بازگشت به لیست سوالات
ف.ح
عنوان :

زانو

متخصص ارتوپدی
سلام دکتر . مدارک پزشکی مادرم رو براتون ارسال کردم تا نظر جنابعالی رو بدونم . آیا نیاز به عمل داره یا نه ؟ اگر نیاز زه عمل هست کدوم زانو اولویت داره ؟ درضمن زانوشون ورم داره و اکثرا زانو بند میبندن .

با سلام
لطفا به این سوالات جواب بدید که بتونم درست تر راهنماییشون کنم. سن مادر رو بفرمائید. آیا درد زیادی دارن که رفتم به خرید و کارهای روزمره رو مختل کرده؟ از توالت ایرانی میتونن استفاده کنن؟ نوع عملی که بهشون گفتن تعویض مفصل بوده یا آرتروسکوپی؟

در سن مادر شما دردهای مبهم زانو بسیار شایع است. در زانو استخوان ران و استخوان ساق پا به کمک دو منیسک داخلی و خارجی روی هم قرار گرفته اند و به کمک رباط های صلیبی و عضلات اطراف زانو به هم متصل هستند. منیسک ها را مانند واشر لاستیکی شیر آب تصور کنید که به تدریج از بین میروند. در فرایند آرتروز زانو نیز منیسک ها به تدریج از بین میروند. ولی متاسفانه امکان جایگزینی آنها در حال حاضر وجود ندارد و مواردی که از جسد جایگزین می شود به خوبی موفقیت آمیز نبوده اند. رباط های صلیبی نیز با افزایش سن و کارکرد زیاد به تدریج قدرت خود را از دست میدهند و بعضی از رشته های آنها پاره میشود. بااینکه در سنین جوانی بازسازی رباط ها یک عمل کاملا موفقیت آمیز میباشد در سنین بالای 40 سال و مخصوصا بالای 50 سال معمولا عملکرد مناسبی ایجاد نمی کنند.
با این توضیحات، اتفاقاتی که در زانوی مادر شما گزارش شده کاملا برای سن ایشون طبیعیه. آسیب منیسک ها و رباط های صلیبی. در صورتی که این زانوها به حال خود رها بشن و فشار روی اونها زیاد باشه آرتروز شدید ایجاد میشه که تعویض مفصل نیاز داره.
برای درمان ایشون باید عضلات اطراف مفصل تقویت بشن تا جایگزین مناسبی برای آسیب عناصر داخلی باشن. اول از اصلاح سبک زندگی شروع کنید. توالت ایرانی برای این سن اصلا به صلاح نیست. نماز خواندن، غذا خوردن و همه کارهای نشسته باید به پشت میز منتقل بشه تا فشار از زانوها برداشته بشه. وزن حتما باید اصلاح و با کمک متخصص تغذیه بسته به قدشون تنظیم بشه. هر فشار اضافه به زانو باعث تخریب بیشتر میشه. هر یک کیلو وزن کمتر مساوی با درد کمتر خواهد بود. از ورزش به هیچ وجه غافل نشن. ورزش های آبی این مزیت رو دارن که با کمک آب فشار وزن از روی زانوها برداشته میشه و حرکت کردن در مقابل مقاومت آب به تقویت بیشتر عضلات کمک می کنه. پیاده روی روزانه رو با هفته ای دوبار پیاده روی در آب موثرتر و با نشاط تر کنید. روحیه در سن ایشون بسیار مهمه. بسیاری از دردها صرفا عصبی-عضلانی هستن و هیچ منشا جسمی ندارن. شما خودتون بهتر میتونید در این زمینه کمکش کنید. خود ورزش و بیرون رفتن هم به روحیه ایشون کمک می کنه . از همکاران فیزیوتراپ حتما کمک بگیرید. یک فیزیوتراپ دلسوز و کار بلد میتونه تمام دردهای شما رو از بین ببره.
و اما جراحی. زانوی ایشون آرتروز بسیار خفیفی داره. بنابراین جراحی تعویض مفصل به طور کلی منتفی است. مگر اینکه با تمام مواردی که گفتم و بعد از حداقل 30 الی 40 جلسه فیزیوتراپی واقعا دردی داشته باشن که زندگی روزمره ایشون رو مختل کرده باشه.
در مورد آرتروسکوپی، در مقالات و کتاب های امروزی دلیل محکمی در تایید این روش در سن بالا آورده نشده و به طور کلی اثربخشی این کار به نسبت هزینه انجامش برای سیستم بهداشتی که خودش هزینه بیمار رو تقبل می کنه (در دنیا) به اندازه کافی نبوده. با این حال از نظر منطقی وقتی یک سری بافت اضافه در زانو وجود داشته باشه، برداشتن اونها با آرتروسکوپ که یک عمل غیرتهاجمی محسوب میشه میتونه مفید باشه یا لااقل بی ضرر باشه. با در نظر گرفتن هزینه انجام کار، خطرات بیهوشی و احتمال عوارض ساده ای که ممکنه بعد از هر جراحی کوچک ایجاد بشه خودتون میتونید تصمیم بگیرید که این کار رو انجام بدید یا نه.
در مورد سمت جراحی هم چون نظر من رو درمان غیرجراحی هست نظری ندارم. ولی به هر حال اولویت ما در درمان بیماران درد بیمار هست نه رادیوگرافی و ام آر آی. یعنی حتی اگر بیمار در عکس آرتروز شدیدتری در پای راست داشته باشه ولی از درد شدید پای چپ شاکی باشه، عمل کردن پای راست به مریض کمکی نمی کنه.
موفق باشید.

ممنون دکتر از توضیحات کاملتون. .پاینده باشید
سلام دکتر
سنشون 55 سال .
زانوشون درد نداره ولی وقتی زیاد وایمیستن ورم میکننه . اکثرا زانو بند میبندن
اگر ناچار باشن بله میتونن از توالت ایرانی استفاده کنن.
دکتر بهشون گفتن عمل ترمیم مینیسک هست که با لیزر انجام میشه .



سوالات مشابه


درد مچ پا

سلام مادر من 67سالشه الان دو هفته میشه از باسن تا مچ پا درد دارن ممنون میشم راهنمایی کنید البته اول کمرشون گرفته بود الان زده به پاشون که تا حد مچ هست خیلی اذیت هستن پای راست است

زانوی پرانتزی

سلام دکتر من دخترم 26 سالمه و زانوی پرانتزی دارم مادرم میگن در کودکی عکس گرفتن و استخوانم صاف هس ولی من بمدت زیاد نمیتونم بایستم و زانو درد میگیرم.. از پله بالا و پایین کنم زیر زانو درد میگیره و الان دو هفته هس ک بالای زانو م درد گرفته بدون علت چون من مدام پشت میز و در حال مطالعه هستم! و با توصیه ی یکی از پزشکای اینجا ک گفت احتمالا التهاب عضله ی چهار سر ران هس استراحت و مسکن دارم.. من دلم نمیخواد همیشه درگیر اینجور دردها باشم.. توی دوره ی راهنمایی دکتر برام بریس نوشت ک توی روحیه مون خیلی تاثیر گذاشت و کنارش گذاشتم.. برای کسی که مشکل من رو داره درمانی برای خلاصی از این دردهایی که منو شبیه پیرزنها کرده نیست؟ بجز بریس و مسکن؟! متخصص توانبخشی مینونه کمکم کنه یا ارتوپدی؟ خواهش میکنم کمکم کنین.. در ضمن مادرم هم مدتیه که گرفتگی عصب دست دارن و مدام دستشون از کتف ب پایین درد میکنه و مسکن هم جوابگو نیس.. برای مادرم هم اگه لطف کنین و بگین چطوری میتونه دردشو کم کنه ممنون میشم.. لطف میکنید.. ببخشید پیامم طولانی شد.. خدا سما و همه ی پزشکان اینجا رو از خطر ویروس کرونا حفظ کنه :)

مشاوره

سلام دکتر کمرم دراثر خم شدن یک تیر بدی کشید و درد دارم در راه رفتن وحرکت ونشستن ممنون راهنمایی کنید

درد کمر

با عرض سلام و خسته نباشید آقای دکتر دوروزه که کمرم یعنی بیشتر از پهلوی راست تا وسط کمرم خشک شده خیلی درد میکنه در حدی که اگه صاف بایستم دیگ نمیتونم خم بشم و برعکس تا بحال سابقه نداشته یعنی کمرم درد میکرد اما این طوری خشک بشه نشده بود میگم احتمال داره که از نوع زایمان م که سزارین باشه؟ یا مثلا دخترم آلرژی داره و من کلا لبنیات مصرف نکردم ؟ سن م 21 سالمه در ضمن شیر هم میدم سن نوزادم پنج ماه

التهاب join fast کمر

با سلام پسری 27 ساله هستم. حدود 18 ماه کمر درد دارم.هنگامی که به جلو خم میشوم و به طرفین می چرخم کمرم درد میکند.یعنی زمانی که به سمت جلو خم و سمت راست می چرخم سمت چپ کمرم درد میکنه و زمانی که به جلو خم هستم و سمت چپ می چرخم، سمت راست کمرم کش میاد و درد میکنه. چند ماه پیش وقتی به عقب خم میشدم کمرم درد میکرد که با مسکن و آب درمانی و فیزیوتراپی خوب شد.الان فقط همین مشکل مونده . و اذیتم میکنه.برخی دکترها گفتند باید با سی تی اسکن کورتون وارد مفصل شود تا درد درمان شود.اما فعلا با توجه به کرونا امکانش نیست.● آیا شما میتوانید حرکات کششی یا نرمشی و تمرینی بگید که انجام بدم و دردم کمتر بشه؟! ضمنا هر روز 20دقیقه پیاده روی انجام میدم.با سپاس