بازگشت به لیست سوالات
س.د
عنوان :

زانو درد

متخصص ارتوپدی
سلام اقای دکتر وقتتون به خیر بنده پسر 24 ساله ای هستم که نزدیک دو سال زانو درد دارم
من از بچگی زانوم پرانتزی بود ولی درد نداشتم از دوسال پیش مربیم بهم گفت که خیلی زشت راه میری و من به شکل خیلی وسواسی سعی کردم صاف و درست راه برم از همان موقع اوایل زانوی راستم و سپس زانوی چپم درد امد اکنون نزدیک به شش ماه است که کمر درد هم اضافه شده من حس می کنم اصلا درست نمی تونم و فرم راه رفتن طبیعیم یادم رفته اطراف کشکک زانوم اکثرا احساس سوزش دارم عکس و ام اری از کمر و زانو گرفتم که زانو کاملا سالم بود ولی ظاهرا قوس کمرم کم شده لطفا من راهنمایی کنید باید چکار کنم

سلام.
ببینید، آدم ها از بچگی به محض راه افتادن (حدود سن یکسالگی) دچار مختصری انحراف به داخل در زانو میشن. این انحراف به تدریج به سمت خارج می ره و محور اندام از 4 سالگی به بعد در حد خیلی کم به سمت خارج قرار می گیره. با این حال در آدم های مختلف بنابه دلایل مختلف از ژنتیک تا تغذیه و نور آفتاب درجاتی از انحراف بیشتر به خارج یا انحراف به داخل ایجاد میشه. با این حال تا وقتی که این انحراف دو طرفه و قرینه باشه جای نگرانی نیست. در سن بلوغ بعضی از این انحراف ها باعث معذب شدن نوجوان میشه، با این حال تا وقتی در نمای تمام طول اندام این زاویه از حد مشخصی عبور نکنه نیازی به جراحی نیست. احتمالا شما این عکس تمام طول رو هم گرفتید چون در انحراف زانو یکی از اولین اقدامات ما انجام alignment view از هر دو اندامه.
با این توضیح مسئله شما رو این طور مطرح می کنم. شما احتمالا یک پای طبیعی دارید و خیلی هم خوب راه میرفتید. ولی بنا به رشته شما و سطح توقع مربیتون اون مقدار انحراف طبیعی پای شما باعث آزار و اذیتتون بوده و روش حساس شدید. حالا به این موضوع مشکل کندرومالاسی پتلا یا نرمی استخوان کشکک که در سن جوانی خیلی شایع هست رو هم اضافه کنید . در این بیماری به دنبال ضعف عضلات چهارسر ران (جلوی ران) دردهایی هنگام بلند شدن یا چهار زانو نشستن ایجاد میشه که گاهی با صدایی در زانو هم همراهی داره.
در مورد قوس کمر تقریبا میتونم بگم کم و زیاد شدن اون توی عکس مفهوم واضحی نداره و اکثرا یک تفاوت طبیعی در انسان های مختلفه.
بنابراین توصیه می کنم
1. مطمئن بشید زانوی پرانتزی شما در عکس تمام طول نیازمند جراحی نیست.
2. از نظر عصبی اعتماد به نفس خودتون رو بالا ببرید و خودتون رو اون طور که خدا آفریده قبول کنید. هیچ دلیلی نداره گل شمعدونی از گل رز قشنگ تر نباشه.
3. ورزش های آبی و استخر بع کاهش فشار روی زانو بسیار کمک می کنه. در مورد کندرومالاسی پتلا در سوالات قبلی من مطالبی وجود داره و در اینترنت هم مطالب و ورزش های خوبی براش وجود داره که توصیه به مطالعه می کنم. عضله چهارسر ران رو حتما تقویت کنید.
4. برای کاهش دردها حتما از یک مسکن برای کوتاه مدت استفاده کنید. مزیت مسکن ها اینه که حواس شما رو از درد میندازه تا بتونید با ورزش عضلاتتون رو به اندازه کافی تقویت کنید. روزانه یک قرص سلکسیب 100 و یک قرص ویتامین b1 300 به شما کمک زیادی می کنه.
موفق باشید

ممنون از شما اقای دکتر بابت وقتی که گذاشتین و جواب کاملتان از شما و همچنین عزیزان زوپ کمال تشکر دارم



سوالات مشابه


گرفتگی عضلات کمر

سلام- دو روز است که ضلات کمرم گرفته. قرص باکلوفن 25 دارم.با چه دوزی مصرف کنم؟

افتادگی مچ پای چپ

سلام برای افتادگی مچ پا به علت عمل دیسک کمر در مطب خدمت شما رسیدم و شش جلسه بیوفیدبک فرمودید انجام بدم وظعیت مالی خوبی ندارم اگر انجام نشه چه اتفاقی میوفته جاهای دولتی این نود دستگاه موجود هست

در رفتگی کشکک زانو

با سلام خسته نباشید بنده خانم 38ساله هستم دو هفته است که کشکک زانوم از جا دراومده وجا انداختم الان نسبت به روز اول درد و ورمش بهتره و درحالت استراحت دردی ندارم ولی موقع تحرک درد دارم و فقط قرص دیکلوفناک100استفاده میکنم خواستم ببینم داروی دیگه ای هست که برام تجویز کنید کمک به بهبودم بکنه ممنونم

کمردرد

استخوان کمرم دردمی کنه درشدیدی هم درباسن سمت راست دارم یه بچه 9ماهه هم دارم که بهش شیر می دم

تجویز قرص و دارو

سلام دکتر من کمرم چند روزه شدید درد میکنه قبلا میگرفت ول میکرد الان دائم شده.گوگل زدم نوشته k2-7 برای از بین بردن. کلسیفیکاسیون .بخرم بخورم؟