریق کردیم . همگی همون شب چهار شنبه و پنج شنبه درد خفیف در بازو و ناراحتی های خیلی خفیفی داشتیم که تا جمعه شب برطرف شد بجز مادرم که از شب اول در محل تزریق به اندازه ی یه سکه ی بزرگ قرمزی ایجاد شد که وقتی دست میزنیم کمی سفت شده و درد میکنه و هنوز هم قرمزی نرفته و فقط با دست زدن به محل قرمزی درد داره ولی خود به خودی دردی نداره و بجز این قرمزی هیچ یک از عوارضی که بقیه داشتیم برای مادرم ایجاد نشد . اطلاعات دارویی گفته ممکنه قبل از تزریق محل رو ضد عفونی نکرده یا آبسه شده و سریعا به دکتر عفونی مراجعه کنه تا بهش انتی بیوتیک بدن وگرنه مشکل ایجاد میشه من در این مورد سوال داشتم از خدمتتون 1 ) حتما باید پزشک مراجعه کنه یا مشکلی نیست و این قرمزی از عوارض واکسنه؟ 2 ) اگه قرمزی برطرف بشه بخاطره این که هیچ یک از عوارض دیگر واکسن مثل درد بازو یا تب و لرز یا حالت سرماخوردگی و ... را نداشته ممکنه واکسن اثر نداشته و برای ایمنی مجدد باید واکسن تزریق کنه؟ اگه بله چقدر از واکسن اول بگذره و دومی رو تزریق کنه ؟

تورم غدد لنفاوی

سلام جناب دکتر عزیز بنده جوان 28 ساله از دی ماه سال گذشته بدنبال گلودرد شدید غدد لنفاوی زیر فک متورم شدند که همان موقع آزمایش خون و سونو انجام دادم که الحمدالله مشکلی نداشتند آخر بررسی انجام آزمایش خون در تیرماه امسال بود لذا خواهش میکنم راهنمایی کنید

قارچ دهان

سلام اقای دکتر خسته نباشید مادرم مریض شما هستش زهرا تاجیک ،روی لب زخم بود که دارو دادید زخم ها افتاد لبش خیلی خوب شده بود امروز دوباره لب کمی ورم کرده چهارشنبه نوبت داره پیش خودتون ولی خواستیم مطمئن بشیم البته دیشب لبش خوب بود یکم استرس داشت لبش ورم کرد

تورم لثه

سلام ، ببخشید که مزاحم شدم.دخترم یک هفته پیش دندونشو کشیدم بعد دو روز تب کرد و لثه هاش متورم شد و افت زد.به دندونپزشک که مراجعه کردیم گفتن ویروس و تبخال و دارویی نداره و دورش باید بگذره اما بهتر که نشد و حتی دور دهانش هم ریخته بیرون ( تو عکس مشهوده) .بیشتر نگران عفونت هستم میشه کمک بفرمایید.ممنون.