بازگشت به لیست سوالات
ر.ق
عنوان :

عفونت گوش در بارداری

متخصص گوش، حلق و بینی
با سلام و وقت بخیر
من 3 ماه و نیمه باردار هستم
تابستان گذشته دوبار مبتلا به عفونت گوش شدم و هر دو بار شستشو دادن که بار دوم گوش سمت چپم عفونت قارچی داشت که بعد از شستشو و استفاده از الکل بوریکه و لوسیون بتامتازون تا یکهفته بر طرف شد
الان پس از حدود 9 ماه مجددا همون دردو حالت پیش اومده و گوش راستم هم کیپ شده
و خودسرانه 3 مرتبه الکل بوریکه ریختم که بشدت نگرانم بخاطر بارداریم
در حال حاضر کیپی کمی خارش و درد که انگار جوش توی گوش باشه احساس میکنم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

با سلام و احترام
ابتدا در مورد نگرانی شما از استفاده قطره الکل بوریکه باید گفت که استفاده از قطره های موضعی هیچ منعی در بارداری ندارند و جای نگرانی برای ان وجود ندارد
در مورد علائم پیش امده که شامل کاهش شنوایی(کیپی) و خارش و درد است احتمالا زیاد عفونت قارچی گوش مطرح است و با احتمال کمتر جرم/موم/واکس گوش مطرح میباشد.
لازم به توضیح است که در هر دو مورد باید از داروهای موضعی استفاده بفرمایید و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک های خوراکی نظیر سفکسیم, سفالکسین, آزیترومایسین, آموکسی سیلین و ... جدا خودداری فرمایید چون موجب بدتر شدن علایم عفونت قارچی خواهند شد.
در مورد عفونت قارچی داروی شما محلول 1% کلوتریمازول (Cloterimazole Sol 1%) میباشد که مصرف آن در بارداری مجاز میباشد. دستور استفاده هر 6 ساعت 2 قطره در گوش برای یک هفته متوالی است.
پرهیز از ورود آب حین استحمام قویا توصیه میگردد.
اصل و اساس درمان عفونت گوش تمیز کردن کانال گوش با استفاده از دستگاه مکنده (ساکشن) میباشد که در مطب همکاران گوش, حلق و بینی به وفور یافت میشود. پس حتما در اولین فرصت با حفظ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی لازم و استفاده از ماسک و دستکش به مطب همکاران متخصص گوش مراجعه بفرمایید تا برای تمیز کردن مجرای گوشتان اقدام عاجل صورت گیرد.
به عنوان توصیه آخر: هیچگاه اجازه شستشوی مجرای گوش خود را با آب و سرم ندهید.
ان شالله سلامتی به زودی حاصل شود.

با تشکر از توضیحات کاملتون
اقای دکتر من ساکن تهران هستم و مطبها بشدت شلوغن واقعا جرات مراجعه ندارم گوش چپم کیپ نیس ولی انگار در دیواره گوش جوش بزرگی هس یا ابسه ای چیزی چون خیلی درد داره حتی تا فک و سرم هم درد میکنه اما گوش راست کیپ هست و بدون درد الان با کیپی مشکلی ندارم ولی درد گوش چپ امانم را بریده تا خوده صبح نخوابیدم از دیروز فلوکونازول مصرف میکنم اما تغیری نکرده

خواهرم. من متوجه درد گوش شما هستم. متاسفانه بدون معاینه امکان اظهار نظر قطعی نیست و با توجه به باردار بودن شما هر گونه تجویز دارویی ممکن است با مخاطرات زیادی برای شما و فرزند دلبندتان همراه باشد. پس باید تشخیص دقیق داده شود و داروی درست و به اندازه و برای مدت مناسب تجویز گردد.
فلوکونازول خوراکی تاثیری در درمان عفونت قارچی گوش نخواهد داشت و استفاده کردن ان سودی ندارد.
با توجه به علایم شما امکان طیف وسیعی از تشخیص ها از جمله عفونت قارچی, عفونت سودومونایی, عفونت ترکیبی قارچ و میکروبی و حتی دردهای مفصل گیجگاهی-فکی, التهاب ریشه مو به نام فولیکولیت و .. مطرح است. پس متاسفانه چاره ای جز مراجعه حضوری به پزشک متخصص ندارید و بنده بدون تشخیص قطعی از پیشنهاد دادن هر دارویی به شما معذورم. به عنوان مسکن مصرف استامینوفن هر 4 الی 6 ساعت توصیه میشود که در بارداری کمترین عارضه را نسبت به دیگر مسکن ها به دنبال دارد.




سوالات مشابه


از دست دادن بویایی

سلام آقای دکتر ، مادر من حدودا سه سالی میشه حس بویایی شونو از دست دادن، البته گاهی حسش برمی گرده ولی حدودا 2 3 روز ولی بعدش دوباره از دست میره حسشون، دلیلش چی می تونه باشه؟

مشکل تنفس از بینی در خواب

سلام. دو سه سال بود که شبها موقع خواب، از بینی خوب نمی تونستم نفس بکشم (حدس میزنم دلیلش التهاب مجرای بینی بود). حدود پنج ماه پیش شما بمن یک اسپری دادید. چند روز که استفاده کردم تنفسم خوب شد اما نام آن اسپری یادم نیست (گویا کلمه سدیم در نامش بود). چند شبه دوباره تنفسم با بینی خوب نیست. اسم آن دارو را بفرمایید. چه چیزی را رعایت کنم تا پس از مدتی دوباره این حالت پیش نیاد؟ (بخاطر مصرف نوع غذاست؟ رعایت نکردن بهداشت بینی؟ و...) درضمن پیرو سؤال قبلی ام در مورد احساس برآمدگی در گلو، پس از دو هفته مصرف دارو، مشکل برآمدگی و تغییر صدا برطرف شده. آیا باز هم دارو را تا دو ماه ادامه بدم؟

سرگیجه وضعیتی گوش چپ

سلام من از چند سال قبل سرگیجه وضعیتی گرفتم و بار اول خیلی شدید بود ولی درعرض سه روز خوب شدم با مانور هایی ک در کلینیک تعادل انجام دادم و قرص بتاسرک .چندبار دیگه اتفاق افتاد ولی درحد یک روز بود با بتاسرک خوب شدم ،الان دوهفتس باز شروع شده سرمو به سمت چپ کج میکنم اتفاق میفته و نمیتونم به سمت چپ بخوابم و روزهای اول شدیدتر بود ولی دوهفتس دارم اکتوسرک(بتاسرک پیدا نکردم) میخورم اما خوب نشدم ضمنا سینوزیت داشتم و فک کنم سینوسای فک چپم پرشده و شاید نیاز به تخلیه داشته باشه الان جیکار کنم؟ برم مانور اپلی و .... انجام بدم؟ یا ام ار ای و سی تی اسکن و....

جوش در سقف دهان

حدود 7 ماه است که در یک نقطه ی خاص از سقف دهانم یک ضایعه جوش مانند چرکی ایجاد می شود که پس از یک الی دو روز ظاهر شدن به طور کامل ناپدید می شود. اخیرا هم هفته ای یک الی دو مرتبه ظاهر می شود و سریعا ناپدید می شود. ضایعه هیچ گونه درد و خارش و ترشحی ندارد.

لوزه حفره دار

سلام و خیته نباشبد آقای دکتر.من خانم 27 ساله با سابقه ی برداشتن لوزه ی سوم در سال 90.آقای دکتر من مشکلی که داشتم این بود که هر چی میخوردم دهنم بو میگرفت و روی لوزه هام یه چیزایی سفیدی دیده میشد اما بعد از عمل هیچ کدوم از این مشکلاتم رفع نشد و الان به شدت دهنم بو میده اگر میشه لطفا بگین چبکار کنم و چه دارویی استفاده کنم؟